استاندار مازندران از دستگاه‌های اجرایی مرتبط خواست تا به اجرای طرح‌های خدماتی و رفاهی در منطقه چشمه باداب سورت شتاب دهند .
کد خبر: ۷۸۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳ 18 October 2019

چشمه چشمه پلکانی تراورتنی باداب سورت در روستای " اورست " در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع است . این چشمه در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، احمد حسین زادگان در جلسه بحث و بررسی در خصوص چشمه باداب سورت بر اجرای هرچه سریع تر تعهدات دستگاه های ذی ربط در این راستا تاکید کرد و گفت: ایجاد رمپ و راه دسترسی مناسب و متناسب و سهل برای مردم، ایجاد امکانات رفاهی و زیرساخت های لازم و ... از جمله اقداماتی است .

وی ادامه داد : دستگاه ها در اسرع وقت باید این اقدامات را انجام دهند تا شرایط برای رفت و آمد و حضور مردم در آنجا بهبود یابد.

در این جلسه با حضور استاندار پس از بحث و بررسی های لازم، تصمیماتی نیز برای نحوه و فرآیند اجرای طرح در چشمه باداب سورت اتخاذ و تصویب شد .

اجرای طرح های احیایی ، حفاظتی و گردشگری با تقسیم بندی وظایف دستگاههای مختلف از جمله میراث فرهنگی و آب منطقه ای از سال ۹۷ در دستور کار قرار گرفت ولی ظاهرا تاکنون به صورت جدی اجرایی نشده است.
میراث فرهنگی مازندران تابستان سال ۹۷ اعلام کرده بود که برای اجرای طرح هایی احیایی بیش از ۲۰ میلیارد ریالی اعتبار تخصیص یافت و وعده داده بود که این اعتبار برای کارهای زیرساختی مانند راه دسترسی، خط انتقال آب و روشنایی با پنل های خورشدی در محوطه چشمه هزینه خواهد شد.
چشمه باداب سورت پس از ' پاموک‌کاله ' ترکیه ، دومین چشمه آب شور جهان است.
مدیریت چشمه سورت با منابع طبیعی است و اداره کل میراث فرهنگی مازندران بر اجرای درست ضوابط میراثی این اثر منحصر به فرد ملی در کشور نظارت می کند.
این چشمه در حدود ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری و بر فراز ارتفاعات یکهزار و ۸۴۰ متری رشته کوههای البرز قرار دارد.
حوضچه های این چشمه بی نظیر که یکی از ظرفیت های گردشگری سلامت نیز به شمار می آید به دو شکل گسلی و درزه ای و به فاصله کمتر از ۲۰ متر از یکدیگر تشکیل شده اند و دارای طعم های متفاوت است.
مهم ترین زیبایی این چشمه قرار گرفتن در شیب دامنه کوه است که سبب شده در طول میلیون ها سال دهها حوضچه کم عمق و زیبا به رنگ های کرم ، نارنجی، زرد و قرمز را به وجود آورد و املاح آب آن حاوی سدیم ، یون های کلر ، آهن ، گوگرد و گچ است.
چشمه باداب سورت برای مردم مازندران یک چشمه آب معدنی دارای خواص درمانی محسوب می شود . باداب در اصطلاح مازندرانی از دو کلمه ' باد ' و ' آب ' تشکیل شده است و به چشمه ای گفته می شود که آب آن برای درمان دردهای مفاصلی و رماتیسم مناسب است .کلمه ' سورت ' نیز برگرفته از نام روستایی است که قبلا در کنار چشمه وجود داشته ولی از بین رفته است .

دستور استاندار مازندران برای شتاب بخشی به طرح های حفاظتی و زیرساخت های چشمه باداب سورت یک روز پس از آن صورت می گیرد که ارزیابان رسمی یونسکو برای تعریف ژئو پارک در مازندران با نماینده عالی دولت در استان دیدار و گفت و گو کردند.

چشمه باداب سورت به همراه محوطه های تاریخی منطقه هزارجریب بزرگ که چهاردانگه ساری بخشی از آن محسوب می شود یکی از گزینه های ژئو پارک مازندران است. دماوند و علم کوه نیز گزینه های دیگر محسوب می شوند.ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار