ساعت از 9 شب گذشته است و درمیان تاریکی جنگل‌های شمال چراغ‌های روشن از دوردست خودنمایی می‌کند. از فاصله دور صدای کولرهای گازی که در پنجره‌های اطراف سوله کار گذاشته شده به گوش می‌رسد. هرچه به این سوله نزدیک می‌شویم، صدا هم بیشتر می‌شود. علاوه بر هشت کولر گازی صدای فن دستگاه‌های استخراج‌کننده بیت کوین که در دو ردیف به‌صورت شبانه روزی کار می‌کند، قابل تحمل نیست.
کد خبر: ۷۴۶۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷ 19 May 2019

ساعت از 9 شب گذشته است و درمیان تاریکی جنگل‌های شمال چراغ‌های روشن از دوردست خودنمایی می‌کند. از فاصله دور صدای کولرهای گازی که در پنجره‌های اطراف سوله کار گذاشته شده به گوش می‌رسد. هرچه به این سوله نزدیک می‌شویم، صدا هم بیشتر می‌شود. علاوه بر هشت کولر گازی صدای فن دستگاه‌های استخراج‌کننده بیت کوین که در دو ردیف به‌صورت شبانه روزی کار می‌کند، قابل تحمل نیست.

درهر ردیف 60 دستگاه استخراج‌کننده بیت کوین که هر یک بین 5 تا 9 میلیون تومان قیمت دارد، با کابل‌های رنگارنگ به هم وصل شده‌اند.

علی 35 ساله صاحب این زمین کشاورزی که در اطراف یکی از شهرهای شمالی از سال‌ها قبل مجوز گلخانه گرفته خیار و گوجه پرورش می‌دهد، اما آوازه طی کردن ره صدساله در یک شب با ارزهای مجازی او را وارد این کار کرده و از دو سال پیش برای نصب دستگاه‌های ماینر یک سوله در کنار گلخانه‌های خود ساخته است.

می گوید: از سه سال پیش با موضوع استخراج ارزهای مجازی آشنا شدم. به‌گفته وی در هر شبانه روز هر دستگاه ماینر حدود 2 صدم بیت کوین استخراج می‌کند. گفتنی است هم‌اکنون قیمت هر بیت کوین به 7 هزار و 113 دلار رسیده که معادل 105 میلیون تومان می‌شود. فعالان این حوزه با دستگاه‌های ماینر و راه‌اندازی کیف پول الکترونیکی و اتصال به یکی از استخرهای ارزمجازی کار خود را آغاز می‌کنند.

علی در پاسخ به این سؤال که چرا دستگاه‌های خود را در کنار گلخانه‌های خود نصب کرده، می‌گوید: «دستگاه‌های ماینر یا استخراج‌کننده برق زیادی مصرف می‌کند و به همین دلیل استفاده از برق خانگی چندان صرفه اقتصادی ندارد. اما به‌دلیل ارزان بودن برق کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها بهترین مکان مزارع کشاورزی است! درواقع به‌دلیل یارانه‌ای بودن برق کشاورزی، استخراج‌کنندگان بیت کوین در اراضی کشاورزی از یارانه‌های پنهان هم استفاده می‌کنند.

اولین استخراج‌کنندگان بیت‌کوین به ازای هر ۱۰ دقیقه ۵۰ بیت‌کوین پاداش می‌گرفتند. به‌طور تقریبی هر چهار سال این مقدار نصف می‌شود. در ابتدا استخراج هر ماینینگ هر بلوک ۵۰ بیت‌کوین بود. این عدد در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به ترتیب به ۲۵ و ۱۲.۵ بیت‌کوین کاهش یافت. احتمال می‌رود نصف‌شدن پاداش بعدی سال ۲۰۲۰ عملی شود و این عدد به ۶.۲۵ برسد.

تا چند سال پیش کامپیوترهای خانگی معمولی هم می‌توانستند به استخراج سودآور بیت‌کوین بپردازند؛ اما با گسترش شبکه بیت‌کوین سختی استخراج به‌شدت افزایش یافته است. طبق محاسبات به‌صورت میانگین با یک کامپیوتر خانگی در هر سال شما موفق به استخراج ۰.۰۱ بیت‌کوین می‌شوید؛ یعنی اگر شرایط و سختی استخراج مانند حال حاضر باشد، پس از ۱۰۰ سال شما موفق به ماین کردن یک بیت‌کوین خواهید شد!

اما ورود دستگاه‌های ماینر به ایران و برق ارزان شرایط را برای استخراج‌کنندگان تغییر داده است. دراین ارتباط یک کارشناس فناوری در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: « پس از افت شدید قیمت بیت کوین که از نزدیک 20 هزار دلار به حدود 3 هزار دلار رسید، صرفه اقتصادی استخراج برای بسیاری از کشورها از بین رفت و بسیاری دستگاه‌های خود را خاموش کردند اما در ایران این اتفاق نیفتاد. درایران به‌دلیل برق ارزان همچنان صرفه داشت.

سایت LocalBitcoins که یک استارتاپ خرید و فروش بیت کوین است، در آخرین آماری که درباره خرید و فروش بیت کوین توسط کشورهای مختلف منتشر کرد، اعلام کرده بود روزانه ۱۶ میلیون دلار بیت کوین توسط کاربران ایرانی خرید و فروش می‌شود و از این نظر در رتبه ۲۹ جهانی قرار دارد. البته باید توجه کرد که این آمار فقط برای بیت‌ کوین است و دیگر ارزهای دیجیتال رایج مانند اتریوم، بیت‌کش یا مونروی که بین ایرانی‌ها محبوبیت دارند در آن لحاظ نشده است.

مقایسه هزینه برق سراسر کشورهای جهان، ونزوئلا را به‌عنوان ارزان‌ترین کشور برای استخراج معرفی کردند. در ونزوئلا برای تولید یک واحد بیت کوین، شما فقط ۵۳۰ دلار نیاز دارید. این رقم برای دومین کشور لیست، ترینیداد و توباگو بالغ بر حدود ۱,۱۹۰ دلار است. در ازبکستان که در رتبه سوم قرار دارد، یک ماینر برای استخراج یک واحد بیت کوین باید مبلغی بالغ بر حدود ۱,۷۹۰ دلار پرداخت کند. در ایران هزینه برآوردی مصرف برق به ازای هر بیت کوین 3 هزار و 217 دلار است.

اما نکته مهم استفاده از برق یارانه‌ای برای به دست آوردن بیت کوین است. دولت برای کاهش هزینه کشاورزان و هزینه تمام شده محصولات کشاورزی کمترین تعرفه را برای بخش کشاورزی درنظر گرفته است که همین ارزانی استخراج‌کنندگان بیت کوین را به این سمت جذب کرده است. روند صعودی مصرف برق ماینرها در دنیا که برآوردها نشان می‌دهد نیم درصد برق مصرفی جهان را شامل می‌شود حتی باعث نگرانی فعالان محیط زیست به‌دلیل گرم شدن زمین شده است.

منبع: مجمع فعالان اقتصادی

 

مازندنومه

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Norway
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
خوب است و خیر. فقط لطفا بیت کوین ها رو کنار سبزیجات گند زدایی کنید که مصرف کننده ها مسموم نشوند. اجرکم ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار