مادرانی که مهر و محبت از سر و روی آنان می بارد
استان مازندران بخاطر داشتن روستاهای فراوان زنان روستایی زیادی نقش آفرینی می کنند ، زنان شرافتمندی که شبانه روز در حال کار کردن می باشند تا فرزندانشان با خیالی آسوده درس بخوانند و زندگی آبرومندانه ای داشته باشند . مادرانی که مهر و محبت از سر و روی آنان می بارد و تنهای آرزوی آنها رفتن به خانه خداست . البته هر ساله بعد از برداشت محصول به زیارت امام رضا (ع) می روند.
کد خبر: ۳۱۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ 16 October 2016
به گزارش تابناک مازندران، روز 15 اکتبر برابر با 24 مهر ماه روز بین‌المللی زنان روستایی یا روز جهانی زنان روستایی است.  این زنان زحمتکش که حدود یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، نقش مهمی درسرپرستی از خانواده‌های خود بر عهده دارند. پیام اصلی روز جهانی زنان روستایی حمایت از زنان روستایی یکی از بهترین راه‌های بدست آوردن دسترسی پایدار به منابع غذایی و مبارزه با فقر اعلام شده است.  متاسفانه در ایران این روز زیر سایه برنامه‌های سیاسی قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده‌است.
 
در کشور عزیزمان زنان روستایی ضمن کار فراوان و کسب درآمد نقش زیادی در تربیت فرزندان خود دارند .
 
در بیشتر استانهای کشور خصوصا استانهای شمالی و جنوبی کشور فعالیت زنان روستایی پررنگ تر است .
 
استان مازندران بخاطر داشتن روستاهای فراوان زنان روستایی زیادی نقش آفرینی می کنند ، زنان شرافتمندی که شبانه روز در حال کار کردن می باشند تا فرزندانشان با خیالی آسوده درس بخوانند و زندگی آبرومندانه ای داشته باشند .
 
مادرانی که مهر و محبت از سر و روی آنان می بارد و تنهای آرزوی آنها رفتن به خانه خداست . البته هر ساله بعد از برداشت محصول به زیارت امام رضا (ع) می روند.
 
 زنان زحمتکش روستایی مهربان و مهمان نواز هستند و در اعمالشان چیزی جز صداقت مطلق یافت نمی شود ، به همین سبب فرزندان پاکی تقدیم جامعه می کنند و اتفاقا اکثر آنان به مدارج بالا می رسند.
 
به هر حال روز جهانی زنان روستایی را به این مادران و خواهران گرانقدر تبریک می گوییم و برایشان آرزوی سلامت داریم.
 
 زنان روستایی در پهنه فرهنگی کشورمان دارای استعدادهای فراوان در زمینه های هنری، صنایع دستی و... هستند  که با شکوفا شدن استعدادهایشان تاثیری مثبت در رشد فرهنگی جامعه خود خواهند داشت.
 
 در کشور عزیز ما وجود تکثر فرهنگی فراوان باعث شده که زنان اقوام مختلف این پهنه، همچون زنان کرد، عرب، بلوچ، ترکمن و... در سیستان و بلوچستان، ایلام، خراسان، کرمانشاه، خوزستان و...هر کدام هنر و فعالیت منطبق با موقعیت اجتماعی و جغرافیایی خود را داشته باشند  و آن را به نسل‌های دیگر، همان گونه که خود آنها را حفظ و منتقل کردند؛ انتقال دهند.
 
دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی زنان روستایی گفت: برای تعهد به دستور کار 2030 برای توسعه پایدار، باید زنان روستایی را به سوی کامیابی، دستیابی به حمایت و اطلاعات مورد نیاز سوق دهیم تا بدون ترک جوامع، توان بالقوه خود را به ثمر برسانند.
 
 متن کامل پیام "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل که تا چند ماه دیگر دوره تصدی‌اش بر این سازمان به پایان خواهد رسید به شرح زیر است:
 
"زنان روستایی نیمی از نیروی کار در مزارع کشاورزی سراسر دنیا را تشکیل می‌دهند. آنان بخش بزرگی از غذای ساکنین زمین را تولید و آماده می‌کنند. زنانی که ستون اجتماعات روستایی را تشکیل داده و در بسیاری از خانواده‌ها نقش کلیدی برای امنیت غذایی، فرصت‌های آموزشی و مراقبت سلامت ایفا می‌کنند.
 
اما تاثیر تغییرات اقلیمی و مشکلات زیست محیطی، زنان روستایی را مجبور به مهاجرت می‌کند. این امر به افزایش بی ثباتی برای خانواده و اجتماع آنان و ایجاد سدی در برابر توسعه و رشد منجر می‌شود.
 
بلایای طبیعی، همراه با وقوع مجدد بحران‌هایی که به آرامی روی می‌دهند همچون خشکسالی، زنان روستایی را تحت تاثیر قرار داده و به چالش‌هایی افزوده است که در راه دسترسی به غذا، مراقبت سلامت، آموزش و اطلاعات از پیش با آنها روبرو بودند.
 
بسیاری از زنان روستایی در جستجوی زمین‌های حاصلخیز و بهبود شرایط زندگی خود و خانواده مهاجرت می‌کنند. اما مهاجرت می‌تواند باعث افزایش انزوا و رانده شدن آنان به حاشیه شود. برخی دیگر از این زنان نیز در پی مهاجرتِ مردان خانواده در جستجوی کار و فرصت‌های شغلی، نادیده انگاشته می‌شوند. هر دو گروه به عنوان بخش جدایی ناپذیر مناظره‌های حول محور مهاجرت و توسعه به حمایت مجامع بین المللی نیاز دارند.
 
ایجاد تغییر هر چند ساده در سیاست‌ها می‌تواند به سود زنان روستایی شود و به سازگاری آنان با تغییرات اقلیمی کمک کند. به عنوان مثال، قانونمند کردن نظام پرداخت و کاهش هزینه نقل و انتقال پول، توان اقتصادی زنان روستایی را افزایش داده و به تاب آوری خانواده و اجتماعات آنان کمک می‌کند. در این راستا، دسترسی به آموزش و کسب اطلاع از فناوری و روش‌های کشاورزی تاب آور در برابر تغییرات اقلیمی، اهمیت بسیار دارد. اما در اغلب موارد، پرداختن به این مسائل، مردانه انگاشته شده و زنان از منافع چنین روش‌هایی محروم می‌شوند."
 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، بان کی مون در پایان تاکید کرد: در حالی که چگونگی توانایی پاسخ گویی بهتر به جا به جایی پناهندگان و مهاجران را در نظر می‌گیریم، اینجانب همگان را فرا می‌خوانم نیازهای ویژه و نگرانی‌های زنان روستایی را به حساب آورند. دستور کار 2030 برای توسعه پایدار متعهد شده کسی را نادیده نیانگارد. برای تعهد به این پیمان باید زنان روستایی را به سوی کامیابی، دستیابی به حمایت و اطلاعات مورد نیاز سوق دهیم تا بدون ترک جوامع، توان بالقوه خود را به ثمر برسانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار