موتور شناورهای صید ماهی کلیکا در مازندران پس از یک وقفه سه ماهه روشن شد و صیادان این گونه ماهی ریزجثه دریای خزر بار دیگر از اول هفته جاری به دریا زدند تا شانسشان را برای صید بیشتر آزمایش کنند.
کد خبر: ۷۵۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 16 June 2019

بر اساس تصمیم سازمان شیلات همه ساله ماه فروردین زمان رسمی تعطیلی صید کیلکا در دریای خزر است، اما امسال نیز همانند چهار سال گذشته صیادان با مشاهده تخم ریزی ماهیان، ماههای اردیبهشت و خرداد را هم به صورت داطلبانه به تعطیلات صید این گونه اضافه کردند تا ذخایر دریای خزر بازسازی شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام آغاز دوباره صید کیلکا گفت: گفت: ارتقاء آگاهی صیادان نسبت به حفظ و تکثیر طبیعی گونه‌های آبزیان در دریای خزر سبب شده است تا آنان در سال های اخیر علاوه بر تعطیلات یک ماهه رسمی، حدود ۲ ماه دیگر هم به صورت داوطلبانه کار صید را متوقف کنند.

قاسم کریم زاده با اعلام اینکه صیادان مازندرانی با ۴۴ فروند شناور برای صید کیکا وارد دریای خزر شدند، پیش بینی کرد که امسال به خاطر بازندگی های مناسب و افزایش قابل توجه روان آب در رودخانه‌های استان، صید بیشتری نسبت به سال‌های قبل نصیب صیادان شود.

بازندگی بهاری و ورود آب شیرین رودخانه‌ها به دریا سبب می‌شود تا تغذیه ریزپلانکتون ها به عنوان غذای اصلی ماهیان کیلکا بیشتر شود.

شرکت آب منطقه‌ای مازندران، حجم تجمعی بارندگی در هشت ماهه سال زراعی جاری (مهر ماه تا پایان اردیبشهت) در حوزه‌های آبریز رودخانه‌های استان را ۶۴۴ میلیمتر اعلام کرد که دستکم ۲۰۰ میلیمتر نسبت به سال گذشته و شاخص آماری بیشتر است. سال گذشته حجم بارندگی در هشت ماهه سال زراعی ۴۳۹ میلیمتر و در دوره شاخص آماری هم ۴۸۴ میلیمتر بود.

کریمی گفت: تمامی شناورهای صید کیلکا در بندر صیادی بابلسر مستقرند و در روزهایی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد، به دریا می‌روند.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران مقدار صید سال قبل کیلکا را ۱۹ هزار ۴۷۹ هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: این مقدا نسبت به سال ۹۶ هم ۲۰ درصد افزایش داشت.

بر اساس گزارش شیلات مازندران ۸۵ درصد ماهیان کیلکا صید شده در این استان تبدیل به پودر می‌شود و بقیه پس از فرآوری به مصارف انسانی می‌رسد. پودر ماهی یکی از غذاهای اصلی برای پرورش ماهیان گرم آبی است.

ذخایر کیلکای دریای خزر از سال ۱۳۸۰ با ورود مهاجم شانه دار به آب‌های آن رو به کاهش گذاشت. تا پیش از ورود این مهاجم صیادان استان‌های مازندران و گیلان سالانه ۱۰۰ هزار تن کیلکا صید می‌کردند.

کیلکا ماهیان مهم‌ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می‌شود.
مازندران ۳۳۸ کیلومتر ساحل در دریای خزر را در اختیار دارد. علاوه بر کیلکا، صد میاهیان استخوانی به صورت پره نیز در دریای خزر انجام می‌شود.
طبق آمار شیلات مازندران پارسال حدود ۸۵ هزار تن انواع آبزیان در استان تولید شد که حدود هفت هزار تن آن صید ماهیان استخوانی از دریای خزر بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار