مسئول نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره تصمیم‌گیری پروانه شکار، گفت: معمولاً از آبان‌ماه پروانه شکار صادر می‌شود.
کد خبر: ۹۸۴۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱ 21 September 2015
به گزارش تابناک مازندران در شهرستان ساری، با گشتی در بازار فروش پرندگان مشاهده می‌شود که انواع پرندگان به‌صورت زنده و کشتار به‌راحتی به فروش می‌رسد و این سوال را برای ما به‌وجود می‌آورد، آیا نظارتی بر این مسأله صورت نمی‌گیرد؛ با توجه به آغاز مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران و حضور برخی از پرندگان تا اواخر زمستان ضرورت توجه و ساماندهی این مهم بیش از پیش احساس می‌شود.
مسئول نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تصمیم‌گیری نهایی برای صدور پروانه شکار پرندگان وحشی صورت نگرفته ‌است، گفت: البته برای آن دسته از پرندگانی که به‌صورت معیشتی اقدام به شکار سنتی پرندگان وحشی از جمله روش دوما و سوچلا در حال بررسی است.
کوروس ربیعی با اعلام اینکه روش شکار پرندگان به شیوه دام هوایی، شب دام، گذر و کرست ممنوع است و با متخلفان به‌صورت جدی برخورد می‌شود، افزود: توصیه ما به شکارچیان این است که از هزینه کردن برای برپایی این دام‌ها خودداری کنند به دلیل اینکه این‌ها روش‌هایی است که در قانون حفاظت محیط‌‌زیست از جمله روش‌های غیرمجاز تلقی شدند.
وی تصریح کرد: در روش گذر و شب دام پرندگان در هنگام شب که زمان مجاز شکار نیست، صید و زنده‌گیری کرده و به‌صورت دسته‌جمعی و گله‌ای اقدام به شکار پرندگان می‌کنند و همچنین انتخاب و گزینش در این روش‌ها صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل این روش‌ها، روش‌های حمایت‌شده و حفاظت‌شده‌ای نیست.
مسئول نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه بهره‌برداری و برداشت پرندگان به‌صورت تجاری بوده و معیشتی تلقی نمی‌شود، این‌ها عواملی هستند که جمعیت بقای پرندگان و گونه‌های کمیاب را به خطر می‌اندازند و به همین دلیل این روش‌ها از گذشته روش‌های غیرمعمول، غیرمرسوم و غیرقانونی بودند و با افرادی که امسال قصد داشته باشند با این شیوه‌‌ها مبادرت به شکار کنند، برخورد جدی می‌شود.
ربیعی یادآور شد: برای روش‌های دوما و سوچلا که بر پایه برداشت پایدار از منابع تجدیدپذیر است، با این روش‌ها مشکلی وجود ندارد در غیر این صورت اگر برداشت به‌صورت تجاری باشد، برخورد می‌شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا پروانه شکار تصمیم‌گیری نشده است، اظهار کرد: معمولاً از آبان‌ماه پروانه شکار صادر می‌شود.
مسئول نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست مازندران در پایان به ورود پرندگان از جمله کاکائی‌ها، پرستوها و بالکان‌ها به میانکاله و برخی از آب‌بندان‌های مازندران، گفت: برخی از گونه‌های پرندگان از جمله آب‌چلیک‌، غاز، مرغابی و قو از اواخر مهر و اوایل آبان‌ماه وارد مازندران می‌شوند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار