رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اشاره به مشکل کمبود آب در مناطق مختلف استان گفت: کشت برنج در مناطق پرخطر استان مازندران انجام نشود.
کد خبر: ۵۹۳۳۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳ 20 April 2018

به گزارش تابناک : ابراهیم قربان‌نژاد اظهار داشت: با اجرای آبیاری تناوبی به غیر از سه مرحله حساس پای گیری، پنجه‌دهی و خوشه‌دهی کشاورزان می توانند مصرف بهینه آب را کنترل کنند.

وی افزود:  لازم نیست زیر بوته‌ها آب زیادی داشته باشد و تنها حدود 5 سانت آب کافی بوده تا زمین به صورت ترک‌های مویی رسیده و دوباره آبیاری را آغاز کنند.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته در سطح 66 هزار از شالیزاری‌های این استان تحت پوشش آبیاری تناوبی قرار گرفته و امسال با برگزاری کلاس‌های ترویجی به دو برابر افزایش خواهد یافت.

قربان‌نژاد با اشاره به اینکه با اجرای آبیاری تناوبی مصرف آب در شالیزاری‌ها از 10 هزارمتر معکب به 7 هزارمتر مکعب کاهش خواهد یافت افزود: نه تنها در کانال‌هاِی آب بلکه باید در مرزهای شالیزاری با استفاده از نایلون کشی از هدر رفتن آب جلوگیری شود.

وی بیان کرد: با توجه به مشکل کمبود آب در مناطق مازندران در تعدادی از مناطق پرخطر به علت کم آبی هر ساله و نیز با توجه به اینکه پارسال حدود 500 هکتار شالیزار از گردونه تولید خارج شد به مالکان آن توصیه شد کشت برنج انجام نشود.

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برخی از شالیزاری‌ها به علت تحت استرس بودن کم آبی، تولید این محصول کاهش داشته به کشاورزان توصیه کرد: امسال به‌جای ارقام پرمحصول از ارقام محلی با طول دوره رشد کمتر استفاده کنند تا آب موجود جوابگوی شالیزاری‌های آنها باشد.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار