رئیس گروه بهره‌برداری از سد‌های کشور گفت: اکنون 40.9 میلیارد مترمکعب آب در مخزن سدهای کشور ذخیره سازی شده است.
کد خبر: ۷۴۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶ 18 May 2019

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو «وحید عسکری‌نژاد» روز شنبه افزود: مقادیر ورودی به سدها از ابتدای سال آبی معادل 71.6 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه 277 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: میزان خروجی از سدها از ابتدای سال آبی نیز 50.6 میلیارد مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه 215 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
رئیس گروه بهره‌برداری از سد‌های کشور با بیان اینکه تعداد 178 سد مهم در حال بهره‌برداری کشور، ظرفیتی معادل 50 میلیارد مترمکعب دارند، گفت: بر اساس آخرین آمار، آب ذخیره شده در مخازن سدهای کشور معادل 40.9 میلیارد مترمکعب عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 56 درصدی برخوردار شده است.
عسکری‌نژاد، تعداد سدهایی را که بیش از 90 درصد پرشدگی دارند 91 سد و تعداد سدهایی که کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند 26 سد عنوان کرد.
وی درصد پرشدگی مخازن سدها را حدود 82 درصد اعلام کرد و افزود: موجودی مخزن سدهای کشور نسبت به هفته گذشته 420 میلیون مترمکعب افزایش داشته است.
رئیس گروه بهره‌برداری از سد‌های کشور تصریح کرد: سدهای کشور در چند مرحله وقوع سیلاب مهم در سال آبی جاری، نقش مهمی در مهار، ذخیره‌سازی و تنظیم آب ناشی از جریان‌های سیلابی ایفا کردند.
عسکری‌نژاد با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی منابع و مصارف سدها با دو رویکرد کلی تأمین حداکثری در شرایط خشکسالی و ذخیره‌سازی حداکثری در شرایط ترسالی صورت می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که آوردهای پیش‌بینی‌شده به مخزن به‌دلیل وقوع خشکسالی محقق نگردد، برنامه‌ریزی به نحوی بازنگری می‌شود که بتوان تا حدی که تهدیدی برای مسائل فنی، کمی و کیفی آب شرب وجود نداشته باشد از ذخایر آب مخازن بهره‌مند شد.
وی ادامه داد: در شرایط ترسالی و وقوع رخداد سیلاب نیز مهار آب و حداکثر ذخیره‌سازی توسط مخازن سدها صورت می‌پذیرد، تا جایی که بتوان از منابع آب ذخیره‌شده برای تأمین مصارف در سال‌های آینده بهره برد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار