با توجه به اینکه پرندگان تابستان‌گذر در مازندران با فرا رسیدن بهار در مرحله آشیانه‌سازی هستند، امنیت زیستی آنها از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، چون این پرندگان در فصل جوجه‌آوری قرار دارند.
کد خبر: ۲۰۵۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵ 03 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، هرساله شاهد حضور تعداد بسیاری از پرندگان مهاجر در استان هستیم که سال 94 نیز پرندگان مهاجر بسیاری میهمان تالاب‌ها و طبیعت سرسبز مازندران بودند.

هر ساله از اواخر شهریور پرندگان زمستان‌گذران وارد تالاب‌ها شده و اواخر اسفند ماه از استان خارج می‌شوند که برخی از این پرندگان از گونه‌های کمیاب و حفاظت‌شده هستند.

در حال حاضر طبیعت مازندران آماده برای میزبانی از پرندگان تابستان‌گذران است نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که این پرندگان به‌منظور جوجه‌آوری وارد استان شده، از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و از نظر زیستی باید محیط امنی برای این گونه از پرندگان فراهم شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: در حال حاضر اغلب پرندگان زمستان‌گذران از تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان خارج شدند.

ناصر مهردادی اضافه کرد: تعداد محدودی از پرندگان عبوری در منطقه میانکاله حضور دارند که این گونه‌ها نیز در حال مهاجرت هستند.

وی اظهار کرد: سال گذشته تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران میزبان گونه‌های مختلف پرندگان بوده که امیدواریم امسال و در سال‌های آینده نیز این روند ادامه داشته‌باشد.

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران در این‌باره با اشاره به مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران از تالاب‌ها و آب‌بندان‌های استان، اظهار کرد: در حال حاضر در تالاب میانکاله پرندگان مهاجر عبوری از جمله کنارآبزی‌ها که در مسیر برگشت از عرصه‌ها پایین به بالا به‌منظور تجدید قوا و استراحت کوتاه در این تالاب مشاهده می‌شوند.

کوروس ربیعی بیان کرد: در حال حاضر تالاب‌ها و آب‌بندان‌های مازندران آماده میزبانی از پرندگان بهاره و جوجه‌آوران برای تابستان‌گذرانی است.

وی با اعلام اینکه 90 گونه پرنده مهاجر با جمعیتی بالغ بر 803 هزار قطعه از حدود 40 سایت تالابی مورد سرشماری قرار گرفتند، اضافه کرد: از این تعداد هشت گونه در معرض تهدید و 31 گونه حفاظت‌شده مشاهده شدند.

رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست مازندران با اشاره به اینکه در حال حاضر پرندگان تابستان‌گذران در حال ورود به طبیعت سرسبز استان هستند، تصریح کرد: با توجه به اینکه این پرندگان در مرحله آشیانه‌سازی بوده، امنیت زیستی آنان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است به‌دلیل اینکه نمی‌توانند محدوده خود را ترک کرده و وارد محدوده دیگر نشوند.

ربیعی خاطرنشان کرد: انتظار این است افراد وارد حریم‌های زیستی و آشیانه‌گذاری آنها نشده و محیط امنی را برای این گونه از پرندگان فراهم کنند.

با توجه به اینکه پرندگان تابستان‌گذر در مازندران با فرا رسیدن بهار در مرحله آشیانه‌سازی قرار دارند، امنیت زیستی آنها از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، چون این پرندگان در فصل جوجه‌آوری قرار دارند باید مراقبت کنیم تا این پرندگان دچار سرگردانی نشوند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار