فعالیت مدارس غیردولتی مازندران در ساختمان‌های غیراستاندارد و فاقد مجوز به معضل جدی نظام آموزشی در این استان تبدیل شده است، معضلی که ظاهرا هیچ کس راهکار مشخصی کوتاه مدت و یا حتی میان مدت برای آنها ندارد.
کد خبر: ۸۰۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷ 11 December 2019

شورای آموزش و پرورش مازندران تازه ترین نشست خود را که روز چهارشنبه با حضور معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار برگزار شد، به این موضوع اختصاص داد ولی پس از دستکم ۲ ساعت بررسی چالش های مختلف با حضور مدیران دستگاههای مختلف، راهکاری برای آن پیدا نشد.

گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است که نشست امروز پرمشغله و پر کش و قوس بود. مهمترین مسئله طرح شده در آن هم ضعف ایمنی و غیراستاندارد بودن ساختمان بسیاری از مدارس غیراتفاعی بود که حتی به جدال میان مدیران حاضر در نشست تبدیل شد.

مدارس غیرانتفاعی از سال ۶۷ همزمان با تمام کشور در مازندران فعال شدند. هدف از راه اندازی این دسته مدارس کمک به گسترش پوشش تحصیلی و کیفیت بخشی به نظام آموزشی بود، اگر چه بعدها خود این مدارس به معظلی برای کیفیت آموزش در نظام آموزشی تبدیل شدند.

بر اساس آمارهای رسمی، در سال تحصیلی جاری حدود ۵۳۷ هزار دانش آموز در بیش از چهار هزار و ۴۰۰ مدرسه مازندران تحصیل می کنند که از این تعداد ۷۹۵ مدرسه غیردولتی هستند و ۱۲۰ هزار دانش آموز را زیر پوشش تحصیلی خود دارند.

گزارش رسمی آموزش و پرورش مازندران تاکید دارد که حدود ۷۵درصد یعنی ۵۸۲ مدرسه غیر انتفاعی استان در ساختمان های استیجاری مستقر هستند و ۸۸ درصد کل مدارس غیرانتفاعی استان هم سازه مسکونی دارند که مناسب فضای آموزشی نیستند.

نکته جالب در جلسه امروز شورای آموزش و پرورش مازندران این بود که متولیان امر به دنبال دریافت مجوز برای ادامه فعالیت مدارس غیردولتی فاقد استحکام بنا و موارد ایمنی بودند که با مخالفت برخی از اعضا به چالش کشیده شد.

مدیرکل امور شهری: مدارس غیردولتی با جان فرزندان ما بازی می‌کنند

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در این نشست با استناد به وضعیت استحکام و ایمنی مدارس غیردولتی در استان، گفت: عملا این مدارس با جان فرزندان و دانش آموزان بازی می کنند.

محمدی تاکامی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد از مدارس غیر دولتی مازندران فاقد استاندارد فضای آموزشی از لحاظ مقاومت و امنیت هستند، افزود: به طور مثال همه می‌دانیم که مازندران بر کمربند گسل قرار دارد و زلزله هم خبر نمی کند.

وی ادامه داد : اگر خدای نکرده حوادث طبیعی همچون زلزله رخ دهد، جان صدها و یا هزاران کودک مازندران در خطر است که در صورت بروز حادثه به یک بحران ملی تبدیل می شود.

مدیرکل امور شهری مازندران در واکنش به درخواست ارائه مجوز برای تداوم فعالیت مدارس غیر انتفاعی در ساختمان های استیجاری و فاقد استاندارد، گفت: چه کسی مسئولیت جان دانش آموزان و فرزندان مردم را قبول می کند و پاسخگو خواهد بود؟

وی افزود: ما برای حمایت از احداث مدرسه هیچ مشکلی نداریم. آموزش و پرورش هم به اندازه کافی زمین در اختیار دارد و می تواند بخشی از آنها را به ساخت مدارس غیردولتی اختصاص دهد.

محمدی تاکامی با اعلام اینکه زمین های آموزش و پرورش همگی کاربری آموزشی دارند و هیچ مشکلی برای تغییر کاربری برایشان وجود ندارد، افزود: نیازی نیست این دستگاه آموزشی در نهادهای دیگر به دنبال عرصه و زمین و همچنین کمک باشد و بهتر است از املاک خود مایه بگذارد.

دل پرخون نوسازی مدارس از مدارس غیر دولتی

مدیرکل نوسازی ، تجهیز و توسعه مدارس مازندران هم در این نشست گفت: هیچ کس فکر نکند نوسازی مدارس نسبت به تحصیل دانش آموزان در مدارس غیر دولتی به خصوص استیجاری دل خوشی دارد، زیرا ما در صف نخست مخالفین فعالیت این مدارس با این و ضعیت استاندارد هستیم.

قربانعلی شیرزاد با رد انتقادات برخی از حاضران از اداره کل نوسازی مدارس به اتهام صدور گواهی استحکام بنا برای این دسته از مدارس ، افزود: تمامی گواهی های استحکام بنا مدارس غیردولتی از سوی سازمان نظام مهندسی استان صادر شده است و همین مدارس غیر دولتی استیجاری را نیز دوستان نظام مهندسی در سال‌های گذشته اجازه فعالیت دادند و تایید کردند، ولی امروز خودشان به بزرگ ترین منتقد وضعیت موجود تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: بارها و بارها تذکر دادیم، مکاتبه کردیم و دیوان محاسبات و دستگاه های نظارتی ورود کردند و حتی توسط دادستانی استان بازجویی شده ایم، اما هر بار به در بسته خوردیم، چون اگر مدارس غیر انتفاعی را تعطیل کنیم جایگزینی برای آنها نداریم و در حال حاضر با وجود فعالیت این مدارس هم میانگین سرانه فضای آموزشی استان از میانگین کشوری کمتر است.

مدیرکل نوسازی مدارس مازندران اظهار داشت: تنها راه حل تعطیلی مدارس غیر انتفاعی، هدایت ۱۲۰ هزار دانش آموز به مدارس دولتی و رساندن تعداد مدارس دولتی استان به نقطه انفجار است.

شیرزاد با تاکید بر این که شورای آموزش و پرورش با وضعیتی که بناهای مدارس غیردولتی دارند نمی تواند در موضوع استحکام این بناها ورود کند، توضیح داد: این بناها با امنیت دانش آموزان سر و کار دارد و بعید می دانم شورای استانی بتواند با نادیده گرفت این موضوع مهم که با ایمنی فرزندان مردم سر و کار دارد، مشکل نداشتن مجوز و غیراستاندارد بودن مدارس غیردولتی را حل کند.

وی گفت: واقعیت این است که ما در نوسازی مدارس حتی در مورد احداث ساختمان برای مدارس غیر انتفاعی هیچ مشکلی نداشتیم چون تمامی مدارس غیر انتفاعی احداثی از همه معافیت های مدارس دولتی بهره مند بودند و حتی در مورد عوارض شهرداری نیز دارای تخفیفات و تسهیلات هستند.

فعالیت ۸۰ مدرسه فاقد استحکام

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش مازندران هم در این نشست گفت که در حال حاضر ۸۰ مدرسه ابتدایی غیرانتفاعی استان عملا از نظر استحکام امکان فعالیت ندارند، اما همچنان فعال هستند.

سیدعیسی میرشفیعی با بیان اینکه نمی توان با این حرف ها مشکلات آموزشی را حل کرد، افزود: نوسازی بارها حکم به تعطیلی مدارس فاقد ایمنی داده و توپ را در زمین آموزش و پرورش رها کرده است .

وی همچنین در واکنش به پیشنهاد ساخت مدرسه در زمین های در اختیار آموزش و پرورش هم گفت: زمین ها و واحدهایی که برای استقرار پیشنهاد شده ، موقعیت آموزشی ندارند و این کار آموزش و پرورش را مجبور به انتقال دانش آموزان به مناطقی می کند که اصلا برای فضای آموزشی مناسب نیست.

این مسئول افزود: گیریم که زمین مناسب در اختیار مدارس غیردولتی قرار داده شده، ولی مگر مالکان توانایی ساخت مدرسه را دارند؟ دولت، مدیریت شهری ، دستگاه های متولی در جای مناسب هیچ کمکی به مدارس غیردولتی نکردند.

میرشفیعی گفت: مدارس غیر دولتی حتی از تسهیلات بانکی برای استحکام بخشی که دولت در قانون دیده است نیز تاکنون برخوردار نشدند و بانک ها به بهانه های مختلف مدارس غیر دولتی را از سر باز می کنند.

وی با اعلام این که بیشتر مدارس حوزه شهری در مازندران در ۲ شیفیت فعالیت دارند، افزود: کسی به این سئوال ما پاسخ دهد که با تعطیلی مدارس غیردولتی ، ۱۲۰ هزا ردانش آموز را کجا باید جای بدهیم؟

نمایندگان غیرانتفاعی‌ها: اگر زمین بدهید، می سازیم

نمایندگان مدارس غیر انتفاعی در شورای آموزش و پرورش مازندران هم در این جلسه گفتند: مدارس غیر انتفاعی آمادگی ساخت بنای استاندارد را دارند و فقط کافی است زمین در اختیار آنان گذاشته شود.

آنها با تاکید بر اینکه ساخت مدرسه همراه با خرید از توان مدارس غیر انتفاعی خارج است، افزودند: با اعطای زمین حداقل بخشی از مشکلات ما حل خواهد شد.

ضرب الاجل سه ساله

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران هم در این نشست گفت: مدارس غیر انتفاعی یا غیر دولتی بر اساس قانون تا سه سال وقت دارند نسبت به مقاوم سازی بناهای آموزشی اقدام کنند و این زمان تمدید نخواهد شد.

حسین حسن نژاد با اشاره به اینکه سه سال مهلت مربوط به رفع تمامی معایب فنی و استاندارد فضای آموزشی غیر انتفاعی است، افزود: این سه سال مهلت به این معنا نیست که مدیران و مالکان مدارس غیردولتی در باره شرایط شکننده موجود اقدامی انجام ندهند، زیرا باید حداقل های ایمنی را رعایت و اجرایی کنند.

وی همچنین تاکید کرد: اگر حادثه کوچکی اتفاق بیفتد و دانش آموزی صدمه ببیند، مسئولانی که در پیگیری امینت دانش آموزان سهل انگاری کرده باشند، تحت پیگیری قانونی قرار خواهند گرفت.

معاون استاندار مازندران گفت: از این پس آموزش و پرورش در تغییر کاربری و یا اعطای زمین های خود ، ساخت مدارس غیر انتفاعی را باید در اولویت قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار