بارش های دیروز و امروز در شهرستان های رامسر و تنکابن تلفات جانی به همراه نداشت اما خسارات وارده به شریان های مواصلاتی، پل ها، معابر، تاسیسات آب، برق و گاز، باغات و دام ها در روستاها و شهرهای غرب استان مازندران ناشی از طغیان رودخانه ها فراتر از حد تصور بوده و دامنه تخریب بسیار بالا است.
کد خبر: ۶۶۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 07 October 2018

 سیدامیر حسینی‌جو فرماندار ویژه تنکابن در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با تشریح دامنه خسارت ها در شهرها و بخش های متعدد این شهرستان، اظهار کرد: از تمامی شهرهای شهرستان تنکابن و نیز روستاهای تحت مجموعه بخش های نشتا، مرکزی و خرم آباد گزارش خسارت شده و دلیل عمده آن طغیان رودها است.

تخریب 70 درصدی پل قریب

وی با اشاره به تخریب های ناشی از سیل در بخش مرکزی تنکابن گفت: پل ارتباطی محور تنکابن به سلیمان آباد بر روی رودخانه «تِیرُم» موسوم به «پل قریب» 70 درصد تخریب شده به طوریکه ارتباط روستاهای دهستان سلیمان آباد، مانند آخوند محله، چلاسر، سلیم آباد و غیره از این محور مقدور نیست و در حال حاضر مسدود گزارش شده است.

فرماندار ویژه تنکابن در ادامه با اشاره به تخریب پل‌های دو روستای «ایثار ده» و «پُلطان» در شب گذشته در توضیح بیشتر وضعیت کنونی این روستاها، اظهار کرد: جاده های ارتباطی دو روستای پلطان و مهاجر آباد که تقریبا مجاور یکدیگر در بخش مرکزی قرار دارند به طور کامل تخریب شده و آسیب جدی دیده است.

حسینی‌جو با اشاره به پل ارتباطی بزرگ شهر شیرود که از خسارات سیل بی نصیب نماند و دارای رانش و تخریب شد، تصریح کرد: بخش از جاده در مسیر پل تخریب شده که موجب ایجاد ترافیک سنگین در این محور شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن در مورد سایر خسارت های بخش مرکزی، افزود: جاده روستای «بالابند» آسیب جدی دیده و پل ارتباطی محور «خشکرود» با آسیب های شدیدی در آستانه تخریب قرار دارد و رفت و آمد از این معبر امکان پذیر نیست، سایر روستاهای بخش مرکزی نیز با آبگرفتگی شدید حداقل 30 درصد تخریب را تجربه کرده اند.

قطعی گاز و تلفن در روستاهای تنکابن

حسینی جو در ادامه در مورد قطعی خطوط آب، برق و تلفن روستاهای بخش مرکزی، اظهار کرد: گاز روستاهای پلطان، مهاجرآباد، خشکرود، یوسف آباد و ایثارده به طور کامل قطع شده و خطوط ارتباطی تلفن روستاهای مهاجر آباد و پلطان نیز از کار افتاده است.

وی افزود: خطوط برق در روستاهای پلطان، مهاجر آباد، قنبرآباد، جلیل آباد، کراتچال، ملاعظیم رزگاه، سلیمان آباد و توکله قطع بوده و در تلاش هستیم تا برق این مناطق را وصل کنیم.

تخریب کامل 6 هزار اصله درخت صنوبر در قنبرآباد تنکابن

حسینی‌جو در مورد خسارات وارده به حوزه کشاورزی و دام بخش مرکزی تنکابن نیز، گفت: تمامی زمین ها و باغات حاشیه رودهای بخش مرکزی شهرستان تنکابن آسیب جدی دیده و تغییر مسیر رودخانه در روستای قنبرآباد به شکل مشخص موجب تخریب 6 هزار اصله درخت صنوبر در این منطقه شده که این تغییر مسیر رود تخریب 50 درصدی باغات این روستا را به همراه داشته است.

11 هزار جوجه خفه شدند

وی در ادامه افزود: مزرعه پروش ماهی روستای مهاجر آباد دچار آسیب جدی شده و یک مرغداری نیز در «خلخال محله» با آمار 11 هزار تلفات به علت خفگی جوجه ها مواردی از خسارات به کشاورزی و دامداری بخش مرکزی شهرستان است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان تنکابن درباره گزارش خسارت وارده به بخش نشتا در شهرستان تنکابن نیز، اظهار کرد: در روستاهای «لات سیاه مشته» و «چالو» تخریب پل های فلزی و قطع ارتباط روستائیان گزارش شده و تخریب واحدهای مسکونی و آب بردگی دیواره اصلی پل ها جزء موارد اعلام شده است.

حسینی جو از تخریب و آب شستگی حاشیه رودها و پل‌ها و قطع ارتباط بین برخی خانوارهای روستائی در این مناطق خبر داد و افزود: محور ارتباطی روستای «کُترا» به «طالش محله» دچار تخریب شده و مسیر ارتباطی این محور نیز مسدود است.

وی در مورد روستاهای قلعه سر، علی آباد، عبداله آباد و کوهسار نیز اظهار کرد: آب بردگی تیرهای برق در روستای قلعه سر و خطوط آب شرب روستای علی آباد و همچنین آب شستگی زمین ها و باغات در عبداله آباد و رانش زمین در کوهسار و افتادن تیر های برق این محور از جمله خساراتی است که از این روستاها گزارش شده است.

وارد شدن خسارت‌های سنگین به تنکابن

حسینی جو رانش و آب بردگی املاک و زمین های مجاور رودخانه « اَزارود» در روستای «مَکرود» و پل بزرگ این رودخانه را از جمله خسارت های اعلام شده عنوان کرد و افزود: یک زمین ورزشی به مساحت 2600 متر مربع در روستای معلم کوه نشتارود نیز دچار آب بردگی شده است.

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن آبگرفتگی حوزه شهری شهر نشتارود از بخش نشتا در شهرستان تنکابن را اینگونه تشریح کرد: آب گرفتگی حدود 20 واحد مسکونی در شهر و ساختمان های متعدد دیگر و همچنین آب گرفتگی شدید محور «خشکه داران» حدفاصل دو راهی خشکه داران تا شرکت پارس نئوپان در دو نقطه از جمله خسارت های این بخش است.

حسینی جو در بخش دیگر گفتگو به خسارت های بخش خرم آباد شهرستان تنکابن اشاره و اظهار کرد: تخریب سد رودخانه تیرم در محور بین روستاهای «کشکو» و «آغوزکله»، تخریب پل روستای «هراتبَر» به سمت «امام زمین»، تخریب منبع آب شرب روستای «گاو پل» بهمراه آب گرفتگی تمامی روستاهای این بخش و نیز خسارات کشاورزی قسمتی از مشکلات بوجود آمده این بخش است.

فرماندار تنکابن در ادامه افزود: در روستای «گرماپشته» تغییر مسیر رود خساراتی را به واحدهای مسکونی وارد کرده همچنین راه ارتباطی روستای «لیره سر» مسدود شده و پل ارتباطی قدیمی محور سه هزار موسوم به «گلیج پل» تخریب شده است.

وی از آب گرفتگی تمامی معابر، تخریب دیواره برخی اماکن مسکونی و بعضی انبارها و طویله در روستاهای بخش خرم آباد خبر داد و تصریح کرد: در روستای هراتبر شکستگی لوله گاز و نشت آن گزارش شده و همچنین چندین منزل مسکونی و یک دستگاه خودرو طعمه سیل شده است.

به گزارش ایسنا مازندران، رامسر نیز همانند سایر شهرستان های استان مازندران از بارش باران خسارات متعددی دید.

طغیان رودخانه‌های رامسر

فرماندار رامسر خسارات وارده به بخش های زیربنایی و تاسیساتی این شهرستان را بسیار بالا توصیف و تصریح کرد: در حال حاضر با توجه تداوم بارش ها برآورد خسارات ممکن نیست اما پیش بینی می شود که بیشترین خسارت سیل استان مازندران مربوط به دو شهرستان رامسر و تنکابن باشد.

محمد آزاد در گفت‌گو با ایسنا با اشاره به میزان حداکثر بارش در شهرستان رامسر نسبت به شهرهای دیگر استان مازندران، گفت: حجم بسیار زیاد آب و طغیان رودخانه های صفارود، نسارود و چالکرود باعث شد تا ساکنان مجاور این رودخان ها در مساجد و اماکن ورزشی اسکان داده شوند.

آزاد با بیان خسارات ناشی از رانش، تخریب و آب بردگی بسیاری از معابر و محورهای شهری و روستایی، گفت: متاسفانه پل تاریخی خیابان «سخت سر» در محدوده سه راه آبگرم دچار رانش شده و دوراهی روستای مارکوه از توابع شهر کتالم نیز مسدود است.

سد میجران سرریز نشده است

وی با تکذیب خبر سرریز شدن مخزن آب سد «مِیجَران» تصریح کرد: در مورد این سد هیچ گونه نگرانی وجود ندارد چراکه مهندسین و کارشناسان با استقرار در محل با بررسی آب خروجی و ورودی مخزن کنترل اوضاع را به دست گرفته و مشکلی در این خصوص احساس نمی شود.

آزاد با پیش‌بینی گسترش خسارات در بخش های کشاورزی، تاسیساتی و زیربنایی، خاطرنشان کرد: تمامی تلاش ستاد مدیریت بحران رامسر در جهت کاهش صدمات و خسارات سیل بوده و خوشبختانه تاکنون تلفات انسانی گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا مازندران، بارش همچنان در غرب استان مازندران ادامه داشته و پیش بینی می شود تا فردا این بارش‌ها تداوم داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار