رئیس سامان صنعت، معدن و تجارت مازندران
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: ایران و روسیه در شرایط کنونی دیگر یک همسایه معمولی نیستند بلکه شرکای مهمی برای هم بشمار می‌آیند.
کد خبر: ۱۶۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹ 24 January 2016
به گزارش تابناک مازندران، محمد محمدپور درباره سفر هیئت بازرگانی به روسیه گفت: اگر روابط سیاسی دو کشور را بتوان روابط فعالی دانست، اما روابط اقتصادی در سطح بسیار پایینی قرار دارد که حتی تعجب‌برانگیز است و اخیراً اراده‌ای میان دو کشور شکل‌گرفته است که به نظر می‌رسد بر اساس آن می‌توان موانع اقتصادی را نیز حذف نکنیم.

وی بیان داشت: سال گذشته ماهی، شیلات و خاویار مجوز واردات به روسیه را دریافت کرد و حتی طی چند روز گذشته دو محصول لبنیاتی ایران نیز موفق به دریافت مجوز از وزارت کشاورزی شده و عملاً وارد فاز عملی شده‌اند و به‌زودی بارگیری این کالاها آغاز می‌شود.

وی درباره وضعیت کنونی صادرات کالا و محصولات ایرانی به روسیه افزود: ایران طی سال گذشته افزایش صادرات برخی محصولات مانند مرکبات، خیار، کیوی، انار و سبزی‌ها به روسیه را شاهد بود. اما در این میان برخی موانع و مشکلات بود که بر روابط اقتصادی دو کشور سایه انداخته است و آن نبود اراده واقعی مسئولین برای حل این مشکلات بود.

محمدپور با اشاره به اینکه به‌هرحال روسیه کشور توانمندی است که به‌اندازه کافی توان تأمین مایحتاج مردم کشور را دارد گفت: وجود دریای خزر میان دو کشور خود امر حمل‌ونقل را بسیار آسان می‌کند و تنها اراده مصمم هر دو کشور کافی است تا افزایش روابط اقتصادی دو کشور وارد فاز عملی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: پیشنهاد حل برخی موانع مانند صدور ویزا در حال بررسی بوده و قرار است تا برای تجار روادید طولانی‌مدت و چند بار ورود صادر شود.

وی ادامه داد: میان ایران و روسیه دیوار عظیم تعرفه‌ای وجود داشت، به‌عنوان‌مثال ترک‌ها از امتیازات خاصی همیشه برخوردار بودند که سایر کشورها از آن بی‌بهره بودند، ایران انتظار دارد تا روسیه گام عملی ایجاد همکاری با اتحادیه اوراسیا را ایجاد کند.

وی افزود: همان‌طور که ایران و روسیه در برخی موضوعات فوق سری در عرصه روابط بین‌الملل با یکدیگر همکاری دارند، به همان اندازه هم انتظار می‌رود تا در عرصه روابط اقتصادی همکاری نزدیک داشته باشند و مسائل ساده‌ای مانند تعرفه‌ها را حل نمایند و رژیم تعرفه‌ای و گمرکی خاص را طراحی کنند.

محمد محمدپور، مسئله زیرساخت‌های حمل‌ونقل را یکی از موضوعات حائز اهمیت دانست و گفت: ارتباط مستقیم میان دو کشور تنها از طریق دریا ممکن است و دریا می‌تواند به‌عنوان یک کریدور سبز و یک پروژه میان دو کشور تعریف شود.

وی یادآور شد: زیرساخت‌های بنادر ایران بیش از بندرهای روسیه برای آغاز عملیات حمل‌ونقلی تجهیز شده‌اند و از سال گذشته بنادر ایران به‌ویژه برای توسعه روابط با روسیه خود را مجهز به تأسیساتی کرد تا بتواند کانتینرهای یخچال دار را پشتیبانی کند و اکنون آمادگی افزایش تا ۳۰۰ کانتینر یخچال دار را داریم.

وی اظهار داشت: اکنون دولت ایران به‌منظور شکل‌گیری کشتیرانی منظم در حال پرداخت یارانه نیز است اما نگرانی ما از سوی دولت روسیه است که آیا آمادگی دارد مثلاً کشتی‌هایی که دارای اقلام فسادپذیر هستند را در دهانه ولگا زودتر نوبت‌دهی کند تا وارد بنادر آستاراخان شوند.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: ایران تمام تلاش خود را بکار گرفته تا استانداردهای لازم و زیرساخت‌ها و تأسیسات ضروری را ایجاد کند اما هنوز مشکلاتی وجود دارد به‌عنوان‌مثال مرغ‌های ایران هنوز نتوانسته است مجوز لازم را از روسیه کسب کند و این مجوزها همان موانعی هستند که هنوز دست دولت‌هاست.

وی تأکید کرد: برای توسعه روابط اقتصادی نیاز به شجاعت است، شجاعت در سیاست معنای مشخص خود را دارد اما در روابط اقتصادی شجاعت یعنی اینکه به یکدیگر اعتماد لازم را داشته باشیم، مجوزهای لازم صادر، یارانه‌هایی را برای آغاز کار در نظر گرفته، یکسری پرواز مستقیم ایجاد شود و اقداماتی از این قبیل صورت گیرد.

به گفته محمدپور، روس‌ها باید بدانند که بعد از تصویب برجام هرگز به آن‌ها پشت نخواهیم کرد و رابطه ایران و روسیه به رابطه ایران و سایر کشورها هیچ ارتباطی ندارد و تاریخ، جغرافیا و فرهنگ دو کشور تعیین‌کننده رابطه ما با روسیه است.

وی یادآور شد: ایران به‌عنوان یک کشور همسایه و نزدیک کلیدی است، به‌علاوه اینکه جزو ۱۰ کشور اصلی تأمین‌کننده سبزی‌ها و اولین کشور تأمین‌کننده خرما، پسته و زعفران است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار