کد خبر: ۲۳۶۱۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸ 26 May 2016
فرماندار نوشهر از افزایش سن امید به زندگی تا 75 سالگی در کشور خبر داد و گفت: سال 57 امید به زندگی در کشور 50 تا 60 سال بود.

به گزارش تابناک مازندران، علی شادمان ظهر امروز در همایش پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت نوشهر که در سالن اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان برگزار شد با اشاره به اینکه جمعیت و تحلیل آن و سرایت در بحث توسعه کشور نقش کلیدی دارد، اظهار کرد: آن‌گونه که شایسته است دخالت دادن سهم جمعیت در برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت سهم ناچیزی دارد.

وی با بیان اینکه در میان صاحب‌نظران تحلیل جمعیت‌شناسی برای بررسی مراحل جمعیتی چندین مرحله متناسب با هر کشور متصور است، افزود: این شامل کشورهایی است که از بهداشت ضعیف برخوردار هستند که هم تولد و هم مرگ‌ومیر بالا است.

فرماندار نوشهر تصریح کرد: در کشورهایی که تولد را ثابت نگه داشته‌اند و جمعیت به سمت پیری پیش می‌رود کشورهایی هستند که به سمت کنترل مرگ‌ومیر رفتند یعنی تولد ثابت است و در برخی کشورها هم که رشد جمعیتی بالا است و هم مرگ و میر را در بالارفتن سن و سال رشد دادند.

شادمان ادامه داد: میزان تولد در کشور بالا بود و با روند توسعه‌ای کنترل شد یعنی در سال 57 امید به زندگی 50 تا 60 بود و الان امید به زندگی به 75 سال رسید چرا که در نیروی پنجره جمعیتی هستیم باید از این برنامه در راستای توسعه استفاده کنیم و قشر جوان را در بحث توسعه دخالت دهیم.

وی با بیان اینکه باید سهم تحلیلی و شناختی و معرفتی مسؤولان در بحث جمعیتی افزایش یابد، تصریح کرد: در مدارس ابتدایی با کاهش رشد جمعیت فضاهای آموزشی هر سه مدرسه به یک فضا کاهش یافت که با جمع‌آوری این اعتبارات می‌توان کارهای بزرگی کرد.

فرماندار نوشهر با اشاره به اینکه جمعیتی که تعداد موالید با مرگ‌ومیرش برابر نباشد مشکل‌آفرین می‌شود، اظهار کرد: باید در مورد جمعیت‌شناسی واقع بین باشیم.

شادمان اظهار کرد: جمعیت پیر جامعه ما در حال افزایش و نیروی فعال جامعه در حال کم شدن است و بنابراین در برابر اقتصاد مقاومتی که باید تاب‌آور و مقاوم بود، جمعیت هم باید مقاومتی شود و این امر را باید جدی بگیریم تا بدنه کارشناسی دستگاه‌های اداری اهمیت این موضوع را درک کنند.

وی در پایان گفت: موضوع جمعیت‌شناسی نیاز به برنامه‌ریزی و سرایت دادن به برنامه‌های شهرستانی دارد.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار