کوزه‌گر از کوزه شکسته آب می‌خورد
روند نقل‌وانتقالات فوتبال ایران در سالیان گذشته نشان می‌دهد بازیکنان زیادی با خصوصیات تهاجمی، بیش از مدافعان و دروازه‌بان‌ها راهی اروپا شده‌اند.
کد خبر: ۹۰۱۹۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷ 22 September 2020

طی سال‌های اخیر بازیکنان ایرانی تمایل بیشتری برای مهاجرت و بازی کردن در کشورهای اروپایی از خود نشان‌ داده‌اند به طوری که در حال حاضر بیش از ۱۰ بازیکن در کشورهای مختلف قاره سبز بازی می‌کنند که از این بین بازیکنانی مانند سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و ... بیشتر جلب توجه کرده‌اند.

نکته جالب در نقل‌وانتقالات از ایران به اروپا، توجه تیم‌ها نسبت به بازیکنانی است که در فاز تهاجمی بازی می‌کنند و کمتر پیش آمده بازیکنی با ویژگی‌های تدافعی از ایرانی به اروپا ملحق شود. نگاهی به فهرست لژیونرهای شاغل در لیگ‌های درجه یک و دو اروپا نشان می‌دهد از میان ۱۳ لژیونری که از ایران به اروپا رفتند و همچنان در این کشورها مشغول بازی هستند، فقط میلاد محمدی، سید مجید حسینی، صادق محرمی، علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده در پست‌های تدافعی به میدان می‌روند.

در عوض بازیکنانی مانند سردار آزمون، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، کاوه رضایی، علی قلی‌زاده، الله‌یار صیادمنش، یونس دلفی و محمدمهدی مهدی‌خانی به عنوان وینگر یا مهاجم در اروپا بازی می‌کنند (به جز این اسامی، بازیکنانی دیگری در کشورهای اروپایی حضور دارند که به علت سرشناس نبودن لیگ یا تیم‌هایشان از گفتن آن‌ها صرف‌نظر شده است).

* مهاجمان خارجی ناکارآمد

به همین علت، در حال حاضر فوتبال ایران با مشکل کمبود بازیکن تهاجمی مواجه است و سرانه گلزنی تیم‌ها به مراتب کاهش یافته است. در نتیجه تیم‌های حاضر در لیگ برتری برای جبران این مشکل، از مهاجمان خارجی برای تقویت خط حمله خود استفاده کرده‌اند.

نگاهی به لیست بازیکنان خارجی شاغل در ایران نشان می‌دهد عمده آن‌ها در خط حمله بازی می‌کنند. شیخ دیاباته، کریستین اوساگونا، کی‌روش استنلی، لوسیانو پریرا، یوکیا سوگیتا، دارکو بیدوف، اوکاشا حمزاوی، کوین فورچونه، آنتونی استوکس و ایوان مارکوویچ بازیکنانی هستند که به عنوان مهاجم یا وینگر در لیگ نوزدهم به کار گرفته شدند و برخلاف هزینه‌های انجام شده، تعداد اندکی از این بازیکنان توانستند انتظارات کادرفنی تیم‌ها را برآورده کنند.

* کلید حل بحران در جیب جوانان است؟

به گزارش ایسنا، فوتبال ایران از حیث پرورش بازیکنانی که در فاز هجومی به استانداردهای اروپایی نزدیک ‌هستند، عملکرد خوبی داشته و در عوض کمتر در خطوط تدافعی موفق ظاهر شده است. به همین دلیل تاکنون بازیکنان خارجی زیادی در خط حمله استخدام شدند که این روند با وضع قانونی مبنی بر منع جذب بازیکنان خارجی و جدایی داخلی ها، در بخش تهاجمی تیم‌ها به یک مشکل تبدیل خواهد شد.

این احتمال می‌رود که لیگ بیستم تبدیل به لیگ کم‌گل‌تری نسبت به فصول گذشته شود. تنها راه‌حل خروج از این وضعیت، سرمایه‌گذاری تیم‌ها روی بازیکنان جوان‌تر است که در چند فصل گذشته با ظهور بازیکنان توانمندی مانند علی علیپور، صیادمنش، قایدی و ... همراه شده اما کافی نیست. به نظر می‌رسد باید به انتظار فرارسیدن لیگ بیستم و عملکرد تیم‌ها در خط حمله نشست تا به پاسخ این سوال برسیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار