مدیرکل انتقال خون مازندران گفت که امروزه برند پلاسمای خون مازندرانی‌ها طبق قرارداد با کشورهای آلمان و اتریش در ایران و برخی از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۰۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ 14 December 2019

دکتر اسماعیل پوریانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قرارداد سازمان انتقال خون ایران با شرکت های آلمانی و اتریشی در موضوع گرفتن فاکتورهای مختلف از پلاسمای خون اهداء کنندگان مازندرانی ، در جلوگیری از خروج درآمد ارزی کشور بسیار مهم است.

وی توضیح داد: از آن جایی که برای تولید فاکتورهای خونی به تکنولوژی پالایشگاه خونی نیاز است، خون مازندرانی ها به عنوان سالم ترین خون دنیا قابلیت به دست آوردن انواع فاکتورهای خونی را دارد و برای این منظور به کشور آلمان و اتریش ارسال می شود.

پوریانی گفت: طبق این قرار داد به ازای دریافت پلاسمای خون استان مازندران ، سایر فاکتورهای خونی از جمله فاکتور ۸ که بیشترین مصرف را برای بیماران هموفیلی دارد ، فاکتورهای ۷ و ۱۳ و دیگر فراورده های خونی مورد نیاز از این کشورها وارد کشور می شود.
وی افزود: این مبادلات خونی با خون سالم اهدا کنندگان و تجهیزات به روز پایگاه‌های انتقال مازندران فراهم شده است و یکی از مزایای این مبادلات خونی پالایش بهتر خون اهداء کنندگان است.

مدیر کل انتقال خون مازندران گفت: به واسطه مشارکت مردم مزاندران در اهدا خون ، سالانه میلیون ها دلار بابت واردات فاکتورهای خونی از کشور خارج نمی شود و طبق قرارداد با کمترین قیمت این فرآوردهای خونی وارد کشور می شود.

پوریانی تاکید کرد که طبق اعلام رسمی آزمایشگاه خونی کشور آلمان، سلامت خون مازندرانی ها بالاتر از کشور آمریکا و هم ردیف خون کشورهای اروپایی است و به همین دلیل طی سال های اخیر تمامی مراحل اهدا خون تا ارسال آن به کشورهای آلمان و اتریش با دستگاهای پیشرفته و بدون دخالت دست انسان انجام می شود.

مازندرانی ها ۲ برابر میانگین کشور خون اهدا می کنند

مدیر کل انتقال خون مازندران ضمن قدردانی از مردم نوعدوست استان در اهدا خون گفت :شاخص اهدای خون در ایران ۲۷ نفر به ازای هزار نفر جمعیت است که این آمار در مازندران به ۴۰ نفر می رسد.

وی افزود: اگرچه وضعیت اهدا خون در استان مناسب است اما به دلیل مصرف بالای خون و فرآوده های خونی همواره دست نیاز به اهدا کنندگان دراز می کنیم.

پوریانی با بیان این که شاخص اهدا کنندگان مستمر خون در مازندران نیز از متوسط ۶۰ درصد کشور بالاتر بوده و ۷۱ درصد است، توضیح داد: سالانه ۱۸۰ هزار واحد خونی در استان توسط اهدا کنندگان به دست می آید که عمده آن در بین بیماران تالاسمی و ۴۷ مرکز درمانی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اظهار این که خون جاگزینی از سال ۸۴ در استان حذف شده و خون مورد نیاز به صورت اهدا تامین می شود، گفت: استان مازندران که معین استان تهران نیز است از سال ۹۲ به خودکفایی تولید خون رسیده است.

وی به وجود ۶ مرکز جراحی قلب باز و حوادث ناشی از رانندگی و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ بیمار خاص اعم از تالاسمی ،هموفیلی ،دیالیزی و سرطانی در استان اشاره کرد و افزود: بیماران خاص سالانه بیش از ۶۰ درصد از خون های اهدایی فراوری شده در استان را مصرف می کنند.

او ادامه داد: سالانه به طور متوسط چهار هزار واحد خونی به استان تهران و سیستان وبلوچستان ارسال می شود و این روند را مدیون مردم استان هستیم.

خون نادر در رگ‌های یکهزار قائمشهری

پوریانی به وجود یک قائمشهری به عنوان دارنده گروه خون نادر اشاره کرد و گفت: طبق آمار رسمی در دنیا ۷۰ نفر دارای گروه این گونه خون نادر هستند که ۲ نفر از آنان ایرانی در استان‌های مازندران و اصفهان زندگی می کنند.

وی افزود: با توجه به این که دارنده این گروه خون نادر همکاری خوبی باسازمان انتقال خون ایران و مازندران دارد، طبق برنامه چندین واحد از این گروه خونی نادر نیز ذخیره سازی شده است.

دارندگان گروههای خونی نادر افرادی هستند که گروه خونی آنان در چهار گروه خونی تعیین شده شامل A، B، AB و O مثبت و منفی قرار ندارد. /ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار