یکی از مهمترین دلایل وقوع سیل در رودخانه‌ها و طغیان آن در مناطقی همچون شهرها و روستاها عدم لایروبی به موقع و صحیح در سطح رودخانه های اصلی و فرعی است.
کد خبر: ۷۳۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷ 07 April 2019

یکی از مهمترین دلایل وقوع سیل در رودخانه‌ها و طغیان آن در مناطقی همچون شهرها و روستاها عدم لایروبی به موقع و صحیح در سطح رودخانه های اصلی و فرعی است.
 بلاغ، یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع سیل در رودخانه‌ها و طغیان آن در مناطقی همچون شهرها و روستاها عدم لایروبی به موقع و صحیح در سطح رودخانه های اصلی و فرعی است.

امری که می‌تواند در کنار زیباسازی و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب با یک مدیریت صحیح به اقتصاد مردمی و توسعه منطقه‌ای و محلی کمک شایانی بکند.

اما آن چیزی که باید بررسی شود نفوذ و انحصاری کردن منابع حاصل در بستر رودخانه‌ها به افراد و اشخاص خاص برای برداشت مصالح آن است که در سال‌های اخیر بطور قابل توجهی افزایش داشته است.

اگرچه شاید انحصار و واگذاری مصالح رودخانه‌ها به افراد خاص با سیر قانونی و مراحل مرسوم اداری انجام شده باشد که این نیز نیاز به بررسی دارد، اما آن چیزی که در این بین حایز اهمیت است زمانبندی برداشت مصالح رودخانه ها بدون توجه به خسارات‌های احتمالی در حاشیه رودخانه ها است.

این نکته بدین نحو قابل تشریح است که شرکت‌ها و افراد مجوز دار برای برداشت مصالح رودخانه‌ها بصورت کاملا برنامه‌ریزی شده و طبق زمانب‌ندی اقتصادی خود منابع سطح رودخانه‌ها را برداشت می‌کنند که در این بین بدون توجه به وقوع بارش‌های سیل آسا فعالیت خود را ادامه می‌دهند و در کنار این موارد اجازه دسترسی و برداشت به کارگران و افراد بومی و یا حتی به دهیاری‌ها و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها را نیز برای توسعه زیرساخت محلی نمی‌دهند.

حال نیز با توجه به وضعیت بسیار خطرناک رودخانه‌های شهرستان رامسر که جز شهرهای پر بارش شمال کشور محسوب می‌شود، به دلیل عدم لایروبی پس از سیل مهرماه سال گذشته، امکان حادثه بسیار هولناک‌تر از سیل استان گلستان و لرستان در روستاهای حاشیه رودخانه‌هایی همچون چالکرود، صفارود، پلنگ رود در اردیبهشت ماه با توجه بارش های سنگین بهاری و آب شدن برف و یخ کوهستانی وجود دارد.

انتظار می‌رود مسئولان ذیربط استانی و شهرستانی هر چه سریع‌تر دستورات و اقدامات لازم برای برداشت رسوبات و مصالح سطح رودخانه‌های رامسر را داشته باشند تا شاهد بروز خسارت‌های ناگوار برای کشاورزان و مردم مناطق حاشیه رودخانه‌ها نداشته باشیم.

اداراتی همچون امور آب، اداره صنعت و معدن، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها متولی این امور هستند که باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را به انجام برسانند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار