کد خبر: ۲۳۵۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲ 25 May 2016
روستای جنت رودبار در جنوب غربی رامسر و در فاصله 60  کیلومتری این شهرستان قرار دارد و سرزمین گل گاوزبان نام گرفته است.

به گزارش تابناک مازندران، روستای جنت رودبار در  جنوب غربی رامسر واقع شده و دارای آب و هوای مطلوب و مکانی بسیار زیبا، دلنشین با ارتفاعات زیبایی است که در مسیری با پوشش جنگلی انبوه مزارع و چشم اندازهای طبیعی و مه غلیظ قرار دارد.

حسین متاجی رئیس اداره گردشگری رامسر در گفت‌و‌گو با با ایسنا با بیان اینکه  روستای جنت رودبار پایتخت گل گاو‌زبان کشور معروف است، تصریح کرد: از ویژگی‌های مشخص روستای جنت رودبار گل گاو‌زبان با خواص داروئی، کشاورزی و اقتصادی آن است.

رئیس اداره گردشگری رامسر با اشاره به برگزاری سومین جشنواره گل‌گاو زبان در این شهرستان، خاطرنشان کرد: به دلیل توسعه پایدار روستاها و شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل سومین جشنواره گل گاو زبان با برنامه‌های متنوع مانند پیاده‌روی خانوادگی، مراسم جذاب و دیدنی و نمایشگاه محصولات و تولیدات بومی محلی برای معرفی هر چه بیشتر این گیاه داروئی برگزار می‌شود.

متاجی افزود: با توجه به اهمیت این جشنواره به حمایت از بخش کشاورزی و تقویت حوزه گردشگری، سلامت و اکوتوریسم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دهستان جنت رودبار را به عنوان پایلوت اقامتگاه بوم گردی انتخاب کرد.

 

تولید سالانه تا 40 تن گل گاوزبان در جنت رودبار

 

فرزاد نوائیان رئیس جهاد کشاورزی رامسر نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: در 130 هکتار از اراضی روستای جنت رودبار گل گاوزبان کشت می‌شود که سالانه بین 30 تا 40 تن محصول خشک از آنها به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه روستای جنت رودبار در جنوب غربی رامسر و در فاصله 60  کیلومتری این شهرستان قرار دارد، تصریح کرد: تولید گل‌ گاوزبان به دلیل عدم استفاده از کود و سموم شیمیایی به صورت ارگانیک و سالم از کمیت و کیفیتی مناسب برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی رامسر خاطرنشان کرد: گل گاوزبان به دلیل کیفیت مناسب و شکل ظاهری خوب مشتری‌پسند بوده و این محصول به سایر استان‌های کشور مانند بهشهر، نکاء، هشتپر، و تالش نیز صادر می‌شود.

نوائیان افزود: صنایع بسته بندی و همچنین تنظیم بازار با مدیریت عرضه و تقاضا به ویژه در زمان برداشت محصول از نکات مهم و ضروری ساماندهی تولید است که امیدواریم با ایجاد شرایط لازم و مشارکت مردمی در قالب تشکل‌ها این مشکل در سال‌های آینده برطرف شود.

وی افزود: بزرگترین مشکل این روستا آبیاری سنتی گل گاو زبان است چرا که در فصل گرما آب رودخانه کم می‌شود و آبیاری مزارع با مشکل مواجه روبه‌رو است.

رئیس جهاد کشاورزی رامسر گفت: بیش از هزار و 500 نفر بهره‌بردار در مناطق ییلاقی جنت رودبار گل گاوزبان را کشت می‌کنند و به عنوان یکی از پردرآمدترین محصولات منطقه محسوب می‌شود.

وی افزود: گل‌دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت آغاز و تا اواخر خرداد ماه و به صورت پراکنده تا اواخر شهریور ادامه دارد.

 

ماجرای گل گاوزبان و جنت رودبار

 

مهرزاد خلعتبری دهیار روستای جنت رودبار نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا، تصریح کرد: روستای جنت رودبار یکی از قدیمی‌ترین روستاهای دهستان و مرکز دهستان جنت رودبار بوده و بیشتر اهالی آن کشاورز و دامدار بوده بسیار مهربان و ساده‌زیست هستند.

دهیار روستای جنت رودبار خاطرنشان کرد: در سال‌های پیش از انقلاب کشت دیم گندم و جو در این منطقه رایج و به دلیل نبودن امکانات و ادوات کشاورزی به سختی انجام می‌گرفت و بازار فروش مناسبی هم نداشت که برخی از اهالی به جمع‌آوری گیاهان داروئی اطراف روستا مانند بابونه، آویشن و گل گاوزبان اقدام کردند.

خلعتبری افزود: بازار فروش گل گاوزبان به دلیل کیفیت مناسبی که داشت رونق گرفت و به همین دلیل کشت این گیاه در محوریت کشاورزی دهستان جنت رودبار و به ویژه مرکز دهستان که از جمعیت بالایی برخوردار بود قرار گرفت.

وی با اشاره به کیفیت گل‌گاوزبان، اظهار کرد: گل گاو زبان این منطقه به دلیل سازگاری آب و هوا و خاک با این گیاه در هنگام چیدن حدود دو سانت درازا دارد و پس از چیده شدن در زیر شیروانی به صورت لایه‌ای پهن و با گرمای غیر مستقیم نور خورشید خشک می‌شود و پس از آن در کیسه‌های پارچه‌ای بزرگ قرار می‌گیرد و در انباری تاریک تا زمان فروش نگهداری می‌شود.

دهیار روستای جنت‌ رودبار خاطرنشان کرد: رنگ گلی که در این شرایط خشک و نگهداری شود بنفش تیره بوده و بسیار خوشرنگ است و به مرور زمان در بسیاری از مناطق کشور گل گاو زبان با مرور تغییر رنگ داده و سفیدک می‌زند.

خلعتبری اظهار کرد: با تلاش مسئولان، شورای روستا و ادارات شهرستان و استقبال پرشور مردم رامسر و تنکابن به ویژه اهالی جنت رودبار نخستین جشنواره ملی را برگزار کردیم.

وی افزود: این جشنواره موجب رشد اقتصادی، کشاورزی و گردشگری این منطقه شد و سازمان گردشگری، جنت رودبار را پایتخت گل گاو زبان کشور نامید.

دهیار روستای جنت‌ رودبار تصریح کرد: در خرداد 94 پس از بازدید معاونت گردشگری کشور و هیئتی متشکل از مدیران کل و کارشناسان سازمان گردشگری کشور با مطالعه گردشگری جنت رودبار به عنوان پایلوت بوم گردی کشور معرفی شد.

وی اظهار کرد: دهستان جنت رودبار در فصل‌های سرد سال حدود 100 خانوار با 300 نفر جمعیت دارد که در روزهای گرم سال به طور شناور به 12 هزار نفر نیز می‌رسد.

خلعتبری خاطرنشان کرد: جمعه بازار سنتی جنت رودبار محل عرضه محصولات کشاورزی و دامی کاملا ارگانیک و صنایع دستی روستایی بوده و کمک فراوانی به اوضاع اقتصادی مردم منطقه کرده است.

وی گفت: این گیاه داروئی به سراسر کشور و کشورهای خاورمیانه صادر می‌شود و جنت رودبار را به گل گاو زبان می‌شناسند.

خبرگزاری ایسنا منطقه مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار