تنها 2 هفته به اربعین حسینی باقی مانده ولی مردم و مسئولان استان ایلام از هم اکنون خود را مهیای پذیرایی از زائران اباعبدالله الحسین (ع) در مرز بین المللی مهران کرده اند و با بهره گیری از تجربه سال های گذشته، امسال با هماهنگی و ساماندهی بهتر امکانات، آماده استقبال و خدمت رسانی به زائران هستند.
کد خبر: ۳۲۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 06 November 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ مرز بین المللی مهران در فاصله 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام بعنوان مهمترین کانون تردد زائران عتبات عالیات محسوب می ود و براساس پیش بینی های انجام شده امسال نیز حدود 70 درصد از جمعیت زائران مشتاق سفر به کربلای معلی در ایام منتهی به اربعین حسینی این مرز را برای تردد انتخاب می کنند.
 
یکی از مهمترین مشکلات سال گذشته در مرز مهران که نارضایتی هایی را نیز برای زائران ایجاد کرده بود، معضل استاندارد نبودن راه های ارتباطی منتهی به این مرز بود که منجر به ایجاد ترافیک شدید و بروز گره های ترافیکی می شد.
 
با همت مسئولان در طول یکسال گذشته تلاش های دامنه داری برای تعریض جاده و رفع نقاط حادثه خیز صورت گرفت و از زمانی که بهسازی بخش هایی از این مسیر به قرارگاه خاتم الانبیا(ص) واگذار شد، شاهد تسریع در اجرای طرح های در دست اجرا هستیم بطوریکه عبور زائران از میدان قرآن شهر ایلام که پارسال به گره ترافیکی در این محدوده منجر شده بود امسال حذف شد و با احداث کنارگذر و همچنین روگذر در این محدوده شاهد تسهیل در عبور و مرور خودروها هستیم ضمن اینکه با تعریض و چهار بانده کردن جاده ایلام - مهران تا روستای مهدی آباد رانندگان می توانند با فراغ بال و سهولت بیشتری رانندگی کنند.
 
در ادامه مسیر با توجه به کوهستانی بودن جاده باز هم شاهد 2 طرفه بودن مسیر تا ابتدای راه فرعی از طریق جاده ماربره هستیم که در این محدوده نیز جاده تا حدودی تعریض شده و شرایط بهتر است.
 
بخش هایی از پل های مسیر تعریض شده ولی همچنان در برخی نقاط وجود پیچ های خطرناک تهدیدی برای رانندگان وسایل نقلیه است که در صورت عدم رعایت سرعت مطمئنه بویژه از سوی رانندگان غیر بومی می تواند مستعد حادثه باشد.
 
یکی از برنامه ریزی های مثبت امسال جلوگیری از تردد کامیون های حامل بار در مسیر ایلام به مهران از 20 آبان تا پایان بازگشت زائران اربعین از کشور عراق است عاملی که در سال های گذشته از دلایل افزایش حجم ترافیک در جاده ایلام - مهران و بالعکس بود ولی امسال با تمهیدات اندیشیده شده این مشکل کاملا بر طرف شده است.
 
وجود نقاط حادثه خیز متعدد در محدوده پل کنجان چم از مهمترین معضلات جاده ایلام - مهران است و با وجود تلاش های صورت گرفته امسال نیز این نقطه حادثه خیز اصلاح نشد ولی قرار است یک لاین این مسیر به جاده جدید منتقل شود که به اربعین امسال نرسید و امیدواریم تا سال آینده این نقطه نیز جدا سازی و تعریض شود چرا که بیشتر حوادث رانندگی زائران اربعین در این محدوده روی می دهد.
 
قرارگاه خاتم الانبیا (ص) سپاه وظیفه تعریض قطعه صالح آباد - مهران را بر عهده گرفته و هم اکنون گروه های متعددی با استفاده از ماشین آلات راهسازی در این محدوده در حال فعالیت هستند و بخش زیادی از جاده تعریض و چهار بانده شده و آماده آسفالت است ولی به نظر می رسد با توجه به اینکه فعالیت کارگاه های راهسازی باید تا 20 آبان متوقف شود، احتمالا در برخی محدوده ها فرصت کافی برای آسفالت جاده وجود نداشته باشد.
 
با وجود آنکه هنوز 2 هفته به اربعین باقی مانده اما روزانه شاهد حضور کاروان های زیارتی از شهرهای مختلف کشورمان در مرز مهران هستیم.
 
کاروان های زیارتی که ظاهرشان به کاروان های حج شباهت زیادی دارد اعضای این کاروان ها با استفاده از نمادهای یک رنگ از یکدیگر مجزا شده و با ساماندهی مناسب از مرز عبور می کنند.
 
سال گذشته حضور انبوه زائران سایر کشورها بویژه اتباع افغانستانی که بدون روادید به مرز مهران مراجعه کرده بودند وضعیت نابسامانی را در این شهر و پایانه مرزی بوجود آورده بود، امسال با برنامه ریزی صورت گرفته از شهرهای مبدا کنترل دقیقی نسبت به تردد آنها صورت می گیرد، این افراد فقط باید از مرز شلمچه در استان خوزستان برای خروج اقدام کنند.
 
شهر مهران و پایانه مرزی سال گذشته بدلیل حضور ایستگاه های صلواتی و موکب ها در هسته مرکزی شهر بشدت با ترافیک شدید خودروها مواجه شد که امسال با برنامه ریزی صورت گرفته اجازه راه اندازی موکب در شهر داده نشده و این موکب ها در مسیر 11 کیلومتری پل زائر تا ورودی میدان اربعین در مرز مهران جانمایی شده اند، این اقدام در تسهیل حرکت اتوبوس های حامل زائران به نقطه صفر مرزی نیز تعیین کننده است.
 
بارش های باران پس از اربعین سال گذشته مشکلات برای برخی زائران که خودروهای خود را در برخی مزارع کشاورزی و اماکنی که شرایط لازم را نداشتند، پارک کرده بودند ایجاد کرد که ناراحتی آنها را بدنبال داشت همین عامل مسئولان را بر آن داشت تا با جانمایی پارکینگ بزرگ اربعین از بروز مشکلات سال قبل جلوگیری کنند.
 
امسال با تلاش مسئولان پارکینگ بزرگی با ظرفیت بیش از 50 هزار خودرو در مهران مهیا و بطور کامل آسفالت و شن ریزی شده و اطراف آن مسدود شده لذا زائران می توانند با اطمینان خودروهای خود را در این مکان پارک و با فراغ بال به آنسوی مرز عزیمت کنند ضمن اینکه در مدت سفر آنها، از خودروهای زائران بطور دقیق مراقبت و محافظت می شود.
 
تردد اتوبوس های بین شهری در مسیر پل زائر به پایانه مرزی از مهمترین مشکلات سال گذشته بود که امسال با جانمایی ترمینال برکت این اتوبوس ها به این نقطه هدایت شده و با توجه به اینکه جاده کمربندی شرقی نیز احداث و آسفالت شده از ورود آنها به مسیر پل زائر تا پایانه جلوگیری می شود که این اقدام حجم ترافیک در این مسیر 11 کیلومتری را بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
 
با وجود آنکه پیش بینی ها از انتخاب مهران توسط حدود 70 درصد زائران برای عزیمت به کربلا معلی خبر می دهند،ولی به نظر می رسد با برنامه ریزی های صورت گرفته روند تردد با مشکلات کمتری همراه خواهد بود.
 
توانایی مسئولان استان ایلام در برگزاری باشکوه آیین های اربعین حسینی در مرز مهران باعث شد ستاد اربعین کشور مسئولیت اجرای این برنامه را به استان واگذار کند و امسال فرماندهی میدان بر عهده استاندار ایلام خواهد بود و تمامی ارگان ها نیز با هماهنگی کامل در صدد هستند بهترین شرایط را برای عزیمت زائران فراهم کنند.
 
مسئولان عراقی نیز در بازدید از مرز مهران از تلاش های مسئولان جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی و بر طرف کردن مشکلات سال گذشته قدردانی کردند.
 
سفیر عراق در ایران که به منظور بازدید از زیرساخت های مرز مهران به این نقطه سفر کرده بود، از مسئولان کشورمان برای رفع معضلات تردد زائران تقدیر و ابراز امیدواری کرد با نظارت دقیق مسئولان مرزهای کشورمان از خروج افراد فاقد مدارک قانونی (گذرنامه و ویزای معتبر) و همچنین اتباع کشورهای دیگر فاقد مدارک قانونی جلوگیری شود./م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار