یک کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه 37 درصد مردم ایران اجاره‌نشین هستند، گفت: دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن می‌تواند به تولید مسکن اجاره‌ای و اعطای وام ودیعه قرض‌الحسنه اقدام کند.
کد خبر: ۷۴۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ 11 May 2019

یک کارشناس مسکن با تأکید بر اینکه 37 درصد مردم ایران اجاره‌نشین هستند، گفت: دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن می‌تواند به تولید مسکن اجاره‌ای و اعطای وام ودیعه قرض‌الحسنه اقدام کند.
فردین یزدانی در گفت‌وگو یی، در پاسخ به این سوال که در نشست بررسی راهکارهای حل مشکل مسکن استیجاری در وزارت راه و شهرسازی چه مواردی مطرح شد،‌گفت: به هر حال در این جلسه به عنوان کارشناس حضور داشتم، اما اینکه بگوییم می‌توانیم اجاره بهای مسکن را کنترل کنیم، این موضوع غیرممکن است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کنترل قیمت در بازار اجاره ممکن نیست، پس چه راهکاری می‌تواند به تعادل سازی نرخ اجاره بها کمک کند، گفت: به هر حال دلیل افزایش نرخ اجاره بها به رشد قیمت مسکن باز می‌گردد، چرا که صاحبان دارایی انتظار حداقل بازدهی را از دارایی خود دارند.

یزدانی با تأکید بر اینکه رشد قیمت مسکن باعث افزایش نرخ اجاره بها با یک آهنگ ملایم می‌شود، گفت: وقتی قیمت مسکن رشد می‌کند، رشد اجاره‌بها نیز اجتناب‌ناپذیر است و مطمئناً با افزایش نرخ اجاره بها درآمد خانواده‌های کم درآمد و اجاره‌نشین به هم خورده و فشار مضاعفی بر این قشر وارد می‌شود.

این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال که دولت در کوتاه‌مدت چه اقدامی می‌تواند برای کنترل بازار اجاره داشته باشد، گفت: دولت می‌تواند با پرداخت سوبسید اجاره، کمک بزرگی به اقشار کم درآمد و اجاره‌نشین جامعه کند، یعنی دولت همانند دهه 80 که اقدام به پرداخت وام قرض‌الحسنه به خانواده‌های کم درآمد و اجاره‌نشین کرد، مجدداً از این اقدام رونمایی کند و از رشد بیش از حد نرخ اجاره‌ خودداری کند.

یزدانی ادامه داد: دولت می‌تواند راهکار کوتاه مدت دیگری را در پیش بگیرد و واحدهای مسکونی مهر بدون متقاضی را به مستأجران واگذار کند.

وی تأکید کرد: برای شناسایی مستأجران واقعی برای اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه دولت می‌تواند از بانک اطلاعات وزارت رفاه، کمیته امداد و سازمان بهزیستی کمک بگیرد.

این کارشناس مسکن ادامه داد: دولت در راهکار بلندمدت نیز باید تولید مسکن استیجاری را در کشور راه‌اندازی کند و با اعطای زمین و وام ساخت ارزان ،مسکن استیجاری را گسترش دهد.

یزدانی گفت: دولت به هر حال باید برای بازار اجاره‌نشینی راهکار بلندمدت بیاندیشد و تولید مسکن استیجاری را گسترش دهد، پس با ارائه بسته تشویقی به انبوه‌سازان این برنامه را در کشور گسترش دهد.

وی افزود: در حال حاضر 37 درصد مردم ایران اجاره‌نشین هستند و به نظر می‌رسد، با توجه به مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مسکن این عدد باز هم افزایش خواهد یافت.

فارس

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
آمار اجاره نشینی در تهران قطعا بیش از 37 درصد است. تنگناهای مالی بعلت هزبنه های بالای زندگی در کشور مان به حداکثر رسیده و آزادی فکر و عمل برای داشتن خانواده شاد و سالم به حداقل..
استقلال سیاسی و اقتصادی کشور نیز بدون جامعه سالم و آزاد اندیشش مقدور نیست! مسولان فراتر از شعار کاری انجتام دهند!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار