یکی از فعالان زیست محیطی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی درباره پس روی آب دریای خزر هشدار داد.
کد خبر: ۱۵۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 02 January 2016

به گزارش تابناک مازندران،عطاالله قبادیان با اشاره به این امر که ایران از چهار سو با بیابان محصور شده است و میزان نزولات جوی کشور از حدسرانه جهانی بسیار کمتر است، بیان کرد: ما با جهل خود در حال تخریب و نابودی بسیاری از عرصه های زیستی و کلیدی خود هستیم.

وی گفت: بیش از نیمی از ایران زیرپوشش کویری و خشک قراردارد و شمال ایران خصوصا مازندران که کمربند سبز کشور محسوب می شود در حال نابودی است و پیامد این فاجعه بسیار سنگین خواهد بود.

قبادیان تصریح کرد: با تخریب جنگل ها و منابع طبیعی گازهای گلخانه ای افزایش می یابد و همچنین با افزایش بی رویه منابع آبی در کشوری که سطح نزولات جوی آن از سرانه جهانی بسیار پایین تراست کم کم شرایط جوی گرم و خشک در سراسر ایران نفوذ خواهد کرد.

این فعال زیست محیطی با اشاره به توسعه کویر در ایران افزود: هم اکنون ما شاهد مرگ دریاچه ارومیه و نوسانات سطح آب دریاچه مازندران هستیم که نتیجه این نوسانات عقب نشینی آب دریاچه مازندران و افزایش دامنه خشکی در مازندران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی گفت: عقب نشینی دریاچه مازندران به معنی افزایش کویرنمک در شرق مازندران است.

وی عنوان کرد: بی توجهی مسئولان سبب شده است تنها پوشش غنی گیاهی کشور که در مازندران شاهد آن هستیم و حکم موتور تولیدکننده اکسیژن را دارد تنک شود؛ امروز ما از ریشه گون تاتنه درختان قطور به جان جنگل‌ها افتاده ایم و درحال نابودی تمامی عرصه های زیستی هستیم.

عضو دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: اگر جنگل‌ها نابود شوند رودخانه ها نیز ازبین خواهد رفت و در نتیجه نزولات جوی کاهش خواهد یافت هوا گرمتر و آلودگی زیستی کشور رافراخواهد گرفت.

وی با اشاره به این امر که ما نباید به هیچ عنوان به جنگل ها نزدیک شویم بیان کرد: نهضت جنگل کاری تنها راه نجات مازندران و در بعد بزرگتر کل ایران است.

قبادیان گفت: باید مردم و مسئولان استان در دامنه های البرز شروع به نهالکاری و احیای بافت جنگلی کنند.

وی تاکیدکرد: مازندران برای نجات از خشکسالی باید زیر پوشش سبز برود که نتیجه آن تقویت کشاورزی؛ باغداری خواهد بود.

این فعال زیست محیطی خاطرنشان کرد: باید از درختانی که با منطقه سازگاری دارند در تمامی مسیرهای ساحلی؛ رودخانه ها نیز استفاده شود و یک دیوار جنگلی برای جلوگیری از رشد بیابانها ایجاد شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار