در این بین چند تن از نمایندگان مردم مازندران در مجلس در موافقت خود بر انجام این طرح نظراتی داشته اند که احمد علی مقیمی نماینده مردم بهشهر در روز رای گیری ضمن اعلام موافقت با اجرای این طرح...
کد خبر: ۲۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵ 24 April 2015
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز چهارشنبه دوم اردیبهشت سالجاری کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس را مورد بحث و بررسی قرار داده و با آن موافقت کردند.
به گزارش تابناک وکلای ملت با 149 رأی موافق، 69 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن علنی کلیات طرح مذکور را مصوب کردند.
در این بین چند تن از نمایندگان مردم مازندران در مجلس در موافقت خود بر انجام این طرح نظراتی داشته اند که احمد علی مقیمی نماینده مردم بهشهر در روز رای گیری ضمن اعلام موافقت با اجرای این طرح در صحن علنی مجلس به دفاع از آن پرداخت.
بر پایه این گزارش احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر سومین نماینده‌ای بودکه در موافقت با کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.
وی حرکت به سمت برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما امروز نماینده همه ملتیم و باید حافظ منافع تمامی آنها باشیم.
وی همچنین بر لزوم توجه نمایندگان به قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون اظهار داشت: شان مجلس قانونگذاری است نه امتیاز گرفتن برای شهرستان‌ها.
نماینده مردم بهشهر با تاکید بر اینکه مردم در ایران رفتار حزبی ندارند، تاکید کرد که می‌توان با استانی شدن انتخابات مجلس رفتار حرفه‌ای را به مردم آموخت.
همچنین حجت الاسلام علی اکبر ناصری نیز در حاشیه شانزدهمین سالگرد ارتحال آیت الله هادی روحانی نماینده سابق ولی فقیه در مازندران در جمع خبرنگاران بیان کرد : براساس قانونی که امروز در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید، امور انتخابات مجلس به صورت استانی وضع مطلوبی خواهد یافت.
نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی افزود : براساس مصوبه مجلس در این روند انتخابات نه به شکل انتخابات فعلی و نه به صورت انتخابات خبرگان رهبری است.
وی اظهارداشت: انتخابات به صورت شهرستانی و استانی برگزار می شود به این صورت که هر کاندیدا اگر بتواند ۱۵ درصد آرای حوزه انتخابی خود را در شهرستان مورد نظر کسب کند، به مرحله استانی راه می یابد.
وی گفت: در مرحله استانی نامزد هایی که بیشترین آراء را کسب کنند، به مجلس شورای اسلامی راه می یابند.
ناصری اضافه کرد: با استانی شدن انتخابات مجلس، وحدت و همدلی مجمع نمایندگان و همچنین قدرت مجلس در قانونگذاری و نظارت افزایش می یابد و این امر توسعه متوازن استان ها را به همراه خواهد داشت.
وی گفت: شهرهای بزرگ و کوچک با هم به رقابت نمی پردازند بلکه هر شهرستان به اندازه سهمیه ای که دارد، کاندیداهای آنها به ترتیب انتخاب می شوند و این طور هم نیست که از یک شهر بیش از سهمیه در نظر گرفته شده، انتخاب شوند.
نماینده مردم ساری نیز با مثبت خواندن تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس گفت: در انتخابات آینده هزینه های تبلغیاتی کاندیداها به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در عین حال پیشرفت و توسعه استان‌های کشور با نیروی متحد نمایندگان افزایش پیدا می‌کند.
سیدرمضان شجاعی کیاسری گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی دارای نتایج مثبتی است که در آینده نمود پیدا خواهد کرد که اولین آن این است که سطح نمایندگان ملت از لحاظ سابقه اجرایی و علمی افزایش پیدا می کند. این موضوع باعت افزایش جایگاه نظرات کارشناسی نمایندگان مجلس و قوانینی که تصویب خواهد شد ، می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی در مجلس شورای اسلامی با بیان این که شکل گیری تحزب در کشور می تواند به تسریع توسعه سیاسی و اقتصادی منجر شود ، گفت: با استانی شدن انتخابات ، تحزب در ایران معنی پیدا خواهد کرد و مردم می توانند در چارچوب  مردم‌سالاری جمهوری اسلامی به احزاب رای داده و با آرای خود به آنها رای بدهند.

وی در ادامه افزود: برخی افراد دارای ثبات سیاسی و دیدگاه نیستند که این خود یک آفت است. هستند افرادی که یک روز موافق دولت ، یک روز مخالف و یک روز سخنگوی دولت می شوند. این یک آفت است که باید جلوی آن باید گرفته شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در ادامه افزود:  در جریان انتخابات مجلس،کاندیداها در حوزه‌های انتخابیه مبالغ سنگینی را برای تبلیغات خود هزینه کرده اند با استانی شدن انتخابات و رای مردم به لیست هایی که ارائه شده از ریخت و پاش جلوگیری می‌کند.

وی همچنین گفت: با استانی شدن انتخاب نمایندگان مجلس ، نمایندگان ملت باید تمام و تلاش خود را باید معطوف به کل استان کنند در حالی که در گذشته تمام فعالیت های نمایندگان محدود به شهرستان‌های انتخابیه می شود. در چارچوب جدید تعریف شده،ظرفیت توسعه استان‌ها به شدت افزایش پیدا می کند که این موضوع برای توسعه ایران اسلامی دارای اهمیت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار