در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات آسمانی و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی، کشاورزان شهرستان بهشهر هم همچون بسیاری از کشاورزان استان و کشور مبادرت به حفر چاه کردند که اکنون برای تهیه سوخت این چاهها که تعداد زیادی غیرمجاز هم هستند مشکل دارند.
کد خبر: ۷۵۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ 16 June 2019

بی خیالی یا بی اطلاعی در ثبت نام سامانه و وجود تعداد زیادی چاه غیرمجاز آب سبب کمبود سوخت کشاورزی در شهرستان بهشهر و گله گذاری کشاورزان شده است.

 شهرستان بهشهر با داشتن 65 هزار هکتار زمین باغی و زراعی، 12 درصد سطح زیرکشت مازندران را در اختیار دارد و 8.5 درصد محصولات زراعی و باغی استان را هم تولید می کند.
این منطقه در عین حال در مقایسه با سایر مناطق مازندران از بارندگی کمتری برخوردار است و کشت برنج هم در آن دیرتر انجام می شود و به همین دلیل کمبود سوخت در حال حاضر که اوج کاشت و داشت برنج و دیگر محصولات زراعی و باغی است بیشتر از هر زمان دیگری بروز کرده است تا جایی که صدای آن به شورای اداری شهرستان نیز رسیده است.
همچنین در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات آسمانی و پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی، کشاورزان شهرستان بهشهر هم همچون بسیاری از کشاورزان استان و کشور مبادرت به حفر چاه کردند که اکنون برای تهیه سوخت این چاهها که تعداد زیادی غیرمجاز هم هستند مشکل دارند.
به صورت سنتی تامین سوخت کشاورزی یارانه‌ای کشاورزان بر عهده جهاد کشاورزی است که با دادن حواله به کشاورزان انجام می شد ولی در سال جاری، اختصاص سوخت بر اساس ثبت در سامانه انجام می شود ولی ظاهراً برخی از کشاورزان با وجود اطلاع رسانی و تاکید دستگاههای ذیربط ثبت نام در سامانه را نادیده گرفتند و به خیال اینکه باز هم با حواله سوخت دریافت خواهند، اکنون دچار مشکل شده اند.
البته نبود و کمبود سوخت برای چاههای غیرمجاز و بدون مجوز مشکلی است که از قبل نیز وجود داشته است و عملاً کشاورزانی که دارای چاه آب غیرمجاز و بدون مجوز سهمیه‌ای برای سوخت یارانه‌ای ندارند.
تقوی یکی از کشاورزان بهشهری که این روزها در به در به دنبال تامین سوخت کشاورزی است به خبرنگار ایرنا گفت که علاوه بر اینکه چاه غیرمجاز دارد، برای دریافت سهمیه سوخت هم اقدامی نکرده است و در حال حاضر که اوج کشت و کارش است نمی تواند سوخت مورد نیاز را تهیه کند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سوخت مورد نیاز را بدون سهمیه و آزاد دریافت نمی‌کند، افزود: در شرایط بد اقتصادی قرار داریم و تهیه سوخت به صورت آزاد برای ما به صرفه نیست.
وی توضیح داد: چندین هکتاز از اراضی ما زیر کشت محصولات زراعی است و نبود آب یعنی خسران و نابودی و از بین رفتن محصولات و تلف شدن وقت و هزینه و نمی توان تنها با این استدلال که چاه غیرمجاز داریم از سهمیه سوخت جا بمانیم.
تقوی گفت: با مراجعه به جهاد کشاورزی و شرکت آب تنها راه حل آنان مراجعه به سامانه و ثبت در سامانه است و این در حالیست که سامانه هم کند است و جواب نمی دهد.
وی با بیان اینکه بر اساس آنچه اعلام شده است؛ دولت برای چاههای غیرمجاز هم سوخت اختصاص داده است؛ افزود: با وجود اینکه سوخت لازم برای اراضی کشاورزی از سوی دولت تامین شده است؛ متاسفانه به دلیل سامانه ای شدن همچنان در انتظار هستیم و تاکنون در این بخش تعیین تکلیفی انجام نشده است و انتظار است که مسئولان چاره اندیشی کرده و سامانه را به روزرسانی و یا با همان روش گذشته برای تامین سوخت تسریع کنند.
وضعیت مبهم سامانه ثبت سوخت کشاورزی
باقری یک کشاورز دیگر بهشهر هم با اعلام اینکه سامانه ثبت سوخت کشاورزی در وضعیت مبهمی قرار دارد، گفت: ثبت نام اولیه در سامانه را انجام دادیم اما برای دریافت سهمیه و ورود دوباره به سیستم با تکمیل اطلاعات و اعلام سهمیه مورد نیاز سوخت کشاورزی مواجه شدیم، ظاهراً سامانه مشکل دارد.
وی افزو: ترافیک سامانه ثبت سوخت، زمان رسیدن به سوخت را کند کرده است و کاش مسئولان حداقل ابتدا به صورت آزمایشی این ثبت را در سال جاری انجام می‌دادند و از سال آینده عملیاتی می کردند.
این کشاورز گف: متاسفانه اکنون با این سامانه و ضرورت دریافت سوخت با ثبت در این سامانه، نه راه پیش داریم و نه راه پس و به نوعی در وسط راه مانده ایم و مسئولان هم تنها راه چاره را ثبت در سامانه اعلام می کنند و انتظار تعیین تکلیف در این بخش از مسؤولان داریم.
نگرانی فرماندار
فرماندار بهشهر هم با اشاره به مراجعه تعدادی از کشاورزان به فرمانداری در دفعات مختلف و نگرانی از نبود سوخت برای کشاورزی گفت: مشکل تامین سوخت کشاورزی وجود دارد و این کابوسی است که کشاورزان با ان روبرو شده اند و باید با فوریت بررسی و حل شود.
هادی خنجری افزود: در فصل کشاورزی قرار داریم و سزاوار نیست کشاورزان ما با مشکل تامین سوخت مواجه شوند. بسیاری از روستاییان ما در این فصل به کشاورزی اشتغال دارند و در چنین شرایطی نمی توان تنها به دلیل اینکه دارای مجوز حفر چاه نیستند؛ از تامین سوخت باز بمانند و به نوعی با توجه به اینکه کشت کشاورزان آغاز شده است باید سوخت لازم تامین شود و مجاز یا غیرمجاز بودن چاهها به بعد از فصل کشت موکول و تعیین تکلیف شود.
وی ادامه داد: سهمیه اختصاص یافته به شهرستان باید به کشاورزان در اسرع وقت اختصاص یافته و برای تامین سوخت بیشتر در صورت نیاز باید رایزنی شود که البته جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر به وظایف خود بدرستی عمل می کند و باید از سوی استان سهمیه بیشتری اختصاص یافته و مراحل ارائه سوخت، تسهیل شود.
سهمیه سوخت 16 میلیون لیتری
مدیر جهاد کشاورزی بهشهر هم گفت: مشکلی در تامین سوخت در بخش کشاورزی نداریم و تنها چاههای آب کشاورزی غیرمجاز شهرستان با مشکل رو به رو هستند که این افراد هم می توانند با هماهنگی امور آب برای تامین سوخت اقدام کنند.
خلیل حقیقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سهمیه سوخت بخش کشاورزی بهشهر سالانه 16 میلیون لیتر است که در طول سال از فروردین ماه تا اسفند ماه در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
وی مهمترین مشکل در تامین سوخت کشاورزی را مربوط به چاههای غیرمجاز دانست و گفت: برخی از چاههای غیرمجاز فعال شهرستان برای دریافت سوخت با مشکل روبرو بودند که با هماهنگی امور آب، مقرر شد این افراد هم با ثبت در سامانه و تاییدیه امور آب از سهمیه سوخت برخوردار شوند.
مدیر جهاد کشاورزی بهشهر تو ضیح داد: ارائه سوخت در سال جاری به ثبت نام در سامانه مشروط شده و مانند سال های گذشته حواله ای نیست و بخشی از مشکلات کشاورزان برای ثبت در سامانه است به این معنا که با مراجعه همگانی، سامانه دچار ترافیک شده و ثبت نام مشکل می شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ راهکار دیگری وجود ندارد و همه باید در سامانه ثبت نام کنند تا بتوانند سوخت مورد نیاز را دریافت نمایند.
مسئولان امور آب هم بر این اعتقاد هستند که تامین سوخت بخش کشاورزی در گرو ثبت در سامانه است و همه کشاورزانی که خواهان دریافت سوخت هستند باید مراحل ثبت نام در سامانه، دریافت رسید و ارائه به امور آب و سپس ارائه تاییدیه از سوی امور آب به جهاد کشاورزی را طی کنند.
مسؤولان شرکت نفت هم بر این اعتقاد هستند که مشکلی برای تامین سوخت ندارند و به میزان لازم سوخت وجود دارد و باید کشاورزان با توجه به سامانه ای شدن از طریق سامانه اقدام کنند.
شهرستان بهشهر در شرق مازندران دارای بیش از 65 هزار هکتار زمین باغی و زراعی است.
-

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار