ضرورت نقش هواشناسی برای داشتن کشاورزی بدون وابستگی

مدیر سامانه تهک(توسعه هواشناسی کاربردی) سازمان هواشناسی گفت: برای داشتن کشاورزی بدون وابستگی به خارج باید به نقش هواشناسی بیشتر از گذشته اهمیت دهیم.
کد خبر: ۲۳۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲ 15 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، جلسه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) در بخش کشاورزی ظهر امروز به‌منظور بررسی راهکارهای اجرای هرچه بهتر تهک با حضور مسعود حقیقت معاون شبکه پایش و مدیر سامانه تهک سازمان هواشناسی کشور، نوربخش داداشی مدیرکل هواشناسی مازندران، عزیزالله شهیدی‌فر معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران و رؤسای اتحادیه‌های زراعت‌کاران، دامپروری، خانه کشاورز، باغ‌داران و کارشناسان بخش‌های مختلف کشاورزی و هواشناسی در ساری برگزار شد.

* مازندران در زمینه هواشناسی کشاورزی جزو استان‌های موفق در کشور بود

معاون شبکه پایش و مدیر سامانه تهک سازمان هواشناسی در این جلسه با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری تهک و وظایف آن، اظهار کرد: استان مازندران در زمینه هواشناسی کشاورزی جزو استان‌های موفق در کشور بوده است.

مسعود حقیقت با بیان اینکه کمک به کاربر نهایی (کشاورزان) نیازسنجی و تهیه داده و اطلاعات و اطلاع‌رسانی به زبانی ساده و در کم‌ترین زمان ممکن از مراحل مختلف طرح تهک است، گفت: مازندران با ایجاد ارتباط با اتحادیه‌های مرتبط در بخش کشاورزی و کارشناسان جهاد کشاورزی با کاربران نهایی این بخش به‌صورت مستقیم اطلاع‌رسانی می‌کند.

وی یادآور شد: برای بهره‌مندی هر چه بیشتر کاربران نهایی باید دوره‌های آموزشی برگزار شود تا این افراد نهایت استفاده را از این بخش ببرند.

* نقش هواشناسی در بخش‌های مختلف به‌خوبی بر همگان ثابت شد

مدیرکل هواشناسی مازندران در این جلسه، اظهار کرد: ترویج پیامک‌ها و توصیه‌های هواشناسی کشاورزی که در سال همدلی و هم‌زبانی میسر شده در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.

نوربخش داداشی ادامه داد: کنترل علف‌های هرز، کاهش مصرف سموم، مصرف به‌موقع کودهای شیمیایی، کنترل آن و سم‌پاشی‌های به‌موقع از پیامدهای خوب اطلاعات هواشناسی و توصیه‌های فنی هواشناسی کشاورزی است که از طریق صدا و سیمای محلی، خبرگزاری‌ها و اتحادیه‌های مرتبط به اطلاع مردم می‌رسد.

وی با بیان اینکه برای اطلاع‌رسانی به‌موقع از تمام بسترهای موجود نیز استفاده شده تا اطلاعات به کاربر نهایی برسد، تصریح کرد: امروز نقش هواشناسی در بخش‌های مختلف به‌خوبی بر همگان ثابت شده و در بخش کشاورزی و امنیت و تأمین مواد غذایی این نقش پررنگ‌تر از سال‌های گذشته دیده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران اضافه کرد: با توجه به اینکه برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هواشناسی نقش حیاتی را در این زمینه ایفا می‌کند و برای داشتن کشاورزی بدون وابستگی به خارج باید به نقش هواشناسی بیشتر از گذشته اهمیت دهیم.

این مسؤول یادآور شد: اقدام خوبی که از دو سال پیش با ابتکار و درایت ریاست سازمان هواشناسی با نام توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) شروع شد امروز موجب حضور تأثیرگذار هواشناسی در بخش‌ها و لایه‌های مختلف جامعه شد.

* با به‌کارگیری به‌موقع توصیه‌های هواشناسی، شاهد کاهش خسارات بودیم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه این جلسه اظهار کرد: طی دو سال از شروع طرح تهک کشاورزی در مازندران با به‌کارگیری صحیح از اطلاعات هواشناسی شاهد کاهش خسارات ناشی از بلایای طبیعی در برخی از بخش‌های کشاورزی بودیم.

عزیزالله شهیدی‌فر بیان کرد: در سال جدید نیز با اعتماد به پیش‌بینی‌های هواشناسی زمان پیک نشای برنج به 10 روز عقب‌تر موکول شد تا از ایجاد خسارات به خزانه برنج جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون عملیات نشاکاری در بیش از 90 در اراضی استان به اتمام رسید، اضافه کرد: با توجه به شرایط ویژه اقلیمی مازندران تنوع محصولات کشاورزی را داریم که این موضوع موجب می‌شود به دانش هواشناسی و اطلاعات و پیش‌بینی‌های آن به‌صورت مستمر طی سال احتیاج داشته باشیم که این امر با تلاش مجموعه هواشناسی استان و کارشناسان کشاورزی به خوبی در این مدت صورت گرفت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: امیدواریم با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود شاهد افزایش تولیدات کشاورزی در بخش‌های مختلف و تأمین امنیت غذایی کشور باشیم.

شهیدی‌فر به بیان نقش و جایگاه هواشناسی در زندگی روزمره و تأثیرگذاری آن در زندگی عامه و همچنین در تصمیم‌گیری‌های کلی استان پرداخت و اظهار کرد: امروزه کمتر کسی هست که به نقش و جایگاه هواشناسی و اهمیت آن در صنعت، کشاورزی، محیط زیست و گردشگری واقف نباشد.

وی با بیان اینکه در سال جدید با به‌کارگیری به‌موقع توصیه‌های هواشناسی، شاهد کاهش خسارات بودیم، خواستار ارتباط هر چه بیشتر دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز با هواشناسی شد.

در پایان این نشست رؤسای اتحادیه‌ها از ارائه پیش‌بینی‌ها و خدمات هواشناسی در بخش کشاورزی ابراز رضایت کرده و برای بهبود کاری هر چه بیشتر این طرح پیشنهادات خود را ارائه کردند.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار