عضو هیات علمی دانشگاه مازندران
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت: به یک همکاری، هماهنگی و تلاش تقویت کننده نیازمندیم؛ دولت نیازمند مجلسی کارآمد است که نظارت کند اما سنگ اندازی نکند.
کد خبر: ۱۸۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 23 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، زهرا کریمی در همایش «انتخابات و رکود اقتصادی» با طرح پرسشی مبنی بر اینکه انتخابات می تواند چه تغییری در اقتصاد کشور و در مازندران ایجاد کند، گفت: رکودی از انتهای سال 1390 در اقتصاد ایجاد شد و به رغم تلاش دولت در ابتدای سال 1393 آثار مثبتی هم شکل گرفت اما به دلیل مسائلی همچون تحریم ها و کاهش قیمت نفت،توان پیدا نکرد. اما دلایل این مشکلات تنها خارجی نیست بلکه عوامل داخلی نیز مؤثر هستند؛ عوامل خارجی مانند تحریم ها تا حد زیادی از کنترل ما خارج هستند که البته دولت توانست این عامل را کنترل کند.

وی بیان کرد: ما با بحران های مختلفی همچون بحران های زیست-محیطی، آب و ریزگردها مواجهیم که باعث نگرانی شده است بنابراین به مجلسی همسو با دولت و ناظر بر دولت نیازمندیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما به یک همکاری، هماهنگی و تلاش تقویت کننده نیازمندیم؛ دولت نیازمند مجلسی کارآمد است که نظارت کند اما سنگ اندازی نکند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ممکن است مجلسی تندرو را شاهد باشیم که به فرار بیشتر سرمایه و جلوگیری از سرمایه گذاری خارجی منجر شود و یا مجلسی واقع‌گرا، که با عقلانیت؛ شکوفایی اقتصادی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه حساسیت نسبت به رقم های بالای فساد پایین آمده است، تصریح کرد: ما نیاز به مجلسی داریم که متکی بر افرادی باشد که بتوانند به عنوان چشم بیدار، زنگ خطر را به صدا در بیاورند و زمینه را برای صاحبان سرمایه فراهم کنند.

کریمی اظهار کرد: بیکاری می تواند باعث خشونت شود و زمینه تنش جدی باشد اما با خروج از رکود می توان به رفع مشکلات پرداخت.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: برای ایجاد کار دو راه است؛ یا بنگاهی ایجاد شود و یا اینکه بنگاه ها گسترش یابند، راه سومی نمی دانم ولی در فضای رکودی تعدیل نیرو و کاهش ظرفیت تولید را شاهد هستیم؛ دولت می تواند اقداماتی را در کوتاه مدت انجام دهد اما باید فضا برای صاحب سرمایه آرام و با ثبات باشد.

وی بیان کرد: این روزها می شنویم پول های زیادی در بانک ها جمع شد، چندی پیش طبیعی بود صاحب سرمایه پول خود را در کجا سرمایه گذاری کند، اما در فضای بی ثبات، پول در بانک است تا ببینیم در آینده چه می شود.

کریمی تأکید کرد: آیا مجلسی خواهیم داشت که نظارت کامل بر فساد خواهد داشت یا سکوت خواهد کرد؟ ما افرادی را در مجلس داشتیم که در سیاست های غلطی که اتخاذ می شد سکوت کردند و از اختیارات نظارتی خود استفاده نکردند.

وی افزود: وقتی از سیاست های دولت احمدی نژاد سخن می گوییم این درست نیست که تمامی پیامدها به پای این دولت نوشته شود، چون نهادهای مختلف وظایف خاص خود را دارند و نهاد ناظر نیز باید به وظایف خود عمل کند.

وی گفت: ممکن بود فضایی بدتر و تحریم هایی شدیدتر و یا حتی جنگ را شاهد باشیم که مردم با رأی به این دولت نشان دادند که نگران تشدید تحریم و یا حمله نظامی بودند، سرمایه گذاران و به خصوص سرمایه گذاران خارجی برای اطمینان از تداوم فضای اعتدالی ایجاد شده منتظر شکل گیری مجلس جدید هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران همچنین درباره وضعیت استان مازندران نیز اظهار کرد: مازندران باید قطب گردشگری باشد، اگر به گردشگری استان کمک شود صنایع دستی نیز مورد حمایت قرار خواهد گرفت؛ ما در مازندران صنایع دستی چینی می بینیم که این وضعیت تأسف بار است.

وی اشاره کرد: برای صادرات میوه های استان نیز باید تنش زدایی در منطقه را شاهد باشیم؛ در شرایط تنش سیاسی نمی توان استراتژی توسعه صادرات را دنبال کرد بنابراین مجلسی که به دنبال عقلانیت در داخل و خارج است به بهبود وضعیت استان هم کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار