رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات مدعی شد روزانه حدود 340 تن زباله در یزد تولید می‌ شود. این آمار نگران کننده می تواند در آینده ای نه چندان دور شهر یزد را نیز همچون مسکو البته بدون مدیریت واحد شهری در بحران شدید زباله ها قرار دهد.
کد خبر: ۶۸۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶ 08 December 2018

 به گزارش تابناک یزد؛ مهدی کاشفی ‌زاده رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد در نشست خبری شورای اسلامی شهر یزد در جمع اصحاب رسانه و مطبوعات مدعی شد روزانه حدود 340 تن زباله در این شهر تولید می‌ شود. بنابر این در شهر یزد ماهانه بیش از 10200 تن و به صورت سالانه بیش از 124100 تن زباله تولید می شود.
اعلام این خبر توسط عضو شورای اسلامی شهر یزد، نگرانی فعالان محیط زیست استان و شهروندان یزدی را چند برابر کرد.
این خبر تلخ در حالی اعلام شد که متوسط تولید زباله در دنیا به ازای هر نفر 400 گرم می باشد در صورتی که تولید حدود 600 گرم زباله در روز از سوی هر شهروند یزدی بسیار بالا و نگران کننده است و این نگرانی زمانی مهلک تر می شود که بیشتر این زباله ‌های تولیدی قابل تفکیک شدن نیستند و بعد از آلودگی از یکدیگر جدا می‌ شوند. در این بین سهم کارخانه‌ ها، بیمارستان‌ ها و دیگر بخش ‌های مرتبط در تولید زباله بیشتر می باشد تا یزد را به شهر زباله ها نزدیک تر کند.
حمیدرضا رحیم ‌دل رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد نیز با بیان اینکه روزانه در شهر یزد بیش از 340 تن پسماند تولید می ‌شود، عنوان کرد: تولید پسماند ماهانه، بستگی به فصول سال دارد و در انتهای سال به لحاظ خانه‌ تکانی تناژ پسماند دو برابر می ‌شود و در ماه‌ های تابستان تناژ پسماند تَر به دلیل مصرف میوه‌ های تابستانی، باعث افزایش تناژ پسماند تَر می ‌شود.
با کاهش تولید زباله، ایجاد فرهنگ تفکیک زباله و فراهم آوردن زیر ساخت های فنی تفکیک آن، اختصاص اماکن ویژه برای دفن زباله ها به نحوی که به محیط زیست آسیبی وارد نشود و حتی المقدور نابودی این زباله های تولیدی غیرقابل بازیافت، میکروب کشی زباله های خطرناک و ... که لزوم هماهنگی و همکاری دستگاه های مختلف شهری و استانی را می طلبد می توان امید داشت تا شهر یزد در زباله ها غرق نشود و زندگی در آن جریان یابد.
بهره گیری از تجارب سایر شهر ها و کشورهای غرق در زباله شده می تواند به نجات این شهر کمک کند. بحران زباله ها در کشور روسیه نیز امروز نقل محافل فعالان محیط زیست این کشور گردیده است.
وزارت محیط زیست و منابع طبیعی فدراسیون روسیه در گزارشی آورده است که مردم این کشور سالانه حدود 60 میلیون تن MSW (مواد زائد جامد شهری) تولید می کنند؛ به عبارتی سهم هر نفر سالانه 400 کیلوگرم است. اگرچه به گفته برخی از ساکنان این کشور پنج یا شاید 6 سال است که دولت روسیه با جدیت مدیریت پسماند را اجرایی می کند، اما مدیریت زباله و پسماند در روسیه از کنترل خارج شده و به چیزی بیش از اعلام وضعیت فوق العاده نیاز دارد؛ چرا که به سطح فاجعه باری رسیده است.
دقیقا این وضعیت مدیرت پسماند در مسکو با استان و شهر یزد نیز قابل مقایسه است اما مدیریت امروز آن تغییرات چشمگیری دارد.
پیشتر گفتیم که سالانه 60 میلیون تن زباله در روسیه تولید می شود، اما جالب است که بدانید از این رقم 25 میلیون تن آن، تنها در مسکو تولید می شود که قسمت اعظم آن را به مراکز دفن زباله منتقل می کنند. دفن زباله از جمله سیستم های ناکارآمد دراین دولت است که امروز تلاش می کنند تا از هر دو تاثیر منفی آن در حیطه محیط زیست و عدم استفاده بهینه انرژی جلوگیری شود. اما این امر به چه میزان امکان پذیر است، آن هم زمانی که مکان های دفن زباله بیش از ظرفیت های شان پر شده اند.
از آن جایی که صنعت پردازش و استفاده از کوره های زباله سوز تنها راه نجات این کشور است، 20 صنعت و نهاد مختلف دست به دست هم داده اند تا شهری مانند مسکو را از شر انبوه زباله خلاصه کنند. مراکز دفن زباله در مسکو به شیوه متداول در همه کشورها عمل می کند که باید زباله ها را در زیر زمین دفن کنند. تا آن جا که مربوط به دفن زباله های خشک است، سازمان پسماند روسیه خوب عمل کرده است. اما مشکل این است که دولت روسیه پسماندهای شیمیایی را هم به همین شیوه دفن می کرد، آلودگی آب و هوا و راه افتادن شیرابه هم ثمره این امر بود تا این که تصمیم بر آن شد که این پسماندها را تجزیه کند؛ یعنی رطوبت و اکسیژن را از آن گرفته، بسته بندی کرده و در خاک فرو کنند.
به نظر می رسد که اگر دولت روسیه تلاش کند تا تکنولوژی و فناوری های مدرن دنیا را به خدمت بگیرد، تا سال 2025 می تواند به سیستم بازیافتی سازگار با محیط زیست دست پیدا کند؛ این یعنی بازیافت 45 درصد پسماندهای شهری. این در حالی است که اکنون 92 تا 96 درصد از مواد زائد شهری در روسیه نه بازیافت و نه دوباره استفاده می شوند، اگرچه به سادگی به محل های دفن زباله حمل می شوند، اما در آنجا هم با کوهی از زباله ها مواجه می شویم.
در آخر این نکته نیز شایان ذکر است که سرگئی دونسکوی، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست روسیه بر این باور است که عدم هماهنگی و تعادل میان تولید زباله و محل هایی برای دفن یا سوزاندن آن ها، این همه بدبختی و بیماری را به ارمغان آورده است و اگر طی سال های جاری به این معضل پرداخته نشود، روسیه به انبار و کوهی از زباله تبدیل می شود.

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار