مسئول کشت گیاهان دارویی مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از اختصاص 42میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در بخش توسعه کشت، تولید و فرآوری گیاهان دارویی در سال جاری خبر داد و گفت: دولت تا 85 درصد هزینه آبیاری وکشت گیاهان دارویی در استان راکمک بلاعوض پرداخت می کند.
کد خبر: ۷۴۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹ 18 May 2019

مسئول کشت گیاهان دارویی مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از اختصاص 42میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در بخش توسعه کشت، تولید و فرآوری گیاهان دارویی در سال جاری خبر داد و گفت: دولت تا 85 درصد هزینه آبیاری وکشت گیاهان دارویی در استان راکمک بلاعوض پرداخت می کند.

 ایرنا، کشت گل گاو زبان وگل محمدی به عنوان شاخص ترین گیاهان دارویی پرورشی مازندران ظرفیتی بالقوه در اراضی مناطق بالا دست به ویژه در زمین های شیب دار استان است که در سال های اخیر سطح کشت آن با حمایت همه جانبه دولت رو به افزایش است.
توجه به مناطق اراضی شیب دار از ضرورت های مهم در بخش کشاورزی مازندران است و بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود 400 هزار هکتار اراضی شیب دار در استان وجود دارد که 75درصد از مناطق کوهستانی استان را پوشش می دهد.
حسین مولایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشاورزانی که در زمینشان گل محمدی و گل گاو زبان کشت کنند ، می توانند تا 85 درصد هزینه انجام شده برای آبیاری تحت فشار و تهیه نهال را در قالب تسهیلات بلاعوض دریافت کنند.
وی ذائقه مردم به انواع دم نوش ها و توجه به خواص دارویی گیاهان را دلیل افزایش سطح کشت گل گاوزبان و گل محمدی در استان مازندران عنوان کرد و توضیح داد: وجود تقاضای مناسب در بازار داخلی و خارجی،قیمت مناسب و حمایت همه جانبه دولت سبب شد تا هر سال سطح کشت این 2 گیاه دارویی در استان صعودی باشد.
این کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هم اکنون کشاورزان در بخش های بالادست استان سخت مشغول برداشت گیاه دارویی گل و گاو زبان هستند ،گفت که پیش بینی تولید امسال این گیاه 810 تن است.
وی اضافه کرد: سطح کشت گل گاو زبان امسال با افزایش حدود 100هکتاری به 716هکتار رسیده است.
مولایی با بیان اینکه مازندران پس از گیلان بیشترین تولید محصول گل گاو زبان را در کشور دارد، ادامه داد : منطقه هزار جریب نکا با 360هکتار و رامسر با 165هکتار از بیشترین سطح کشت برخوردارند.
وی قیمت فعلی گل گاوزبان در پیک تولید و عرضه را در بازار تا حدود 200 هزار تومان در هر کیلو گرم گل گاوزبان تر اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به بارندگی های فروردین امسال وضعیت گل دهی این گیاه بسیار مناسب تر از سال های گذشته است.
گل گاوزبان گیاهی است علفی و یک ساله که ارتفاع ساقه آن تا 60 سانتی متر می رسد، ساقه این گیاه شیاردار و خاردار و برگ های این گیاه ساده و پوشیده از تارهای خشن و گل های آن به رنگ آبی ، سفید و بنفش است.
گل گاو زبان دارویی است که برگ های آن تصفیه کننده خون و آرام کننده اعصاب است و باعث تعریق می شود و کلیه ها را تقویت و سرماخوردگی را برطرف می کند
** کشت گل محمدی در 500هکتار از زمین های مازندران
کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مازندران از گل محمدی به عنوان یکی دیگر از گیاهان دارویی پر طرفدار برای افزایش سطح کشت نام برد و گفت: امسال سطح کشت این گیاه دارویی به 500هکتار رسیده است که نسبت به سال گذشته حدود 80 هکتار بیشتر شد.
مولایی تولید گل محمدی امسال استان مازندران را حدود 900تن پیش بینی کرد و ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه صد درصد گل محمدی به گلاب تبدیل می شود ، ارزش افزوده بسیار کمتری نسبت به فرآوری اسانس آن دارد.
گل محمدی گیاهی ضد افسردگی است که به عملکرد قلبی و عروقی کمک می‌کند و همچنین آرام بخش بوده و ضمن اینکه خواب آور است ضد دیابت و ضدپیری است و در درمان افسردگی موثر است.
گل محمدی همچنین مرطوب کننده و تسکین دهنده است و ماسک این گل برای طراوت و رفع افتادگی پوست و از بین بردن لکه های صورت موثر بوده و می توان به عنوان یک لوسیون هم از آن استفاده کرد.
هشت هزار گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گیاهی در کشور وجود دارد که 2هزارو 300 نوع آن جز گیاهان دارویی هستند و برخی از شهرها و استان‌های کشور، به دلیل برخورداری از موقعیت جغرافیایی خاص، میزبان گونه‌های گیاهی مفید و گاهی نادر هستند که استان مازندران از جمله این استان ها است و هم اکنون در مازندران حدود 2 هزار گونه گیاهی کشت می شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار