مسئولانی که وعده می‌دهند؛
علی‌رغم اینکه گردشگری به عنوان یک مزیت استان مازندران مطرح می‌شود، متاسفانه توجه چندانی به این صنعت مهم صورت نمی‌گیرد و شهروندان شاهد وعده‌های گل و بلبلی مسئولان هستند....
کد خبر: ۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹ 24 January 2015
به گزارش تابناک -  مازندران، در حالی آهسته آهسته به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم که مازندران به تناسب شرایط اقلیمی و طبیعی هم ساله شاهد حضور سیلی از گردشگران و مسافران به استان مازندران هستیم. هرچند پس از گذر فصل بهار و شروع فصل تابستان این حضور گردشگران و مسافران استمرار داشته و افزایش نیز خواهد یافت.

حجم عظیم ورود گردشگران و مسافران در ایام تعطیلات نوروزی و تابستان نشان دهنده قابلیت های گردشگری و جذب گردشگر در مازندران باشد که می تواند در سند چشم انداز توسعه استان مورد توجه قرار گیرد.

متاسفانه هرساله شاهد ابراز نظرات مختلف مسئولان و وعده هایی که نوید توسعه گردشگری مازندران را می دهد هستیم اما سال هاست که گردشگری مازندران به طرح دریا خلاصه شده و ظرفیت های مغفول دیگر به ورطه فراموشی سپرده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی , صنایع دستی و گردشگری مازندران در این رابطه گفت که استان مازندران با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری نیاز به طرح جامع و سند توسعه گردشگری دارد و به همین منظور تصمیم داریم چنین طرحی را تدوین کنیم.

دلاور بزرگ‌نیا با تاکید بر اینکه گردشگری به عنوان مزیت استان مازندران محسوب می شود، اظهار داشت: باید شناسایی دقیق و فهم اساسی از توسعه و محوریت بخش گردشگری داشته باشیم و باید بدانیم که گردشگری می تواند محور توسعه استان قرار گیرد.

وی افزود: شاید پیش از این چندان توجهی به این صنعت مهم صورت نمی گرفت اما امروز همه به این نتیجه رسیده اند که گردشگری راه نجات است.

بزرگ‌نیا با اشاره به اینکه تاکنون هیچ کار عملی برای گردشگری انجام نداده ایم، اظهار داشت: هر وعده ای که از سوی مسوولان برای توسعه گردشگری ارایه شود بدون مطالعات پیش زمینه به جایی نمی رسد.

مازندران در کنار قطب کشاورزی به عنوان قطب گردشگری در کشور شناخته شده است و شهرستان رامسر به عنوان نماد شهری زیبا در دل طبیعت بکر مازندران در حوزه خاورمیانه شناخته می شود. اما مازندران به چه میزان توانسته است از این استعداد خدادادی استفاده کند و علاوه بر نقش آفرینی و تاثیرگذاری در توسعه مازندران، میزان درآمدهای استانی را نیز افزایش دهد.

نگاه دولت به مازندران همیشه با طیب خاطر بوده و مازندران و مازندرانی ها, همیشه استانی مرفه و ثروتمند متصور می شوند حال آنکه به فرموده رهبری معظم، محرومیت مازندران زیر سایه چتر سبز آن گم شده است.

اگر بخواهیم جدای از سایر حوزه ها فقط به مقوله توسعه گردشگری به مازندران بپردازیم باید گفت که دولت کمترین توجه را در این زمینه داشته است و سهم مازندران در استفاده از منابع ملی بعنوان قطب گردشگری ایران بسیار ناچیز است. فقدان یک سند جامع گردشگری که مسئولان استانی سال هاست وعده آن را می دهند می تواند به عنوان اولین قدم در راستای توجه و توسعه صنعت گردشگری در مازندران به آن اهتمام داشت.

صنعت گردشگری در کنار برنامه های نرم افزاری نیازمند به ایجاد زیرساخت های اولیه در حوزه حمل و نقل، ایجاد اماکن اقامتی و پذیرایی، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، امنیت اجتماعی و ... می باشد که متاسفانه به دلیل فقدان سند جامع گردشگری و عدم تفکیک وظایف هر یک از دستگاه های اجرایی در رکود به سر می برد.

بطور حتم سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی نمی تواند متولی ایجاد زیرساخت های این صنعت باشد چرا که به عنوان مثال در حوزه راه های جاده ای مازندران، اداره کل راه و شهرسازی متولی می باشد. در مورد برقراری امنیت، برق، آب، گاز، اقامت و بهداشت و درمان هم می توان گفت سایر دستگاه های اجرایی استان مسئول هستند.

در صورت تدوین و اجرایی شدن سند گردشگری مازندران که مسئولان سال هاست آن را وعده می دهند، وظایف هر دستگاه در این صنعت مشخص و جهت گیری برنامه ریزی و اجرای آن برنامه ها مشخص خواهد شد. امسال و سال گذشته به سبب محدودیت های اقتصادی بوجود در آمده گردشگری می توانست به عنوان یک صنعت مهم جلوه گری کرده و جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد.

صنعت گردشگری در صورت حمایت دولت در بسترسازی زیرساخت‌ها می‌تواند درآمدهای استان را به طور چشمگیری افزایش دهد که در میان اجرایی کردن برنامه‌های سند توسعه گردشگری می‌تواند مکمل حمایت‌های دولتی باشد.

گردشگری روستایی، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، گردشگری ورزشی، طبیعت‌گردی، گردشگری غذاهای سنتی و محلی، ایجاد بازارهای محلی، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، آداب و سنن دیار کهن مازندران می‌تواند جاذبه‌های فراوانی را برای گردشگران به همراه داشته باشد.

معضل زباله و پسماند به همراه ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی به چرخه بوم زیست مازندران، موجب ایجاد بحران زیست محیطی در استان شده است که صنعت توریسم  استان را بطور جدی تهدید می‌کند که علی‌رغم وعده‌های مسئولان هنوز برای این موضوع چاره‌اندیشی جدی صورت نگرفته است.

بی‌تردید قابلیت‌های فراوانی که در صنعت توریسم استان مازندران وجود دارد می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات مازندران بخصوص در ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم باشد. سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز در صورتی که نسبت به بازگشت سرمایه و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری اطمینان خاطر پیدا کنند، مشتاقانه در این حوزه ورود پیدا کرده و پروژه‌های متعددی را در مازندران سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

در حال حاضر صنعت گردشگری مازندران فقط در طرح‌های دریا خلاصه شده است که آن هم در پایین‌ترین حد امکانات به گردشگران خدمات ارائه می‌کند.

شهروندان مازندرانی نیز به دلیل اینکه تاکنون نتوانستند از مواهب و مزایای صنعت گردشگری استفاده کنند و با مشکلاتی نظیر ترافیک، گرانی کاذب در زمان حضور گردشگران، خدمات نامناسب شهری و... گریبان‌گیر بوده‌اند که همیشه با وعده‌های رویایی مسئولان همراه بوده است، رقبتی برای توسعه این صنعت در استان از خود نشان نمی‌دهند.

قطعا اگر این همه مواهب بکر و جذاب طبیعی استان بهینه مدیریت شود، گردشگری به تنهایی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کرده و موجب رشد و رونق اقتصادی منطقه گردد.

منبع: تابناک
برچسب ها: گردشگری ، مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار