صادرات سال گذشته مازندران رشد ۵۲ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۴درصدی به لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است، گفت: بر اساس آمار گمرک، تجارت خارجی مازندران در سال گذشته ۳۱۸ میلیون دلار بوده که به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد ۱۴ درصدی داشته است
کد خبر: ۱۱۶۱۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲ 05 April 2024

به گزارش تابناک مازندران ، حسن خیریانپور روز گذشته در جلسه توسعه صادرات مازندران با اظهار این که رشد قابل توجهی از صادرات سال گذشته ثبت شده است، اما ظرفیت صادرات تا چند برابر بیشتر است، اظهار کرد:

وجود سه بندر، سه فرودگاه، ۲منطقه ویژه اقتصادی، اتصال به راه آهن سراسری، همجواری با کشورهای cis و مهمتر از همه تنوع تولیدات کشاورزی و صنعتی در استان، همه شرایط را برای توسعه صادرات فراهم کرده است. 

 

رشد ۱۴ درصدی صادرات مازندران  

 

وی با بیان اینکه صادرات سال گذشته مازندران رشد ۵۲ درصدی به لحاظ وزنی و ۱۴درصدی به لحاظ ارزشی نسبت به سال ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است، گفت: بر اساس آمار گمرک، تجارت خارجی مازندران در سال گذشته ۳۱۸ میلیون دلار بوده که به نسبت سال ۱۴۰۱ رشد ۱۴ درصدی داشته است.

خیریانپور، ادامه داد: سال ۱۴۰۱ صادرات حدود یکهزار تن به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار محصولات تولیدی استان از گمرک استان به ثبت رسیده است.

وی کشور عراق را با صادرات ۱۴۳ میلیون دلار نخستین شریک تجاری مازندران اعلام کرد و ادامه داد: روسیه با ۷۰ میلیون دلار و ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار دومین و سومین شریک تجاری استان طی سال گذشته بوده اند.

خیریانپور، فرآورده‌های لبنی، سیمان، مواد پلاستیکی، نوشابه و میوه های خوراکی را از مهمترین محصولات صادراتی مازندران عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران، ادامه داد: پارسال فرآورده های لبنی مازندران ۱۱۵ هزار تن به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار، سیمان با ۳۲ میلیون دلار و مواد پلاستیکی ۳۵ هزار دلار بوده است.

خیریانپور، میزان رشد صادرات سال گذشته مرکبات و کیوی مازندران که در گمرک استان به ثبت رسیده است را قابل توجه توصیف کرد و گفت: مرکبات از پنج هزار تن سال ۱۴۰۱ به ۷۸ هزار تن به ارزش ۲۸ میلیون دلار طی سال گذشته رسیده است.

وی به صادرات ۲۱ هزار تن کیوی به ارزش ۱۲ میلیون تن طی سال گذشته از مازندران اشاره کرد و بیان داشت: عراق، روسیه، ازبکستان، قزاقستان، بلاروس، ترکمنستان و گرجستان کشورهای مقصد صادرات محصولات مازندران بوده است.

خیریانپور به ظرفیت تولیدات کشاورزی مازندران به ویژه گل و گیاه در استان اشاره کرد و گفت: عمده تولیدات گل و گیاه استان در گمرک استان به ثبت نمی رسد. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار