بسیاری از مسکن‌های گیاهی‌،گیاهانی هستند که همیشه در دسترس بوده و به راحتی قابل استفاده و مصرف هستند اما بسیاری از مردم از خواص شگفت‌انگیز آنها بی‌اطلاع هستند؛ در این مطلب با ۲۰ «مُسکن گیاهی و طبیعی ضد درد» در طب سنتی آشنا می‌شوید.
کد خبر: ۵۱۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 24 October 2017
به گزارش تابناک : یکی از دغدغه‌های مهم بسیاری از بیماران و نیز دوستداران طب سنتی، دانستن  مسکن‌های گیاهی و گیاهان جایگزین مسکن‌های شیمیایی برای کاهش دردها و آلام جسمی و روحی است.

امروزه مصرف قرص‌های مسکن شیمیایی به‌دلیل سرعت عملی که در کاهش درد دارند‌، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است؛

فارغ از آسیب‌ها و عوارضی که ممکن است در صورت مصرف بی‌دلیل و عدم توجه به اینکه کدام مسکن برای کدام درد، قدرت تسکین‌دهندگی بیشتری دارد روز به روز به تعداد مصرفی این قرص‌ها توسط افراد افزوده می‌شود.

با وجود اینکه این روزها مصرف قرص‌های مسکن برای کاهش دردهای مزمن افزایش قابل توجهی پیدا کرده اما این داروها گاهی اعتیادآور هستند و معمولا مصرف زیاد آن‌ها عوارض جانبی متفاوتی برای فرد به دنبال خواهد داشت.

بسیاری از مسکن‌های گیاهی‌،گیاهانی هستند که همیشه در دسترس بوده و به راحتی قابل استفاده و مصرف هستند اما بسیاری از مردم از خواص شگفت‌انگیزشان بی‌اطلاع هستند؛ بدون شک اگر مردم از فواید این گیاهان و ادویه‌جات مطلع باشند هیچ وقت به مسکن‌های شیمیایی پناه نمی‌برند.

طبیب و حکیم بزرگ ایران زمین، محمدبن ذکریای رازی(رضی‌الله) گفته است: طبیب حاذق کسی است که بیمار را با آنچه که در دسترسش دارد درمان کند؛ خوشبختانه بسیاری از مسکن‌های گیاهی به‌عنوان ادویه غذایی در دسترس همگان است که با اطلاع از نحوه مصرف آنها می‌توان عامل و عوامل ایجاد‌کننده درد را بدون هیچگونه عوارض جانبی و Side Effect از بین برد.

از جمله این داروها که لازم است همگان به‌عنوان اقلام دارویی در جعبه داروخانه منزل خود داشته باشند، می‌توان به مواردی از جمله‌: فلفل قرمز، فلفل سیاه، گل میخک، سیر، زنجبیل، برگ گیاه خرگوشک، روغن بادام تلخ، عطر مشک کاملا طبیعی، زردچوبه، فلفل سیاه و سفید، ریشه گیاه بید، بذرالبنج یا تاتوره، عرق نعناع، بومادران، بابونه، هندوانه ابوجهل، کندر و عنبر نساء، روغن سیاهدانه را نام برد.

هوفاریقون در درمان افسردگی‌های خفیف خصوصا در افراد مسن که توام با اختلالات اضطرابی است، مؤثر بوده و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

نعناع می‌تواند در شل شدن عضلات صاف دستگاه گوارش، کاهش گاز داخل روده‌ها، افزایش صفرا و کاهش ترشح اسید معده و نهایتا اثر ضد اسپاسم در اختلالات عضلانی ـ عصبی نقش موثری ایفا کند.

دمنوش ریشه زردچوبه دارای خاصیت ضدالتهابی بسیار قوی است و می‌تواند جایگزین آسپرین، دیکلوفناک و حتی ایبوپروفن باشد.

دمنوش ریزوم گیاه زنجبیل یا دمنوش گل بومادران در درمان دردهایی همچون دردهای گوارشی، دردهای قاعدگی بانوان بهتر از مفنامیک اسید به‌عنوان مسکن گیاهی ظاهر می‌شوند.

برای تسکین درد گوش، حبه سیری را گرم کرده و در مجرای گوش قرار دهید که در درمان مجرب است و برای درمان وزوز گوش با قطره چکان، 3 قطره روغن بادام تلخ در هر گوش چکانده شود.

برای تسکین درد دندانها‌، فلفل قرمز را خشک و پودر کرده مقداری نصف قاشق چای‌خوری، پودر را در یک لیوان آب جوش حل کنید، سپس یک قاشق غذاخوری از این محلول را با آب جوش رقیق کرده و بنوشید که در درمان مجرب است.

برای تسکین سردردهای سینوزیتی، روغن کنجد را به پیشانی و ملاج ماساژ دهید و دود برگ گیاه خرگوشک یا دود کندر یا دود عنبرنساء را روزانه یک بار به مدت 3 هفته استنشاق کنید.

برای تسکین درد‌های استخوانی و نیز دردهای مفصلی، مقداری از زاج سفید را پودر کرده سپس همراه با روغن زیتون کهنه مخلوط کنید و مواضع درد را ماساژ دهید.

برای تسکین دردهای عضلانی به جای مصرف ایبوبروفن یا دیکلوفناک و پیروکسیکام‌، مقداری مشک آهوی خوتن را با کمی گلاب و روغن سیاهدانه مخلوط کرده و مواضع درد را ماساژ دهید که در درمان مجرب است.

برای تسکین دردهای استخوانی و عضلانی در بیمارانی که قصد ترک اعتیاد را دارند، بهترین مسکن گیاهی ضد درد جایگزین متادون، دمنوش بذر گیاه بذرالبنج یا تاتوره یا دمنوش گلبرگهای شقایق نعمانی است.

بهترین مسکن گیاهی ضد دردهای قلبی که می‌توان به جای آسپرین در بیماران قلبی استفاده کرد، ریشه گیاه بید است؛ ریشه این گیاه به مراتب بهتر از آسپرین عمل می‌کند و اصلا قابل مقایسه با آسپرین نیست؛ این بیماران لازم است صبح ناشتای هر روز یک تا 3 حبه سیر میل کنند.

 




منبع : تسنیم 
برچسب ها: مسکن گیاهی ، طب سنتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار