اقتصاد مقاومتی یعنی کاری کنیم دشمن نتواند رفاه اقتصادی را به گروگان بگیرد و زمینه‌های تأثیر فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمن بر اقتصاد داخلی از بین برود.
کد خبر: ۲۷۶۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 13 August 2016
 به گزارش تابناک مازندران به نقل از تنکابن 24، یکی از نکات حائز اهمیت در تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه عمل، بررسی شرایط جامعه در دوران پسابرجام است.

همان‌گونه که می‌دانیم سند توافق برجام دارای جسم و روح است. جسم برجام همین متن توافق است که طرفین را ملزم به اجرای تعهداتی می‌کند که طبق آن، ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را کاهش داده تا طرف مقابل هم برخی از تحریم‌ها را به حالت تعلیق درآورد، اما روح برجام چیز دیگری است.
 
روح برجام درواقع استاندارد شدن رفتار ایران مطابق با منافع آمریکاست، ازنظر آن‌ها بعد از برجام، ایران را باید بر روی یک ریل قرار دهند تا در سایر حوزه‌های امنیتی هم بتوانند امتیاز بگیرند و رفتار ایران در حوزه‌های مختلف چنان مدیریت شود تا قادر نباشد باقدرت گرفتن در منطقه، اقداماتی برخلاف خواسته‌های آمریکا انجام دهند.
 
این موضوع، تنها یک آرزو نیست؛ برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌شده است. طرف مقابل می‌خواهد با عدم اجرای تعهدات در لغو تحریم‌ها، افکار عمومی جامعه را به‌گونه‌ای کنترل کند که اگر ایران بخواهد به رفاه اقتصادی برسد باید در سایر حوزه‌های امنیت ملی مانند برنامه موشکی، سایبری، دفاع از جبهه مقاومت منطقه و ... کوتاه بیاید، زیرا به‌زعم خود ممکن است برجام به خطر بیفتد و تحریم‌ها برداشته نشود؛ به‌عبارت‌دیگر، یک دوقطبی کاذبی در افکار عمومی جامعه شکل گیرد تا مردم بین رفاه اقتصادی و برنامه‌های امنیتی (مانند هسته‌ای، موشکی و ...) یک کدام را انتخاب کنند.
 
با توضیحات فوق، به نظر می‌رسد طرف مقابل در توافق، به‌هیچ‌وجه به دنبال ایجاد رفاه اقتصادی نبوده و نیست، چراکه اگر رفاه اقتصادی واقعی در ایران شکل بگیرد، پروژه‌ی وادار کردن ایران به کپی کردن مدل برجام شکست خواهد خورد؛ بنابراین تا جایی که بتوانند رفاه اقتصادی ما را به گروگان می‌گیرند، تنها در یک شرایط است که نخواهند توانست به این هدف برسند و این همان مدل اقتصاد مقاومتی است.
 
اقتصاد مقاومتی یعنی کاری کنیم دشمن نتواند رفاه اقتصادی را به گروگان بگیرد و زمینه‌های تأثیر فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمن بر اقتصاد داخلی از بین برود.
 
برخی از عناصر، قائل به این دیدگاه هستند که برای ایجاد رفاه اقتصادی باید امتیازهای متعددی به‌طرف مقابل داده شود تا فشارهای ناشی از تحریم کاهش یابد، از این منظر، دو راه وجود دارد: یا باید فشارهای ناشی از تحریم تحمل شود، یا برای ایجاد گشایش اقتصادی باید برجام های دیگری در مسائل منطقه، برنامه موشکی، سایبری و ... اجرا شود؛ اما از دیدگاه مقام معظم رهبری، راه سومی وجود دارد که همان ایستادگی با تکیه‌بر اقتصاد مقاومتی است.
 
فرمایشات معظم له در اول فروردین امسال تأییدی بر این مطلب است که فرمودند:
 
برای اینکه با تحریم مقابله کنیم، چه‌کار باید بکنیم؟ یک‌دو راهی را دشمن به ما نشان می‌دهد، می‌گوید یا بیایید تسلیم آمریکا شوید و هرچه او می‌گوید گوش کنید، یا تحریم و فشار افزایش می‌یابد. این یک دوراهی است که عرض کردیم غلط است، دروغ است، اما یک دوراهی دیگری هم وجود دارد: یا باید مشکلات تحریم را تحمل‌کنیم، یا ایستادگی کنیم به‌وسیله اقتصاد مقاومتی.
برچسب ها: اقتصاد مقاومتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار