حضور نامزدهای مجلس شورای اسلامی در جمع مردم هنگام نماز ظهر و شب ، بعد سیاسی عملکرد مساجد در روستاها مازندران را پررنگ تر کرده است .
کد خبر: ۱۸۳۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰ 19 February 2016

به گزارش تابناک مازندران، نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که تا پیش از آغاز تبلیغات انتخاباتی از منازل افراد صاحب نفوذ روستاها برای معرفی خود و برنامه هایشان استفاده می کردند ، از روز پنجشنبه به پایگاه اصلی اجتماع روستائیان روی آورده اند. 


این نامزدها از طریق افراد سرشناس روستاها برای حضور در مساجد و جمع روستائیان هنگام نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء با هیات امنای مساجد و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران هماهنگ می کنند.


یکی از نکات مثبت انتخاب مساجد برای تبلیغات ، قرار گرفتن شیوه های تبلیغاتی در چارچوب های شرعی از جمله ملتزم کردن نامزدها به خودداری از برخوردهای تخریبگرانه با رقبا و یا دادن وعده های غیرواقعی است.


هیات امنای مساجد روستاهای مازندران همچنین از نامزدها می خواهند که هنگام حضور در این مکان مذهبی ، تبلیغات خود را بر معرفی برنامه ها و دعوت مردم به مشارکت گسترده در انتخابات متمرکز کنند.


نامزدها به طور معمول به همراه تعدادی از فعالان ستادی خود به روستاها می آیند و پس از شرکت در نماز جماعت ، پوسترها و تراکت هایی را که به همراه آوردند ، در میان نمازگزاران پخش می کنند.


** وعده های ورزشی به جوانان روستایی 


مهم ترین وعده ای که برخی از نامزدها در این شیوه تبلیغاتی به روستائیان می دهند ، تهیه و تامین تجهیزات و امکانات ورزشی برای جوانان روستائی در حد خرید توپ ، تور و لباس ورزشی است .


طرفداران برخی از نامزدها نیز حتی در پایان نشست تبلیغاتی مبالغی را برای خرید این اقلام در اختیار جوانان روستائی قرار می دهند.


** تنوع نامزدها و تفرق آرای روستاییان 


یکی از نکات قابل توجه هنگام حضور نامزدها در روستاهای مازندران ، مشخص شدن دامنه تفرق آرای روستائیان حتی به تعداد نامزدهای حوزه انتخابیه است.


این گونه نشست های تبلیغاتی پس از خروج نامزدها از مساجد تا ساعاتی بعد هم در داخل یا محوطه بیرونی مساجد در جمع های چند نفره ادامه می یابد و به شور نشاط انتخاباتی دامن می زند.


جوانان روستایی بویژه افراد تحصیلکرده در این مرحله هدایت گفت و گوهای سیاسی را بر عهده می گیرند و بیشتر بر نقد برنامه ها و عملکرد نامزدها متمرکز می شوند. 


** تبلیغ به صرف شام 


حضور برخی از نامزدها علاوه بر مساجد در منازل افراد صاحب نفوذ روستاهای مازندران نیز شیوه ای است که با آغاز تبلیغات انتخاباتی ادامه یافته است .


به طور معمول اینگونه نشست های تبلیغاتی بیشتر مربوط به نامزدهای سرشناس یا نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی است که با پذیرائی چای ، شیرینی و میوه آغاز می شود و تا صرف شام یا ناهار به پایان می رسد.


افرادی که دارای سابقه اثرگذاری بر جهت دهی آرا در روستاهای مازندران هستند ، این شیوه تبلیغاتی را برای جمع کردن آرا به نفع نامزدها ، موفق ارزیابی می کنند ولی معتقدند که توجه سایر نامزدها به حضور در مساجد بویژه در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بیشتر برای خنثی سازی این شیوه است.


یکی از دلایل موفقیت این شیوه تا پیش از این ، فرصت داشتن نامزد برای ورود به جزئیات برنامه اش از یک سو و جمع آوری مطالبات خرد و ریز روستائیان و دادن وعده تحقق بسیاری از آنها بوده است .


افزایش آمار حضور افراد تحصیلکرده در روستاهای مازندران بویژه در سال های اخیر سبب شده است تا وعده های محقق نشده نمایندگان کنونی و پیشین مجلس از ماهها قبل به بوته نقد گذاشته شود به گونه ای که در بعضی روستاها امسال افراد سرشناس حاضر به دعوت نامزدهای مطرح به منازلشان نشده اند.


به نظر می رسد همبستگی اجتماعی موجود در روستاها و پیوندهای سببی و نسبی جمعیت روستائی که در مازندران بیش از هر نقطه دیگری از کشور قابل مشاهده شده است ، تبلیغات انتخاباتی در این مناطق را به سمت و سوی واقع گرایی سوق داده است و نقش مساجد و اماکن مذهبی را برای این منظور پر رنگ تر کرده است.


** فضای مجازی روستائی 


دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکنون یک تمایز اساسی با دوره های پیشین داشته که حتی روستاها را هم تحت تاثیر خود قرار داده است و آن هم برجسته شدن نقش فضای مجازی است.


جوانان روستایی مازندران ، استانی که بالاترین ضریب کاربری اینترنت و رایانه را در کشور دارد از این فرصت نیز به طور چشمگیری در حال بهره برداری هستند.


آنان حضور نامزدها در روستا را به عنوان یک فرصت شکار دوربین های تلفن های همراه خود می کنند و عکس ها و نوشته هایشان را در این باره در فضای مجازی با سرعت باور نکردنی به اشتراک می گذارند.


بهره گیری از فناوری اطلاعات در روستاها سبب شده است تا نامزدها نیز حساب شده در جمع روستائیان سخنرانی کنند و وعده و وعید بدهند و حتی در نوع لباس پوشیدن و طراحی پوستر و تراکت نیز این موضوع را مد نظر قرار می دهند. 


** روستا در مازندران 


بر اساس آمارهای رسمی حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و 200 هزار نفری مازندران در مناطق روستایی زندگی می کنند.


برآوردهای غیررسمی نیز نشان می دهد دستکم 20 درصد از جمعیت شهرنشین در مازندران نیز ریشه در روستاها دارند و به علت نزدیکی روستاها به شهرها در روزهای تعطیل به ولایت خودشان باز می گردند.


افزایش آمار جمعیت روستائی هنگام انتخابات مجلس شورای اسلامی ، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری و گاهی شوراهای اسلامی از جمله مواردی است که در مازندران عادی تلقی می شود.


بر اساس اعلام ستاد انتخابات مازندران ، این استان 9 حوزه انتخابیه و 12 کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.


آخرین گزارش این ستاد هم نشان می دهد که پس از انصراف هشت نفر در نخستین روز تبلیغات انتخاباتی مجلس دهم ، هم اکنون 161 نفر برای دسیابی به کرسی های استان در مجلس در حال رقابت با هم هستند.


مازندران چهار کرسی هم در مجلس خبرگان رهبری دارد که هفت نفر برای آن رقابت می کنند .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار