کد خبر: ۱۱۷۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۷ 02 July 2024

به گزارش تابناک مازندران از خبر آنلاین ، یک استاد دانشگاه می‌گوید:

«ساخت ساختمان‌ها، بزرگراه‌ها، جاده‌ها و پارکینگ‌ها با کاهش میزان جذب باران توسط زمین باعث افزایش رواناب می‌شود. این رواناب پتانسیل سیل ناگهانی را افزایش می‌دهد. نهرها در هنگام باران شدید، با زباله نخاله و آوار مسدود می‌شود و جاده‌ها و ساختمان‌های اطراف را غرقاب می‌کند. نقاط کم ارتفاع مانند زیرگذرها، پارکینگ‌های زیرزمینی، زیرزمین‌ها و گذرگاه‌های کم آب می‌توانند به تله مرگ تبدیل شوند.»

فرهاد طالبیان: تا ابتدای دهه ۹۰ شمسی کل آمار تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان مازندران سه‌هزار و ۸۱۰ هکتار معادل ۸۹‌ درصد زمین‌ها بود که از این میزان سه‌هزار و ۳۹۰ هکتار کشاورزی و ۴۲۰ هکتار باغی است. بیشترین فراوانی مربوط به تفکیک‌های غیرمجاز بود که ۴۴‌درصد مربوط به تفکیک‌های غیرمجاز زمین‌ها و ۳۵‌درصد مربوط به بخش مسکن است. بر پایه ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، هرگونه تجاوز به عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیشه‌ها ممنوع است و بر حسب مورد مشمول مقررات قانون جلوگیری از ‌تصرف عدوانی خواهد بود. تصاحب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی در سال‌های اخیر باوجود برخوردهای پی‌درپی مسئولان قضایی روند رو به افزایشی به خود گرفته است.

مهدی زارع، استاد دانشگاه و اقلیم‌شناس با این توضیحات ادامه می‌دهد: «آب‌گرفتگی شدید در شهرهای زیراب و پل‌سفید در شامگاه ۵ تیر ۱۴۰۳ موجب شد تا سیلاب محور "دِراسِله"، مسیر "لَلِه‌بَند"، "شیرکلا"، "مومیج‌خِیل" و "گِررودبار" را ببندد. سیلاب در " خطیرکوه" با آب گرفتگی در شهرک فرهنگیان پل‌سفید و خیابان خدمات زیراب همراه شد. در محور تهران ـ شمال و در جاده فیروزکوه به قائم شهر در منطقه "طالع‌ رودبار" منجر به مسدود شدن محور سوادکوه و تخریب راه‌های روستایی شد. زمین‌های کشاورزی، منازل و راه آسیب دید. 

 

ادامه می‌دهد: «گزارش شده از ۱۸ مصدوم این حادثه ۴ نفر سرپایی درمان و ۱۴ نفر بستری شدند. درراه‌ماندگان نیز در پادگان دوآب، امام‌زاده عبدالحق(ع) و مسجد کندوان اسکان داده شدند. مناطق پرجمعیت و محور های جاده ای پر ترافیک در معرض خطر بالایی برای سیلاب هستند. ساخت ساختمان‌ها، بزرگراه‌ها، جاده‌ها و پارکینگ‌ها با کاهش میزان جذب باران توسط زمین باعث افزایش رواناب می‌شود. این رواناب پتانسیل سیل ناگهانی را افزایش می‌دهد. نهرها در هنگام باران شدید، با زباله نخاله و آوار مسدود می‌شود و جاده‌ها و ساختمان‌های اطراف را غرقاب می‌کند. نقاط کم ارتفاع مانند زیرگذرها، پارکینگ‌های زیرزمینی، زیرزمین‌ها و گذرگاه‌های کم آب می‌توانند به تله مرگ تبدیل شوند.»

این پژوهشگر با بیان اینکه مناطق نزدیک رودخانه‌ها در معرض خطر سیل هستند، اظهار می‌کند: «خاکریزها، اغلب در کنار رودخانه‌ها ساخته می‌شوند و برای جلوگیری از سیلاب – به عنوان سیل بند - استفاده می‌شوند. شهر نیواورلئان روزها پس از طوفان کاترینا در ۲۳ تا ۳۰ اوت ۲۰۰۵ به دلیل شکست سیلاب‌های طراحی شده برای محافظت از شهر، سیل ویرانگر عظیمی را تجربه کرد. طوفان کاترینا یک طوفان ویرانگر و مرگبار رده ۵ اقیانوس اطلس بود که ۱۳۹۲ تلفات و خسارت آن حدود ۱۸۶.۳ میلیارد دلار تخمین زده شد.

او می‌گوید: «کوه‌ها و تپه‌های شیب‌دار مانند آنچه در کوه‌های البرز ایران دیده می‌شود رواناب سریعی تولید می‌کنند که باعث بالا آمدن سریع جوی‌ها می‌شود . از بین رفتن پوشش سبز اجازه نفوذ آب زیادی را به زمین نمی‌دهند که می‌توانند منجر به سیل ناگهانی سریع شوند. بارندگی بسیار شدید حتی در خاک خشک می‌تواند باعث سیل شود. آب‌های سیل روانه زباله‌ها را به حرکت در می آورد که خطرات قابل‌توجهی برای زندگی به همراه دارند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار