در حالی کمتر از شش ماه دیگر به ایام اربعین سال ۹۴ باقی نمانده که مرز مهران همچنان با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کند و در این بین چالشها و ضعف های بسیار زیادی بر سر راه زوار عتبات عالیات در ایام مختلف سال به ویژه در ایام اربعین در مرز مهران وجود دارد.
کد خبر: ۵۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 04 July 2015

به گزارش تابناک ایلام  ، در حالی کمتر از شش ماه دیگر به ایام اربعین سال ۹۴ باقی نمانده که مرز مهران همچنان با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کند و در این بین چالشها و ضعف های بسیار زیادی بر سر راه زوار عتبات عالیات در ایام مختلف سال به ویژه در ایام اربعین در مرز مهران وجود دارد.

سال گذشته بود که خیل عظیم جمعیت از سراسر کشور وارد استان ایلام و مرز مهران شد و مسئولان را غافلگیر کرد و در این بین ضعف های استان به خصوص در حوزه زیرساختها کاملا خود را نشان داد هرچند با میزبانی مردمان خونگرم ایلام این استان در اربعین گذشته از عهده میزبانی مهمانان اربعین برآمد ولی از هم اکنون برای اربعین ۹۴ باید آماده شد.

مرز مهران

در سال گذشته به دلیل ازدحام جمعیت و تردد هزاران دستگاه خوردو سبک و سنگین، ترافیک در محورهای ارتباطی استان بسیار سنگین بود به طوری که در محور ایلام به مهران که ۸۰ کیلومتر است، زائران ساعتها در ترافیک معطل بودند.

بعد از رسیدن به شهرستان مهران بازهم در خود شهرستان به دلیل ازدحام جمعیت حرکت به سوی پایانه مرزی مهران و رفتن به کربلا بسیار به کندی صورت گرفت و البته در این بین عده ای آب گل آلود ماهی گرفتند و با وسایلی نظیر تراکتور نسبت به جابجایی زوار با کرایه های چندبرابری اقدام کردند.عده ای از آب گل آلود ماهی گرفتند و حتی با وسایلی نظیر تراکتور نسبت به جابجایی زوار با کرایه های چندبرابری اقدام کردند.

مشکل ترافیک از یک طرف، مشکل نبود جایگاه های سوخت رسانی از طرف دیگر باعث شده بود حرکت به کندی در مسیر رفت و برگشت برای زوار صورت گیرد.

علاوه بر ترافیک و نبود جایگاه سوخت کافی در استان و شهرستان مهران، مشکل نبود سرویس بهداشتی و آب برای زوار نیز وجود داشت و حال این سوال پیش می آید مسئولان در این فرصت باقی مانده چه بخش از مشکلات سال قبل را حل کرده اند.

چند مشکل اساسی و ریشه ای دیگر نیز در مرز مهران هم اکنون جود دارد که یکی از مهمترین آنها نبود کنسولگری عراق در شهرستان مهران است.

حدود ۱۲ سالی است که وعده ایجاد کنسولگری عراق در شهرستان مهران داده شده ولی هنوز این مهم در استان مقحقق نشده استحدود ۱۲ سالی است که وعده ایجاد کنسولگری عراق در شهرستان مهران داده شده ولی هنوز این مهم در استان محقق نشده است.

در اربعین سال گذشته خیلی از افرادی که به مرز مراجعه کرده بودند ویزا نداشتند و با بدون گذرنامه به مرز وارد شده بودند که البته در این بین ضعف اطلاع رسانی در استان کاملا مشهود بود.

هرچند نیروی انتظامی با ارائه کارت ملی از سوی افراد، مجوز خروج را صادر می کرد ولی همین کار به دلیلاحتمال وجود افراد ممنوع الخروج و یا اتباع خارجی در میان زائران ممکن بود باعث مشکلاتی شود.

یکی از مهمترین نکات که در سال گذشته به چشم می آمد مشکلات حوزه زیرساختی کشور عراق در طرق مقابل مرز مهران بود چراکه در آن سوی مرز نیز امکانات اصلا جوابگو نبود.

کنسولگری عراق در مهران به کجا رسید؟

محمدرضا رضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بحث ایجاد کنسولگری عراق در استان ایلام یکی از مهمترین نیازهای استان و شهرستان است.

وی بیان داشت: صدور ویزا در مرز مهران نیازمند ایجاد کنسولگری است چرا که در ایام اربعین سال گذشته یک نمایندگی از کنسولگری عراق در کرمانشاه در مرز مستقر شده و کار صدور ویزا را انجام می داد ولی برای سال جاری ما درصدد راه اندازی کنسولگری عراق در شهرستان هستیم.

بازگشت زائران اربعین حسینی از کربلای معلی

وی عنوان کرد: هم اکنون رایزنی های بسیار خوبی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان با مسئولان عراقی انجام شده که ظرف چندماه آینده این مهم در استان محقق می شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه کشور عراق باید به صورت کتبی مجوز ایجاد این کنسولگری در شهرستان صادر کند.وزارت خارجه کشور عراق باید به صورت کتبی مجوز ایجاد این کنسولگری در شهرستان صادر کند.

مروارید بیان داشت: در حاضر یک نمایندگی از کنسولگری عراق در کرمانشاه مستقر شده و قرار است در آینده ای نزدیک قبل از اربعین سال ۹۴ این نمایندگی به طور رسمی به کنسولگری تبدیل شود.

هنوز حجم زیادی از زیرساختها تامین نشده است

سردار علی دولتی فرمانده انتظامی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال گذشته با مدیریت جهادی و همکاری مردم حماسه بزرگ اربعین خلق شد و باید بگوییم از یک حرکت بزرگ در استان عبور کردیم.

وی بیان داشت: اما برای سال جاری و اربعین ۹۴، تاکنون اقدامات و توقعات ما در بحث عمرانی هنوز برآورده نشده به طوریکه به نظر می رسد تاکنون فرصت بود برخی از مشکلات را حل کنیم ولی هم اکنون فرصت از دست رفته است.

سردار دولتی اظهار داشت: کارهایی در بحث زیرساختها انجام شده ولی کارهای عمده و اساسی به خصوص در بحث جاده ها هنوز باقی مانده استکارهایی در بحث زیرساختها انجام شده ولی کارهای عمده و اساسی به خصوص در بحث جاده ها هنوز باقی مانده است.

وی ادامه داد: در بحث جاده های استان ایلام باید اعلام کنم سال گذشته محورهای ایلام از سمت کرمانشاه چه در مسیر قلاجه و اسلام آباد و چه از طریق حمیل پاسخگو نبوده و هنوز اقداماتی برای تعریض و یا جایگزین کردن جاده انجام نشده است.

وی تصری کرد: یکی از مهمترین مشکلات ما در سال گذشته افزایش تصادفات به دلیل حجم زیاد تردد و وجود نقاط حادثه خیز بوده که تاکنون برای این بخش کارهای مهمی صورت نگرفته است.

باید زیرساختهای گذرنامه ای طرف عراقی را هم درست کرد

سردار دولتی بیان داشت: یکی از مباحث جدی برای تردد زائران امکانات طرف مقابل بعد از خروج از مرز مهران است که یکی از مهمترین آنها تامین زیرساخت لازم در بحث گذرنامه است.

ایلام

وی عنوان کرد: سال گذشته مسئولان عراقی ناچار شدند این حجم بالای تردد که در روز گاهی به ۱۷۰ هزار نفر می رسد، بپذیرند و باید از مسئولان وزارت امور خارجه بخواهیم در این ارتباط با وزارت امور خارجه عراق برای زیرساختهای حوزه گذرنامه اقدامات بیشتری انجام دهند.

وی تصری کرد: ایجاد کنسولگری عراق در مهران هنوز محقق نشده که این یک ضروری است.

استان نیازمند یک گذرگاه مرزی جدید است

سردار دولتی افزود: در بحث ورود و خرج زائر در طول روز باید برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد و البته در این بین در استان نیاز است که گذرگاه جدید مرزی یا در چنگوله مهران و یا در چم سری دهلران ایجاد شود.

وی بیان داشت: در اربعین سال جاری نیازمند ۱۰۰ گیت ورود و خروج در پایانه مرزی هستیم و با توجه به پیش بینی تردد سه میلیون زائر اگر  در یک نقطه دیگر یک گذرگاه ایجاد شود تردد بسیار روان تر خواهد شد.

مهرداد جهانی مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان ایلام نیز در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته به دلیل حجم بالای تردد با مشکلات سوخت رسانی در شهرستان مواجه بودیم که برای سال جاری چند برنامه در این ارتباط داریم.

نظارت جدی بر کرایه ها

وی بیان داشت: در حال حاضر دو جایگاه در شهر مهران و دو جایگاه در مسیر ایلام به مهران مستقر است ولی این تعداد جایگاه جوابگوی حجم بالای تردد نیست.

این مسئول اظهار داشت: باید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و فرمانداری مهران نسبت به ایجاد جایگاه های ثابت و سایر در این مسیر و خود شهرستان اقدام کنند.باید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و فرمانداری مهران نسبت به ایجاد جایگاه های ثابت و سیار در این مسیر و خود شهرستان اقدام کنند.

وی افزود: البته در این بین خود خودروها هم باید قبل از رسیدن به مهران یعنی در شهر ایلام نسبت به سوخت گیری اقدام کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

جهانی بیان داشت: در سال گذشته مشکلاتی در حوزه جابجایی زوار نیز وجود داشت که البته بخش مهمی به دلیل ازدحام خودور در محور ایلام به مهران بود که در این بین عده ای با وسایل نقلیه مختلف از مسیرهای فرعی نسبت به جابجایی زائران تا شهر مهران اقدام می کردند.

وی ادامه داد: در سال جاری قصد داریم با حذف نقاط حادثه خیز مهران و همچنین سه بانده کردن این محور بخشی از مشکلات حوزه ارتباطی را حل کنیم.

جهانی بیان داشت: در بحث کرایه ها هم ما قبل از تردد این نرخ ها را اعلام می کنیم و هرچند در سال گذشته در این بخش شاهد مشکلاتی بودیم و حتی برخورد با متخلفان صورت گرفت، ولی در سال جاری این بحث را به طور جدی و با نظارت بیشتری دنبال خواهیم کرد.

مشکلات پیچ خطرناک  گلان هنوز حل نشده است

سرهنگ روح الله خادم رئیس پلیس راه استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حاضر برای رسیدن به نقطه مطلوب در بحث حذف نقاط حادثه خیز محورهای ارتباطی استان فاصله داریم و در سال جاری در چند نقطه بازهم شاهد مشکل خواهیم بود.

وی بیان داشت: در اربعین سال گذشته در منطقه گلان شاهد ترافیک و تصادف بودیم که هم اکنون هیچ پروژه ای در این منطقه برای حل این مشکل انجام نشده و در سال جاری بازهم این مشکلات را خواهیم داشت.

ایلام

وی عنوان کرد: در سال گذشته به دلیل حجم بالای تردد در محورهای استان شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی تصادف بودیم که بخش مهمی به دلیل نقاط حادثه خیز و نبود مسیرهای استاندارد بوده است.

این مشکلات مرز مهران در حالیست که احداث هتل و حسینیه از مسائل مهم مرز مهران بود که در گزارش قبلی مهر مورد اشاره قرار گرفت تا رئیس سازمان حج و زیارت کشور، مشکل زمین برای ساخت هتل را مطرح کند.

با انعکاس این موضوع در خبرگزاری مهر مسئولان شهرستان مهران واکنش نشان داده و از فراهم کردن همه چیز برای ساخت هتل و حسینیه در مرز مهران خبر دادند.

زمین برای ساخت هتل و حسینه مهران آماده است

مراد ناصری فرماندار مهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر مباحث مهمی از سوی ستاد اربعین برای مرز مهران در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

وی بیان داشت: در بحث ساخت هتل و حسیینه باید اعلام کنم که زمین برای ساخت این دو بخش از سوی فرمانداری مهران آماده شده و به زغم کلنگ زنی هنوز متولی و سرمایه گذار پای کار نیامده است.در بحث ساخت هتل و حسیینه باید اعلام کنم که زمین برای ساخت این دو مرکز اقامتی از سوی فرمانداری مهران آماده شده ولی به رغم کلنگ زنی هنوز متولی و سرمایه گذار پای کار نیامده است.

وی ادامه داد: با تلاشهای مجموعه شهرداری و فرمانداری زمین برای ساخت حسینیه به میزان دو هزار و ۵۰۰ متر آماده شده ولی حدود دو ماه است که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اصلی برای ساخت پای کار نیامده است.

ناصری اظهار داشت: مجموعه مسئولان شهرستان در بهترین نقطه شهر مهران برای ارائه زمین رایگان اقدام کرده اند و از هرگونه سرمایه گذاری در شهرستان به طوری جدی حمایت می کنیم.

اما در مرز مهران به دلیل حجم زیاد تردد زائر و ورود و خروج آنها احتمال انتقال بیماریهای واگیر وجود دارد که در این ارتباط فرماندار مهران گفت: قرار است یک زمین در اختیار دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام برای ساخت قرنطینه گذشته شود.

در گزارش های بعدی خبرگزاری مهر موضوعات مهم دیگر در زمینه فراهم کردن زیرساختهای لازم در شهرستان و مرز مهران پیگیری خواهد شد تا شاید بتوان با استمرار پیگیری ها و حساس سازی مسئولان گام های موثری برای تامین زیرساختها در این شهرستان برداشت.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار