کد خبر: ۹۷۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵ 12 July 2021

صدا و سیمای مرکز مازندران، علی محمد رمضانی گفت: 90 درصد شالیزارهای مازندران در مرحله خوشه دهی قرار گرفته و نخستین برداشت رسمی شالی این هفته در دشت هراز شامل شهرستان های آمل، بابل، محمودآباد و فریدونکنار آغاز می شود.

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال حدود 135 هزارهکتار از شالیزارهای استان با 35 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال مکانیزه نشاکاری شده است افزود: این افزایش نشان دهنده آن است که شالیکاران 20 درصد بیشتر از نشاء سنتی (دستی) محصول به دست آورده و علاوه بر آنکه کمبودی در تولید برنج به دلیل تنش آبی نخواهیم داشت، بلکه افزایش تولید نیز پیش بینی خواهد شد.

رمضانی، با اشاره به کشت برنج امسال در حدود 215 هزارهکتار از شالیزارهای مازندران مانند پارسال گذشته گفت: از این میزان 150 هزار و 873 هکتار به کشت ارقام محلی (با 18 هزارهکتار افزایش) و بقیه هم به ارقام پُرمحصول اختصاص یافته و در واقع افزایش تولید برنح را در این بخش خواهیم داشت.

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران، هرگونه کمبود تولید برنج ناشی از خشکسالی و کمبود آب در استان را سوء استفاده در بازار آینده این محصول استراتژیک توصیف کرد و افزود: اگر کمبودی برای تولید برنج در شرق مازندران بوجود بیاید، افزایش 20 درصدی تولید در سطح زیر کشت 135 هزارهکتاری مکانیزه امسال نسبت به پارسال، جبران می کند.

رمضانی، با اشاره به اینکه بخشی از زمین های شرق استان تحت استرس آبی قرار داشته اما در مجموع وضعیت مطلوب است تصریح کرد: بارندگی های چهار روز گذشته در مازندران، استرس و تنش خشکسالی در زمین های شالیزاری این منطقه استان که کمتر از 10 تا 15 درصد شالیزارهای مازندران را شامل می شود، بسیار کاهش داده و دیگر نگرانی جدّی در این زمینه باقی نمانده است.

مسئول پیگیری زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه امسال کمبود تولید برنج به دلیل افزایش سطح کشت مکانیزه و وضعیت مطلوب خوشه دهی شالیزارهای استان وجود ندارد گفت: بر اساس بررسی های کارشناسان برنج در مناطق 64 گانه مراکز جهاد کشاورزی مازندران، وضیت همه شالیزارها از غرب تا شهرستان میاندورود در شرق استان در بهترین وضعیت خوشه گیری قرار داشته و از خطر مشکلات خشکسالی نیز گذر کرده اند.

علی محمد رمضانی افزود: با توجه به تامین آب مورد نیاز شالیکاران دشت هراز از رودخانه مهم و بزرگ هراز و استفاده آنها امسال از پمپ‌های آب چاه‌های کشاورزی به دلیل کاهش محسوس روان‌آب، همه شالیزارهای این منطقه که بیش از 70 درصد شالیزارهای مازندران را تشکیل می دهند، در بهترین شرایط خوشه گیری قرار گرفته اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار