مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی هزینه تولیدات کشاورزی خبر داد.
کد خبر: ۹۰۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳ 20 September 2020

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران از افزایش ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی هزینه تولیدات کشاورزی خبر داد.

محمدرضا شعبانی در گفت‌وگو با ایسنا از گلایه کشاورزان در خصوص تامین و توزیع کود اوره خبر داد و اظهار کرد: در بحث کود اوره تمامی مواد اولیه آن در داخل کشور تأمین می‌شود، با این وجود تولیدکننده‌ها با چالش‌های فراوانی در راستای تخصیص کود و قیمت آن مواجه هستند.

وی در مورد واردات کودهای شیمیایی، بیان کرد: برخی کودهای کشاورزی مواد اولیه آنها در کشور وجود ندارد و از دیگر کشورها وارد می شود.

شعبانی از نوسانات نرخ نهاده‌های کشاورزی به ویژه کود های وابسته به صنایع پتروشیمی خبر داد و تصریح کرد: هنگامی که قیمت نفت کاهش می یابد، روند صعودی قیمت کود همچنان ادامه دار بوده و نه تنها نرخ آنها کاهش نمی یابد،بلکه هیچ گونه ثباتی در بازار کود شیمیایی وجود ندارد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه از سال گذشته تا به امروز سرکوب قیمت نفت را شاهد بوده‌ایم که در این مدت قیمت روغن ولک ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: این امر موجب اختلال در زمینه تولید شده زیرا تولید کننده ها از روغن ولک در باغات به طور وسیعی بهره می برند.

شعبانی از بالا رفتن ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی هزینه تولیدات کشاورزی خبر داد و تصریح کرد: این اتفاق سبب شد تا قیمت تمام شده یک محصول کشاورزی که در سال گذشته ۱۵۰۰ تومان بوده، امسال به ۳۰۰۰ تومان تغییر یابد.

وی با اشاره به اینکه در بخش باغبانی در خصوص خرید سبد به طور میانگین زیر ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان پرداخت می‌شود، اظهار کرد: مواد اولیه این کالا از صنعت پتروشیمی نشأت گرفته که انتظار می‌رود همزمان با روند نزولی قیمت نفت هزینه این موارد هم کاهش پیدا کند.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران شرایط فعلی اقتصادی را برای کشاورزان نامطلوب دانست و تاکید کرد: مسئولان سازمان جهاد کشاورزی پیگیر ماجرا نیستند، نهاده‌های مورد نیاز به میزان کافی در دسترس کشاورزان سراسر کشور قرار نگرفته است که این امر نارضایتی تولید کننده ها را درپی دارد.

شعبانی در مورد قیمت کود با توجه به نقش اساسی و اهمیت والای نهاده ها در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: از مسئولان مربوطه خواستاریم که قیمت‌گذاری نهاده ها به خصوص کود، به طور هدفمند و روند مشخص سازماندهی شود به گونه ای که تغییرات افزایشی در نرخ مصوب شده اعمال نگردد و بازار کود به ثباتی مطلوب رسد.

وی در پایان بیان کرد: کمیته نرخ گذاری به منظور بررسی وضعیت قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و هزینه های سالیانه وارده به کشاورزان اعم از سم، کود، کارگر و آبیاری تشکیل شده است که بر مبنای تجزیه و تحلیل انجام شده داده ها را اعلام می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار