روانپزشک مرکز قلب مازندران

بزرگترین دشمن انسان حسود خود او است

روانپزشک مرکز قلب مازندران با اشاره اینکه انسان حسود به دو شخص ابتدا به خود و سپس به طرف مقابل آسیب می‌رساند و بزرگترین دشمن انسان حسود خود او است، این‌گونه افراد کسانی هستند که آینده خود را تیره و تار می‌کنند و هیچ زمانی خودشان را کامل نمی‌بینند.
کد خبر: ۱۵۶۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴ 03 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، دکتر شهزاد مزدرانی در خصوص حسادت گفت: حسادت نوعی حس منفی است که در جامعه رواج زیادی پیدا کرده و زمینه آن در تمامی افراد وجود دارد و این خانواده‌ها هستند که می‌توانند در شکل‌گیری این حس در فرزندان‌شان تأثیر زیادی داشته باشند.

وی تصریح کرد: حسادت ترکیبی از چند نقص شامل اعتماد به نفس پایین، خشم و عصبانیت، کینه و نفرت است که ترکیب آنها موجب ایجاد حس حسادت می‌شود.

این روان‌پزشک افزود: در مقابل حسادت حس دیگری به نام غبطه وجود دارد که در مفهوم ساده‌تر یعنی شخص چیزی را ندارد و این موضوع موجب ناراحتی او می‌شود اما برای به دست آوردن آن تلاش می‌کند، در مقابل حسادت یعنی شخص چیزی را در اختیار خود دارد و طرف مقابل هم همان را دارد و این موضوع موجب ناراحتی شخص می‌شود.

مزدرانی خاطرنشان کرد: 10 درصد افرادی که حسادت می‌کنند به این بیماری مبتلا هستند که به آن «هذیان حسادت» می‌گوییم و فقط با دارو درمانی خوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: این موضوع در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود، به این دلیل که خانم‌ها از اعتماد به نفس کمتری نسبت به آقایان برخوردارند و همچنین کسانی که افکار تکراری دارند به این امر مبتلا می‌شوند به این دلیل که همواره در این تفکر به سر می‌برند که چه چیزی از سایر افراد کمتر دارند.

این روان‌پزشک تاکید کرد: انسان حسود به دو شخص ابتدا به خود و سپس به طرف مقابل آسیب می‌رساند و بزرگترین دشمن انسان حسود خود او است، این‌گونه افراد کسانی هستند که آینده خود را تیره و تار می‌کنند و هیچ زمانی خودشان را کامل نمی‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین گام در حسادت این است که خود شخص بداند که دچار این حس شده است.

مزدرانی گفت: در واقع همه افراد حسود هستند، در این میان عده‌ای از این موضوع برای پیشرفت خودشان استفاده می‌کنند و عده‌ای موجب افت خودشان می‌شوند، در این‌گونه حس‌ها هر چه رابطه‌ها صمیمی‌تر باشد حسادت نیز بیشتر می‌شود.

این روان‌پزشک با اشاره به اینکه حسادت در بخش‌های مختلف می‌تواند وجود داشته باشد، اظهار کرد: حسادت در حیطه‌های مالی، عاطفی، موفقیت و مسایلی که ممکن است هر یک از ما با آن در ارتباط هستیم وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر من بودن‌هاتبدیل به ما شدن‌ها شود موجب کاهش حسادت می‌شود،خاطرنشان کرد: نکته اصلی در این موضوع که نبایداز آن غافل شد تاثیر معنویت در تبدیل من بودن‌ها به ما شدن‌ها است.

مزدرانی تصریح کرد: در این حالت فرد خود را زیر سایه خداوند متعال می‌بیند و دیگر چیزی برای وی مهم نیست.

این روان‌پزشک در پایان گفت: از عوارض حسادت می‌توان به از دست دادن دوستان، منزوی شدن، کاهش ارتباطات اجتماعی، احساس حقارت و در نهایت به علت ناراحتی مداوم به ایجاد افسردگی اشاره کرد، از سویی دیگر حسادت دارای عوارض جسمانی می‌شود و استرس روزمره، اختلالات روماتیسمی، اختلالات تنفسی و زخم‌های گوارشی بخشی از این بیماری‌ها است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار