طی چند روز اخیر در چندین نقطه از مازندران جنگل های هیرکانی دچار حریق شد که با تلاش نیروهای منابع طبیعی،بسیجی و باران رحمت الهی این آتش ها فرو نشست.
کد خبر: ۹۴۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ 19 February 2021

روز گذشته افزایش دما و وزش باد شدید دل نگرانی های زیادی را برای نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست نوشهر به جهت خطر حریق و اتش سوزی در جنگلهای منطقه به وجود آورد؛ بعد از ظهر چهارشنبه بود که خبر آتش سوزی در منطقه جنگلی نهرودبار کجور که دارای شیب زیادی هم بود به نیروهای منابع طبیعی مازندران نوشهر و کجور اطلاع رسانی شد.
علی خزایی فر بخشدار کجور که از روز گذشته خبر وزش باد شدید با سرعت ۸۵ تا ۱۱۰ کیلومتر در منطقه کجور و ایجاد خسارت در برخی نقاط بخش کجور را اطلاع رسانی بود، در گفت وگو با ایسنا، به آتش سوزی در نهرودبار نیز اشاره کرد و گفت: اینطور که بررسی ها نشان می دهد تعدادی شکارچی غیرمجاز بعد از روشن نمودن آتش در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام نکردند و گرمای هوا و وزش باد شدید باعث شد درختان خشک اطراف محل دچار حریق شود و وزش باد آنرا تشدید کند.
وی با تقدیر از حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی، مردمی، بسیج و سپاه، هلال احمر و محیط زیست برای مهار اتش سوزی گفت: متاسفانه با وجود سعی و تلاش زیادی که توسط نیروهای حاضر در منطقه صورت گرفت به علت شیب دار بودن منطقه و وجود درختان شکسته خشک ، مهار آتش به سختی صورت گرفت و تا نیمه شب ادامه یافت.
بخشدار کجور افزود: بارش باران که از نیمه شب گذشته آغاز شد در مهار آتش سوزی کمک شایانی کرد.
محسن پور داودی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کجورنیز صبح امروز در گفت وگو با ایسنا، از اطفا کامل آتش‌سوزی عرصه جنگلی ارتفاعات نهررودبار در بخش کجور شهرستان نوشهر خبر داد و گفت این آتش سوزی صح امروز به طور کامل اطفا شد.
وی با بیان اینکه آتش سوزی منطقه نهرودبار کجور که از روز گذشته آغاز شد به حدود ۲۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه خسارت وارد کرد، گفت: این آتش سوزی سرانجام صبح امروز با تلاش نیروهای منابع طبیعی، بسیج ، هلال احمر، محیط زیست و مردم منطقه اطفا شد.
وی با اشاره به افزایش دمای هوا و وزش باد در منطقه کجور اظهار کرد: وزش باد با سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت موجب شکسته شدن بیش از ۳۰ اصله درخت سالم شد که به همراه تعداد بالای درختان خشک شده بر دشواری مهار آتش در آن منطقه صعب العبور و شیب دار افزود و با وجود استفاده از امکانات و تجهیزات موجود مهار اتش سوزی به سختی انجام می شد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کجور با اشاره به اینکه در حال حاضر بارش باران و برف در منطقه آغاز شده است و این موضوع بر کنترل و اطفا اتش کمک کرده است، افزود: علت اتش سوزی در دست بررسی است.
پورداودی تصریح کرد: این آتش سوزی در ارتفاع یکهزار تا یکهزار و ۴۰۰ متری از سطح دریا رخ داده که دارای درختان پهن برگ افرا ، ممرز ، راش و بلوط است.
وی در پایان از مردم و کسانی که به نوعی قصد تردد در جنگل را دارند خواست بعد از ترک محل حتما نسبت به خاموش بودن آتش سوزی اطمینان کامل حاصل نمایند.

عبدالرضا سنگاری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر نیز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز آتش سوزی از بعد ازظهر دیروز در منطقه کجور گفت: روز گذشته با افزایش وزش باد گرم و دمای هوا در منطقه کجور نوشهر و خاموش نکردن آتش توسط عامل انسانی، آتش در منطقه نهرودبار کجور گسترش یافت.
وی افزود: بلافاصله تعداد ۱۲۰ نفر از نیروهای حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، نیروهای بسیجی، سپاه و هلال احمر، فرمانداری، بخشدار و مردم منطقه برای مهار آتش وارد عمل شدند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نوشهر با اشاره به اینکه وزش باد شدید در شب گذشته و وجود درختان شکسته شعله های اتش را مجددا افزایش داد، تصریح کرد: بامداد امروز با شروع بارش باران این آتش سوزی به طور کامل اطفا و خاموش شد.
سنگاری ضمن تقدیر از تلاش همه نیروهای حاضر در منطقه که نسبت به مهار و اطفا حریق تلاش کردند گفت: اتش سوزی روز گذشته به ۲۱ هکتار از عرصه جنگلی نهرودبار کجور با گونه های بلوط، ممرز، راش و پهن برگ خسارت وارد کرد .

*مهار حریق جنگل های شهرستان نکا

آتش سوزی در جنگل های نکا نیز خسارات زیادی نیز به بار آورد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های فی مابین روستاهای لایی رودبار و چمازده در پارسل ۲۳ سری ۳ در بخش ۸ هزار جریب این شهرستان توسط عوامل حفاظتی مهار شد.

سیدابراهیم میرعمادی افزود: در جریان این آتش سوزی که به مدت یک ساعت به طول انجامید با تلاش نیروهای امدادی و منابع طبیعی خاموش شد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵۰۰ از سطح زمین شامل برگ های خشک ‌ دچار آتش سوزی شد گفت: با حضور به موقع نیروهای امدادی و تمامی عوامل شهرستان از سرایت حریق به درختان جنگلی جلوگیری شد.

به گفته میرعمادی ، با وجود وزش شدید باد در منطقه این آتش سوزی کاملا مهار شد.

رئیس اداره منبع طبیعی و آبخیزداری نکا علت آتش سوزی را عامل انسانی بیان کرد و گفت : متاسفانه عده ای از مردم بعد روشن کردن آتش آن را خاموش نکردند که همزمان با وزش باد ۱۵۰۰ متر از عرصه های جنگی طعمه حریق شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار