کد خبر: ۲۵۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲ 29 June 2016
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه مافیای کاربری اراضی به‎صورت سازمان‏‌یافته وجود دارد، گفت: دولت باید قوانین سختگیرانه‎تری را در این زمینه وضع کرده و کشاورزی را اقتصادی کند.

به گزارش تابناک مازندران/ علی‎محمد شاعری ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران مازندران با تسلیت شهادت سه نفر از محیط‎بانان کشور، اظهار کرد: در بخش محیط زیست با چالش‌هایی از جمله بیابان‌زایی، تخریب جنگل، بحران آب، ریزگردها، آلودگی هوا، سر و صدا، خشک شدن تالاب‌ها و پسروی آب دریای خزر مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی در تالاب بین‌المللی میانکاله نیز پیامد بدی برای شمال دارد و شاهد پسروی آب دریای خزر و توسعه نامتوازن در شمال هستیم، افزود: آب و محیط زیست دو بحران اصلی در کشور هستند و اگر این دو بحران را قبول کنیم که البته سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آن را قبول کرده است، باید مدیریت خود را برای این دو بحران به‌کار بگیریم.

* صرفه اقتصادی اکوتوریسم‌ها 10 برابر کشاورزی است  

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: ریزگردها، 23 استان کشور و تالاب‌ها را تحت تأثیر قرار داده، در حالی‎که تالاب‎ها 10 برابر اکوتوریسم‌های کشاورزی صرفه اقتصادی برای کشور دارند، اما به این موضوع اهمیتی داده نمی‎شود؛ به‌عنوان مثال در سه سال قبل، عده‌ای خواستند تا وسط تالاب میانکاله را آسفالت کنند.

وی ادامه داد: در گذشته به جنگل‌ها خرابه و به مرتع کاله می‌گفتند و ارزش زیادی برای آنها قائل نبودند، اما اکنون چنین فرهنگ‌هایی وجود نداشته و محیط زیست نیز کار خود را پیدا کرده است.

وی بیان کرد: برخی‌ها محیط زیست را محیط ایست می‌دانند، اما باید بدانند این بخش در مقابل توسعه قرار نداشته، بلکه مکمل یکدیگر هستند.

* ضرورت تنفس در جنگل‌های شمال و زاگرس

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه اظهار کرد: راه عبور از بسیاری از مشکلات کشور، توسعه بخش کشاورزی بوده و با اقتصادی کردن کشاورزی  و توسعه صادرات‌محور می‌توانیم سهم کشاورزی را در تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار به‌مراتب بیشتر از میزان فعلی افزایش دهیم.

شاعری با بیان اینکه کشاورزی ایران در سطح نیمه‌صنعتی قرار دارد، افزود: اقتصاد کشاورزی ایران سامان درستی ندارد، تراز تجاری در بخش کشاورزی رو به افزایش بوده و واردات ما بیشتر از صادرات است، تولیدات صادرات‎محور نیز نداریم، زیرا کیفیت لازم را نداشته و قابلیت رقابت با محصولات خارجی را در بازار هدف ندارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 164 میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در کشور داریم که 90 درصد آن مربوط به بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست است، گفت: در جنگل‌های زاگرس و شمال باید تنفس جنگل‎ها را داشته باشیم، در 50 سال گذشته به‌طور میانگین سالانه 100 هزار هکتار از منابع طبیعی کشور از بین رفته و سالانه 50 هکتار بیابان‎زایی داریم.

* رسیدن به نقطه آژیر قرمز در شاخص تنش آبی

شاعری با بیان اینکه حدود 60 درصد حوزه‎های آبخوان یا دشت‌های کشور بحرانی است، تصریح کرد: اگر شاخص تنش آبی در کشور تا 40 درصد باشد در وضعیت استاندارد هستیم، اما اکنون در کشور حدود 96 میلیارد مترمکعب از سفره‌های آب زیرزمینی در حال بهره‎برداری بوده و به 104 میلیارد مترمکعب نیز رسیده که این نسبت بالای 80 درصد است، لذا در این بخش از خط بحران نیز گذشته‌ایم و به نقطه آژیر قرمز رسیده‎ایم.

وی بیان کرد: میزان بهره‌برداری‎ها از سفره‌های آب زیرزمینی زیاد است و از فناوری‎های خوبی استفاده نکرده‌ایم، در حالی‌که در دنیا از 60 درصد منابع آبی استفاده می‌شود، اما در ایران 90 درصد است.

* تغییر کاربری اراضی چالش جدی کشور

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی درباره موضوع تغییر کاربری اراضی، گفت: این موضوع یک چالش جدی است، مجلس باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری را وضع کند، مجلس و دولت باید کشاورزی را اقتصادی کنند تا کشاورزان به سمت تغییر کاربری نروند.

وی بیان کرد: مافیای تغییر کاربری در کشور به صورت سازمان‌یافته وجود دارد، چگونه است که یک ویلا در بهترین نقطه شمال در دل جنگل یا غیرمسکونی ساخته می‎شود و پس از چند سال دستور تخریب داده می‌شود.

شاعری ادامه داد: این‎ها در حالی است که سیستم‌های نظارتی خیلی دقیق هستند و مو را از ماست می‌کشند، اما چه‎طور می‌توانند ساخت و سازها را ندیده و پس از اینکه با اعتراضات مقامات درجه یک کشور مواجه می‌شوند، اقدامی را برای بازگرداندن کاربری انجام می‌دهند.

وی در پایان گفت: مدیران باید مراقب بدنه مجموعه زیر پوشش خود باشند تا مافیایی که در بیرون است، با زد و بند کاربری‌های اراضی کشاورزی را تغییر ندهند، زیرا اراضی کشاورزی سرمایه‎های کشور هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار