خانه های سلامت در راستای پناه دادن به چنین دخترانی راه اندازی شده و پس از شناسایی این دختران از طریق اورژانس اجتماعی، NGO هایی که با سازمان بهزیستی همکاری دارند، آنان را شناسایی و در این مکان ها پناه می دهند.
کد خبر: ۳۷۸۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸ 15 February 2017
به گزارش تابناک مازندران، خانه‌های سلامت در راستای پناه دادن به دخترانی راه اندازی شده که سقف امنی ندارند. پس از شناسایی این دختران از طریق اورژانس اجتماعی، NGO هایی که با سازمان بهزیستی همکاری دارند، آنان را شناسایی و در این مکان‌ها پناه می‌دهند.
 
 ایسنا، آسیب‌های اجتماعی اگرچه سال‌هاست به عنوان دغدغه جدی مسئولان و کارشناسان مطرح شده اما به عقیده برخی نمایندگان مردم در مجلس برای رفع آن تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است. تاکیدهای رهبر معظم انقلاب درباره تلاش برای رفع معضل آسیب های اجتماعی در سال جاری، مسئولان را بر آن داشت تا اقداماتی را در دستور کار قرار دهند، به طوری که در همین زمینه بر اساس مصوبه شورای عالی اداری، سازمانی برای مدیریت و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد.
 
خانه های سلامت در راستای پناه دادن به چنین دخترانی راه اندازی شده و پس از شناسایی این دختران از طریق اورژانس اجتماعی، NGO هایی که با سازمان بهزیستی همکاری دارند، آنان را شناسایی و در این مکان ها پناه می دهند.
 
شرط اصلی پذیرش افراد در خانه های سلامت این است که آسیب ندیده و بلکه در معرض آسیب باشد در غیر این صورت به مکان هایی دیگر با عنوان "خانه های امن" که برای دختران آسیب دیده و زنان ویژه ایجاد شده است منتقل می شوند.
 
در مازندران نیز با تلاش سازمان بهزیستی این مکان برای خدمات دهی به دخترانی که دچار آسیب های اجتماعی شده و یا در معرض این آسیب ها قرار دارند ایجاد شده است.
 
علی اصغریوسف‌نژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این موضوع اظهار کرد: در احکام و برنامه های مجلس در مورد تحکیم مبانی خانواده بودجه و اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.
 
وی تصریح کرد: در صحن علنی مجلس نیز جایگاه خانواده بسیار مهم تلقی شده و مسیر پیشرفت و توسعه فرهنگی و فکری اجتماعی در گرو توجه به ارزش و بنیان های خانواده دانسته می شود.
 
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در گذشته مسائل خانواده و آسیب های اجتماعی در برنامه های مجلس سهم کمی داشت اما اکنون سهم آن پررنگ تر شده است.
 
یوسف‌نژاد افزود: دولت با توجه به محدودیت ساختاری کمتر می‌ تواند دراین مباحث وارد شود اما سازمان های مردم نهاد، بخش های خصوصی و غیر دولتی می توانند با فراهم کردن امکانات مانع ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: ساخت خانه های سلامت و زیرپوشش قرار دادن دختران آسیب دیده اجتماعی یکی از کارهایی است که بخش های خصوصی می توانند با همکاری بهزیستی به آن وارد شوند.
 
نماینده مردم ساری در مجلس گفت: برای ساماندهی و مدیریت آسیب‌های اجتماعی نیاز به تشکیل سازمان جدید نیست بلکه باید بخش‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی در سازمان های مختلف را در یک مجموعه مستقل گرد هم آورد تا مدیریت آن را بر عهده گیرند.
 
سعید آرام، مدیرکل بهزیستی استان مازندران در مورد خانه سلامت به ایسنا گفت: خانه سلامت به منظور نگهداری از فرزندانی که که خانواده آنها دچار آسیب های اجتماعی هستند و به هر دلیلی قوه قضاییه صلاحیت نگهداری فرزندان این خانواده ها را از آنان سلب کرده است به وجود آمد. در رابطه با توانمندسازی، شغل،‌ تحصیلات و همچنین ارائه تسهیلات گوناگون در اندازه توانایی سازمان بهزیستی، پیگیری صورت می‌گیرد اما به دلیل گستردگی مسائل، نیاز به همکاری های گسترده با سایر دستگاه درباره رفع نیازهای آنان داشته تا بتوان به صورت درست مسائل مربوط به آنها را پیگیری کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 10 دختر در این مکان نگهداری می شود اما حضور این افراد به صورت دائمی نیست.
 
مدیرکل بهزیستی مازندران افزود: با توجه به مقررات افراد برای سه هفته، سه ماه، شش ماه و یا یک سال می‌توانند در این مراکز اقامت کنند اما تا زمانی که فرد قابلیت داشتن زندگی مستقل و یا بازگرداندن به خانواده را نداشته باشد و محیط بیرون برای وی امن نباشد، می‌توانند در این مراکز اقامت کنند.
 
فاطمه پورفاطمی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان مازندران نیز در گفت‌وگو با ایسنا توانمندسازی دختران درمعرض آسیب را مهم‌ترین هدف خانه های سلامت بهزیستی دانست و گفت: در خانه‌های سلامت بر ارائه خدمات مشاوره‌ای و مددکاری تخصصی برای دختران در معرض آسیب تاکید شده است.
 
وی با بیان اینکه از هدف‌های اصلی این سازمان، توانمندسازی این افراد در تحصیل،‌ اشتغال و درمان است، افزود: به دنبال آن هستیم تا مشاغل زنانه خانگی و فعالیت‌های خرد به این افراد آموزش داده شود، هرچند در زمینه مشاغل دیگر نیز فعالیت هایی در این مراکز صورت می گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار