موزه بابل با حکم قطعی مراجع قضایی در آستانه تخلیه قرار دارد و این اتقاق موجبات نگرانی بابلی‌ها را فراهم کرده است.
کد خبر: ۷۴۳۵۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ 11 May 2019

موزه بابل با حکم قطعی مراجع قضایی در آستانه تخلیه قرار دارد و این اتقاق موجبات نگرانی بابلی‌ها را فراهم کرده است.

چمدان: موزه تاریخی بابل در سال ۱۳۰۷ احداث و بنام بلدیه شهر آغاز بکار کرد و شهرداری بابل که تا سال‌ها در این بنا مستقر بود سرانجام در پنجم شهریور ماه سال ۱۳۷۳ به ساختمان جدید واقع در باغ ملی شهر نقل و مکان کرد و ساختمان قدیمی بلدیه به کتابخانه عمومی تبدیل شد.

با تعامل استانداری و اداره کل میراث فرهنگی مازندران، ساختمان تاریخی شهرداری بابل برای ایجاد نخستین موزه استان انتخاب شد و این بنا در ۲۱ اسفندماه سال ۷۴ از طرف شهرداری بابل با کاربری فرهنگی در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت و بعد از احیا، مرمت و بازپیرایی، بهمن ماه سال ۱۳۷۵ با نام موزه بابل افتتاح شد.

موزه بابل اکنون دارای سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و اسناد است که در این مکان از سفالینه‌های هزاره چهارم قبل از میلاد مسیح گرفته تا زیور آلات پیش از اسلام که اغلب از نقاط تاریخی مازندران به دست آمده به نمایش عموم گذاشته شد و اکنون نیز برای بازدید مردم دایر است.

حالا متاسفانه برخی رسانه‌ها خبر از تخلیه این موزه به دستور مقام قضایی داده‌اند. بر اساس این حکم که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه جاری از سوی مقامات قضایی این شهرستان صادر شده است فرصت ۱۰ روزه به میراث فرهنگی بابل برای تخلیه موزه داده شد.

به گفته رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل، این حکم در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه به این نهاد فرهنگی ابلاغ شد و قطعی است.موزه تاریخی بابل

موزه بابل وقف حوزه علمیه است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل در این زمینه به ایرنا گفت: موزه کنونی بابل در مکانی احداث شد که در سال ۱۲۵۵ هجری قمری یعنی ۱۸۵ سال پیش توسط مرحوم عبدالقادر به عنوان مکان حوزه علمیه قادریه وقف شده است.
صنعت گردشگری، راهبرد موفق در زمان بحران؛این بار با رویکرد اجتماعی

حسن برزگر بیان داشت: حوزه علمیه قادریه تا سال ۱۲۹۵ فعال بوده و مورد استفاده حوزوی قرار داشت اما در زمان پهلوی اول تخریب شد و ساختمان جدیدی در آن زمین احداث شد و این ساختمان جدید بلدیه نام گرفت که از سال ۱۳۷۴ به موزه تبدیل شده است.

وی گفت: مرحوم عبدالقادر برای حوزه علمیه قادریه املاک دیگری را هم در شهر بابل از جمله چند باب خانه، مغازه و زمین کشاورزی را هم جهت هزینه در این حوزه علمیه وقت کرده است.

برزگر افزود: با توجه به اینکه حوزه علمیه قادریه در زمان پهلوی اول تخریب شده است عواید این موقوفات در مدرسه علمیه روحیه هزینه می‌شود.

حکم تخلیه موزه بابل از سوی مراجع قضایی قطعی شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بابل ادامه داد: هرچند حکم تخلیه این موزه توسط مراجع قضایی قطعی شده است اما اداره اوقاف بابل مصمم است در پی تعامل با میراث فرهنگی این مشکل را برطرف کند.

برزگر افزود: میراث فرهنگی چند سالی است که اجاره این مکان وقفی را پرداخت نمی‌کند و موزه بابل وقف حوزه علمیه است و عواید آن باید باید براساس نیات واقف در این راه خرج شود.

وی گفت: امیدوارم با تعامل و همفکری بین مسئولین مشکل پیش رو حل شود و برای تحقق این امر اداره اوقاف هم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

اشیاء قیمتی با تخلیه موزه بابل، به میراث فرهنگی استان منتقل می‌شود

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بابل ضمن تشکر از همکاری‌های اداره اوقاف و دستگاه قضایی در طول سال‌های گذشته به ایرنا گفت: بر اساس این حکم قطعی تخلیه موزه بابل از ۱۳ الی ۲۳ اردیبهشت ماه جاری باید انجام شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی: برای رونق گردشگری نيازمند موازنه در عرصه بين الملل هستيم

میثاق جعفریان افزود: این اداره آمادگی کامل جهت تمدید قرارداد اجاره مطابق عرف و قانون و برای حفظ این بنای تاریخی که به عنوان موزه شهرستان بابل است را دارد.

وی گفت: به همین منظور در سال های قبل مبلغ ٢٠٠ میلیون ریال به عنوان علی الحساب پرداخت شد و از طرف دیگر در این سال‌ها برای صرف نگهداری، تجهیز و مرمت این بنا هزینه های زیادی انجام شد.

وی بیان داشت: این موزه هویت شهر بابل می باشد و کمتر دیده شده موزه‌ای تخلیه و یا به تعطیلی کشانده شود.

جعفریان ادامه داد: با توجه به شرایط پیش رو مدیرکل میراث فرهنگی مازندران ، نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار و شورای اسلامی شهر بابل خواستار جلسه ای ویژه با حضور استاندار مازندران در جهت رفع مشکل بوجود آمده می باشند.

وی بیان داشت: امیدواریم با تعامل و همدلی این مشکل حل شود ولی به هر شکل ممکن اگر موزه شهرستان تخلیه شود اشیاء موجود به اداره کل میراث فرهنگی منتقل می شود و موزه بابل تعطیل خواهد شد و این امر زیبنده شهر فرهنگی، دانشگاهی و علمی بابل نیست.

رییس اداره میراث فرهنگی بابل از تمامی مسئولان استانی و شهرستانی خواستار کمک در جهت رفع این مشکل شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
حیف نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
" چمدان: موزه تاریخی بابل در سال ۱۳۰۷ احداث و بنام بلدیه شهر آغاز بکار کرد."
اولا بلدیه یعنی شهرداری، ثانیا موزه ها در زمان پهلوی اول هم جزء شهرداری(وزارت کشور) نبودند. ثالتا موزه کل کشور هم در تهران در سال 1307 ساخته نشده بود. با این جعلیات که نمیشود برای محل وقفی شناسنامه درست کرد و وصیت و نظر واقف را زیر پا گذاشت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
1-چمدان: موزه تاریخی بابل در سال ۱۳۰۷ احداث و بنام بلدیه شهر آغاز بکار کرد......
2-.... و شهرداری بابل که تا سال‌ها در این بنا مستقر بودساختمان جدیدی ........

بالاخره موزه بود یا بلدیه (شهرداری)؟؟!!
یابلی تهرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
مهم تر از شهرداری برای شهرم موزه است زیرا موزه هم فرهنگ می سازد هم قدمت شهرم را نشان میدهد.
علی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
امیدوارم بلایی که سر ساختمان های بانک ملی ساری و اداره پست بابل آمد سر این بنای زیبا نیاید. برای من شهروند مهم نیست که مالکیت بنا مال کدام ارگان یا نهادی باشد مهم تداوم کاربری بنا به عنوان موزه و حفظ اشیا و اسناد موجود در این شهر علمی و فرهنگی است. وا مصیبتا اگر مسئولین یک شهرستان با این قدمت و جمعیت نتوانند از پس حل مشکل به این سادگی بر آیند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار