در افرادی که دفع پروتئین در آنها بسیار زیاد باشد و به مرحله سندرم نفروتیک ( ادم + فشارخون) رسیده باشد و دفع پروتئین در ادرار 24 بالای3gr باشد، نباید روزه بگیرند.
کد خبر: ۷۴۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵ 14 May 2019

 به گزارش تابناک مازندران، دکتر معصومه اصغرپور فوق تخصص بیماریهای کلیه و فشارخون از پرهیز از روزه داری در بیمارانی که نارسائی شدید کلیه دارند خبرداد.
براساس این گزارش، وی در ادامه گفت: نارسایی کلیه و روزه داری موضوع مهمی است و ضمن اطلاع کامل از نوع بیماری کلیه تصمیم برای روزه گرفتن نیز باید با مشورت پزشک صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه آیا بیماران کلیوی می توانند روزه بگیرند بیان داشت:کسانی که به نارسائی حاد کلیه (ARF ) مبتلا هستند باید در بیمارستان بستری شده و سریع تر اقدامات درمانی برای آن ها انجام شود ، تا کارکرد کلیه به سطح نرمال برگردد و در این بیماران روزه گرفتن ممنوع می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه کارکرد کلیه در افرادی که نارسائی مزمن کلیه دارند متفاوت می باشد،گفت:

افرادی که بیماری مزمن کلیه خفیف دارند در صورتی که مشکل دیگری نداشته باشند می توانند روزه بگیرند.
وی افزود: افرادی که بیماری نارسائی مزمن کلیه متوسط و شدید دارند، نباید روزه بگیرند.
دکتر اصغر پور با بیان اینکه آیا بیماران دیالیزی و پیوند کلیه می توانند روزه بگیرند، عنوان کرد: بیماران دیالیزی بیمارانی هستند که کارکرد کلیه آنها کاملاً از بین رفته و برای کمک به این بیماران باید از درمانهای جایگزین شامل همو دیالیز و دیالیزصفاقی و پیوند کلیه استفاده می شود، بنابراین بیماران دیالیزی وپیوند کلیه نباید روزه بگیرند.
فوق تخصص بیماریهای کلیه و فشارخون با اشاره به اینکه آیا افرادی که کلیه آنها پروتئین دفع می کند می توانند روزه بگیرند، تصریح کرد: در صورتی که در این افراد دفع پروتئین کم باشد و تحت درمان و کنترل باشد، می توانند روزه بگیرند.
وی در همین راستا عنوان کرد: اما در افرادی که دفع پروتئین در آنها بسیار زیاد باشد و به مرحله سندرم نفروتیک ( ادم + فشارخون) رسیده باشد و دفع پروتئین در ادرار 24 بالای3gr باشد، نباید روزه بگیرند.
دکتر اصغرپور بیان داشت: در بیمارانی که برای کنترل فشار خون به تعداد زیادی دارو نیاز دارند و ایجاد فاصله در زمان مصرف دارو موجب افزایش فشار خون می شود روزه گرفتن در این بیماران خطرناک می باشد .
وی ادامه داد: در بیمارانی که فشار خون در آنها با مصرف یک نوع دارو کنترل می شود و با تغییر زمان مصرف داروها مشکلی ایجاد نمی شود، می توانند روزه بگیرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: روزه داری در بیماران مبتلا به سنگ کلیه، برای جلوگیری از بروز سنگ کلیوی، مصرف مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر در روزه داران توصیه می شود .

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
nana
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
مگه توي اين قحطي كشور كسي هم روزه ميگيره ؟
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار