اعتیاد 3 هزار و 700 زن مازندرانی در قالب آمارهای غیررسمی و تدوین سند پیش‌گیری و کاهش اعتیاد در بانوان مازندرانی خبری بود که در کارگروه امور بانوان و خانواده استانداری مازندران مطرح شد.
کد خبر: ۱۶۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶ 25 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، هفتمین جلسه کارگروه امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در محل استانداری برگزار شد.

این جلسه که با حضور فرمانداران، مدیران سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و مشاوران امور بانوان در فرمانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری و دبیری مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران تشکیل شد به موضوع پیش‌گیری و کاهش بار اعتیاد در زنان مازندرانی پرداختند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اعلام اینکه سند جامع پیش‌گیری و کاهش اعتیاد در زنان مازندرانی از سوی بهزیستی استان تدوین شد، اظهار کرد: زنان 50 درصد جمعیت جامعه را به خود اختصاص داده‌اند که باید درباره سلامت این قشر اثرگذار در خانواده‌ها برنامه‌ریزی دقیقی شود.

مریم جمشیدی با اشاره به اینکه با کمک دستگاه‌هایی اجرای به کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته شود، افزود: برنامه‌های مدون اجتماعی از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود که باید منطبق با استاندارد آموزشی شود.

معاون امور پیش‌گیری بهزیستی مازندران نیز با بیان اینکه ویژگی سند جامع پیش‌گیری و کاهش بار اعتیاد در زنان شناسایی نیاز بانوان جامعه است، تصریح کرد: از تجارب کشورهای مختلف در پیش‌گیری از اعتیاد زنان و استفاده بالقوه از دستگاه‌های اجرایی در حوزه اجتماعی در تدوین سند استفاده شد.

رمضان‌علی گلچوبی با اشاره به اینکه بحث مبارزه با اعتیاد موادمخدر باید یکپارچه و جامع دیده شود، افزود: سند جامع پیش‌گیری از اعتیاد بانوان در هفت راهبرد تعریف شد و برای سال آینده فعالیت‌های عملی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آموزشی که در حوزه اجتماعی از سوی دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود باید متناسب با استاندارد شود، گفت: در حوزه آموزش، تربیت نیروی انسانی متخصص از ضروریات است.

معاون امور پیش‌گیری بهزیستی مازندران بهره‌گیری از تشکل‌های دانش‌آموزی، دانشجویی و غیره را در کاهش اعتیاد بانوان موثر دانست و ادامه داد: برنامه پیش‌گیری از اعتیاد در خانواده‌ها بسیار حیاتی است.

وی بر لزوم واحد درسی مهارت زندگی در مدارس و دانشگاه‌ها تأکید کرد و یادآور شد: مهم‌ترین مسائلی که باید برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به آن پرداخته شود آموزش مهارت‌های زندگی به نسل جوان جامعه و خانواده‌ها است.

گلچوبی با اعلام اینکه آمار نشان می‌دهد رشد اعتیاد در زنان بیشتر شده است، افزود: طبق آمار سازمان ملل یک پنجم زنان درگیر اعتیاد از خدمات درمانی برخوردارند.

وی بیان کرد: بیش از 10 هزار درمان‌گر اعتیاد به موادمخدر در مازندران فعالیت می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی پیش‌گیری از موادمخدر مازندران نیز با بیان اینکه 266 نفر زن بهبود یافته از اعتیاد موادمخدر در مازندران داریم که 40 درصد مشغول به کار هستند که 28 نفر به‌صورت حرفه‌ای اشتغال دارند.

در این جلسه کارشناسی هم در حوزه پیش‌گیری از موادمخدر عنوان کرد: 378 نفر زن معتاد در سال 93 در مازندران شناسایی شدند در حالی‌که آمار زنان معتاد در مازندران به‌صورت غیررسمی 3 هزار و 700 نفر است که برخی از بانوان به‌صورت تفننی از موادمخدر استفاده می‌کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز در این جلسه با بیان اینکه براساس مولفه‌های ناجا 31 مرکز آلوده به موادمخدر و آسیب‌های اجتماعی در سطح استان شناسایی شد، اظهار کرد: بازسازی و بهسازی مناطق آلوده فاز نخست برنامه‌های نیروی انتظامی در سطح استان بوده است.

علیرضا یونسی‌رستمی با اشاره به اینکه تا پایان سال 95 بازسازی و بهسازی مناطق آلوده مازندران انجام می‌شود، افزود: هدف ما سامان‌دهی مناطق آلوده شناسایی شده مازندران است.

وی سامان‌دهی مراکز ترک اعتیاد در مازندران را برنامه‌های مبارزه و پیش‌گیری با اعتیاد دانست و اضافه کرد: مراکز ترک اعتیاد بدون مجوز در مازندران نداریم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با بیان اینکه در برنامه جامع کاهش بار اعتیاد بانوان در مازندران هفت شیوه طراحی شده است، گفت: برای شیوه‌های طراحی شده باید راه‌کار عملی تهیه شود.

این مسئول با اعلام اینکه آموزش و پرورش در تلاش است تا جلوی بی‌سوادی در استان را بگیرد، تصریح کرد: بازمانده از تحصیل در مازندران باید مشخص شوند.

یونسی با اشاره به اینکه با همکاری اداره‌کل کمیته امداد امام خمینی مازندران و اداره‌کل بهزیستی استان با توجه به پراکندگی جغرافیایی فرزندان بازمانده از تحصیل شناسایی و به آموزش و پرورش معرفی شوند، گفت: در حال حاضر پوشش تحصیلی آموزش و پرورش در مازندران 99/8 درصد است با توجه به ظرفیت استان این آمار به 100 درصد باید برسد.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار