موجود «پاگنده مازندران» معروف است. اهالی روستاهای این منطقه بارها ادعاهای دیدن رد پاهایی به طول نیم تا یک متر را گزارش کرده اند. داستان «پاگنده ها» و «یتی ها» و «ساسکواچ ها» داستانی قدیمی است که ارتباط مستقیم با کوهستان های مرتفع و جنگل های انبوه دارد و مختص ایران هم نیست. باور به این موجود در آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و تبت و حتی در میان اسکیموها رواج بسیار دارد.
کد خبر: ۲۹۵۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲ 13 September 2016
 به گزارش تابناک مازندران، در افسانه ها، باور های آیینی و حتی ادبیات فانتزی در برخی مناطق روستایی مازندران صحبت از موجوداتی است که خارق العاده و سحر انگیز هستند.
ردپای موجودات افسانه ای در مازندران 
موجودات نامحسوس و افسانه ای اگرچه در زندگی ماشینی این روزهای مردم رنگ باخته اما در برخی مناطق همچنان در در ادبیات، افسانه ها و داستان های مردمان این سرزمین حضور دارند در این مطلب به برخی موجودات خیالی که در افسانه ها و قصه های مازندرانی ها وجود دارد اشاره شده است.
 
 
 بم سری کیجا
 
در مازندران افسانه ای وجودداشت به نام «بم سری کیجا» به معنی «دختری در پشت بام». این شخصیت خیالی چیزی مانند لولوخورخوره بود و برای ترساندن بچه ها استفاده می شد. بچه های شلوغ و اذیت کن توسط بم سری کیجا دزدیده می شدند.
 
 
پاگنده مازندرانی
 
یکی از موجودات افسانه ای که در میان مردم مازندران و به ویژه در حوالی شهرستان نور و روستاهای اطراف آن شناخته شده است و نه تنها مردم بومی بلکه برخی از مسافران و افرادی که در جنگل مشغول طبیعت گردی بودند، ادعای دیدن جای پا و رویت خود این حیوان را کرده اند. موجودی است شبیه به یک میمون بزرگ با قدی نزدیک به سه متر و بدنی پوشیده از پشم سیاه که برخی او را «آل» می نامند.
 
اما به نام «پاگنده مازندران» هم معروف است. اهالی روستاهای این منطقه بارها ادعاهای دیدن رد پاهایی به طول نیم تا یک متر را گزارش کرده اند. داستان «پاگنده ها» و «یتی ها» و «ساسکواچ ها» داستانی قدیمی است که ارتباط مستقیم با کوهستان های مرتفع و جنگل های انبوه دارد و مختص ایران هم نیست. باور به این موجود در آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و تبت و حتی در میان اسکیموها رواج بسیار دارد.
 
 
ونگ زن
 
موجود نامریی خیالی که در جنگل و سر جاده می نشیند و افراد تنها را به دام انداخته و با خود می برد. برخی باور دارند که «ونگ زن» فقط به دنبال دزدیدن نوزادان است.
 
 
بزدیو
 
در بخش هایی از مازندران باوری خرافی وجود دارد مبنی بر وجود موجود خیالی به نام «بزدیو». بزدیوها به صورت قبیله ای و گروهی زندگی می کنند و دارای نظام زن سالار هستند. گفته می شود که دانای قبیله بعد از مرگ به درخت کهنسالی تبدیل می شد.
 
 
دوال‌ پا
 
دوال پا موجود به ظاهر بدبخت و ذلیل است که در محل عبور مردم می نشیند و گریه سر می دهد  که نمی تواند راه برود تا شخصی او را به دوش بکشد اما دوالپا وقتی بر گرده‌ عابر می نشیند پاهای تسمه مانندخود راکه زیر بدن پنهان کرده است دور بدن او می پیچاند و عابر تا پایان عمر از دست او خلاص نمی شود.
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
این حرفها افسانه نبوده ودر منطقه نور مازندران بقایای انسان نئاندرتال با طول قد بیش از 6 متر وجود داشته ووجود آنها در یمن هم تأیید شده است. گروهی از مردم نور دارای نام فامیلی دیوسالار هستند و مازندران براستی جایگاه دیوان بوده است و غار دیو سفید هم اخیرا کشف شده است.
پاسخ ها
توفیق
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
خیلی برام جالب هست من که در کجور متولد شدم و جز استان مازندران محسوب میشود نشنیده بودم هیچکدام از اینها را خیلی عالی راستی غار دیو سفید کجاست بریم ببینیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
چی هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
دوال پا در ضرب المثل های ایرانی هم وجود داشته به شخصی میگفتنند که مثل کنه بهت میچسبه و ازت جدا نمیشده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
جالبه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار