همزمان با ورود برنج رتون و یا به اصطلاح محلی دو نوج به بازار , خرید وفروش این نوع برنج در واحدهای شالیکوبی استان مازندران رونق گرفت.
کد خبر: ۱۲۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳ 07 November 2015
به گزارش تابناک مازندران در شهرستان های مختلف استان مازندران ، در حال حاضر برنج دو نوج هر کیلوگرم از 76 هزار تا 80 هزار ریال عرضه می شود.
احمد قربانی از آگاهان بازار برنج استان مازندران و مدیر یک واحد شالیکوبی در شهرستان بابل گفت: به رغم اینکه قیمت برنج رتون حدود هفت تا 10هزار ریال در هر کیلو گرم بیشتر از برنج طارم در برداشت اول است، اما تقاضای این نوع برنج زیاد است.
وی ادامه داد: البته عرضه برنج طارم محلی برداشت اول در بارارکم شده است ولی به دلیل افزایش سطح زیر کشت مجدد شالی و پرورش دو نوج ،تبدیل شالی به برنج سفید و خرید و فروش آن بار دیگر رونق گرفته است.
عزیز الله شهیدی فر معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال 25هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان زیر کشت مجدد شالی و 45هزار هکتار نیز به صورت دو نوج برنج تولید شده است.
وی اضافه کرد: قیمت برنج کشت اول و دوم نیز برای کشاورزان رضایت بخش بوده ، بطوریکه خرید توافقی دولت که با هدف حمایت از بازار برنج صورت می گرد، انجام نشد.
وی درمورد واردات برنج گفت: از آنجاییکه واردات برنج بر اساس تعرفه 40 درصدی باید صورت بگیرد، به طور یقین میزان واردات بر خلاف سه تا چهار سال قبل باید بر اساس نیاز و کشش بازار صورت بگیرد.
مازندران سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید می کند که 44درصد نیاز کشور است.
وی به اهمیت کشت دانه روغنی کلزا در اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت: شالیکاران می توانند با عقد قرارداد زمین های خود را به کشت دانه روغنی کلزای زود رس اختصاص بدهند.
شهیدی بیان داشت: حمایت های تامین بذر و پرداخت تسهیلات 30میلیون ریالی برای هر هکتار با بهره کم نیز انجام می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار