مدیرکل بهزیستی مازندران از ایجاد خط ویژه مخصوص نابینایان در سطح شهر ساری توسط شهرداری و شورای شهر ساری خبر داد
کد خبر: ۱۱۲۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵ 15 October 2015
به گزارش تابناک مازندران ، سعید آرام ظهر پنج شنبه در همایش روز جهانی عصای سفید در سالن اجتماعات اداره کل بهزیستی با اشاره به تصویب قانون عصای سفید در مجلس، اظهار داشت: دولت مکفل به رعایت این قانون شدند و جامعه باید حقوق اجتماعی این افراد را به‌عنوان یک شهروند بپذیرد.
وی با اشاره به اینکه هر سال ۲۳ مهر ماه مصادف ۱۵ اکتبر روز جهانی نابینایان نامگذاری شد، گفا: قانون عصای سفید در مجلس تصویب شد و حق و حقوق بینا و کم‌بینا مشخص شده است و باید نگرش منفی در جامعه در خصوص معلول و نابینایان دارد کمرنگ شود.
آرام با اعلام اینکه عصای سفید نماد استقلال نابینایان است، تصریح کرد: باید بستر و امکانات برای این افراد در جامعه مهیا شود.
وی بابیان اینکه  معلولیت به‌عنوان واقعیت در جامعه وجود دارد و قدمت آن تاریخ زندگی بشر است، اذعان داشت: ۱۰ درصد افراد جامعه را معلول تشکیل می‌دهد.
مدیرکل بهزیستی مهم‌ترین عامل معلولیت در جامعه را تصادفات برشمرد که رتبه بالایی دارد و با اعلام اینکه در جامعه بعد از معلولیت، میزان سالمندی بالاست، گفت: سالمندی در مازندران بالاست با توجه به میانگین کشور ۲۴ درصد است در مازندران این میانگین بیش از ۳۵ درصد است.
وی یکی از مهم‌ترین نیاز معلولین را مناسب‌سازی اماکن عمومی اعلام کرد و افزود: باید شرایط و بستر لازم برای حضور معلولین در  فعالیت‌های اجتماعی ایجاد کنیم.
وی با اعلام اینکه در کشور یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، اظهار داشت: در استان بیش از ۳۸۰۰ کم‌بینا و نابینا داریم که ۸۰ درصد دارای اختلالات کم‌بینایی و نابینایی قابل‌پیشگیری است.
آرام از اجرای طرح غربالگری اختلالات بینایی در مهدکودک‌ها سال در سال گذشته خبر داد و افزود: سال گذشته ۹۳ هزار کودک سه تا شش سال در این طرح مورد آزمایش قرار گرفتند که ۱۲ هزار کودک دچار اختلالات بینایی و ۸۸۰ کودک دچار تنبلی چشم شناسایی که قابل‌پیشگیری است.
آرام بیان کرد: امیدواریم مشاوره ژنتیکی قبل ازدواج و تولد نوزاد در جامعه برای رفع این‌چنین مواردی نهادینه شود.



منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار