کد خبر: ۱۱۲۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰ 29 August 2023

به گزارش تابناک مازندران از روزنامه شرق: آزادراه تهران-‌شمال پروژه‌ای با هدف ارتباط سریع و کاهش اتلاف زمان بین شمال کشور با پایتخت طراحی شد و همچنین آسانی ارتباط با کشورهای همسایه و به‌طور اخص با همسایه‌های شمالی، از ملاحظات اساسی این پروژه است.

علیرضا اسماعیلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم انتظامی و مدرس دانشگاه تهران، رئیس سابق پلیس راه کشور: آزادراه تهران-‌شمال پروژه‌ای با هدف ارتباط سریع و کاهش اتلاف زمان بین شمال کشور با پایتخت طراحی شد و همچنین آسانی ارتباط با کشورهای همسایه و به‌طور اخص با همسایه‌های شمالی، از ملاحظات اساسی این پروژه است.

طرح نخستین این پروژه در سال ۱۳۵۳ داده شد. این آزادراه، بخشی از «آزاد‌راه سراسری شمال-جنوب» بود که کوتاه‌ترین راه ارتباطی دریای خزر با خلیج فارس بوده و در ترانزیت منطقه نقش بزرگی می‌تواند ایفا کند.

در سال ۱۳۷۵ بعد از جنگ تحمیلی عملیات ساخت آزاد‌راه با حضور آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. اما بعد مدتی از شروع فعالیت پروژه، ادامه کار ساخت، به دلایل گوناگون سال‌ها متوقف و مجددا در دولت‌های بعدی کم‌و‌بیش فعال شد. این پروژه تا سال ۱۳۹۴ در اختیار پیمانکاران چینی بوده‌ است. پس از چینی‌ها نیز در اختیار بنیاد مستضعفان و با عنوان «پیمانکاران داخلی» قرار گرفت و از نکات شیرین این آزادراه، این است که همه دولت‌های سه دهه گذشته به نوعی بخشی از راه را افتتاح کرده‌اند.

مسیر آزاد‌راه از تقاطع غیر‌همسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن و پس از گذشتن از حاشیه روستای سولوقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول چخارهزارو ۸۵۰ متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد. از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج‌-‌چالوس امتداد می‌یابد و وارد تونل البرز به طول شش‌هزارو 400 متر شده و در پل زنگوله خارج می‌شود. سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده قدیم کرج‌-‌چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر‌همسطح به کمربندی چالوس وصل می‌شود.

قطعه 2 آزادراه تهران-شمال که اخیرا افتتاح شد

در ۲۷ خرداد سال ۱۳۹۶ با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در انتهای قطعه یک آزاد‌راه تهران‌–‌شمال، دستور شروع عملیات اجرائی قطعه دو را صادر کرد. قطعه دوم این آزاد‌راه حد فاصل دو‌آب شهرستانک–پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است. تونل‌های بلند البرز هر‌ یک به طول شش‌هزار‌و ۴۰۰ متر در این منطقه قرار دارند.عملیات عمرانی این قطعه (به‌جز تونل‌های البرز) از سال ۱۳۹۶ آغاز شده و این قطعه (باند جنوب به شمال) در روز ۱۵ تیر ۱۴۰۲ با حضور رئیس‌جمهور جناب آقای رئیسی به بهره‌برداری رسید.

مزیت‌های این آزادراه در صورت تکمیل نهایی

طول آزادراه، ۱۲5 کیلومتر

اتصال نزدیک‌ترین بندر کشور تا پایتخت (بندر نوشهر) به مسیر آزادراهی

به علت کوهستانی بودن مسیر، متخصصان با ساخت تونل و پل، باعث حذف شیب و قوس‌های تند (حداکثر شیب طولی مسیر شش درصد) شده‌اند که خود به لحاظ مهندسی و ایمنی ترافیکی کاری ستودنی و ماندگار است.

کاهش ۳۵‌درصدی مصرف سوخت نسبت به جاده موجود

کوتاه‌شدن مسیر به میزان ۶۵ کیلومتر

کاهش زمان سفر از چهار ساعت به یک و نیم ساعت

افزایش ظرفیت عبور و حجم ترافیکی نسبت به جاده کنونی

کاهش استهلاک وسایل نقلیه به علت کوتاه‌شدن مسیر

آرامش ناشی از روان‌بودن جریان ترافیک. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار