ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست مطبوعاتی با همتای چینی اش در مسکو، اعلام کرد، دو طرف بر ضرورت هماهنگی در بسیاری از قضایای بین المللی از جمله موازنه راهبردی در جهان، موضوع شبه جزیره کره و بحران سوریه تاکید کردند.
کد خبر: ۴۵۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳ 05 July 2017
به گزارش تابناک : ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، گردن آویز سن آندروس، بالاترین مدال دولتی روسیه را به شی جینپینگ همتای چینی خود اهدا کرد، اگر چه این اقدام نمادین است اما بازگو کننده عمق روابط دو کشور تلقی می شود. پوتین در سخنانش نیز به این نکته اشاره کرد که مسکو اولین پایتختی است که رئیس جمهور چین پس از انتخابش به این سمت، به آن سفر کرده است. در مقابل شی جینپینگ نیز در سخنانش به این نکته اشاره کرد که روابط دو کشور در بهترین شرایط خود در طول چندین دهه گذشته قرار دارد. آنچه در روابط میان روسیه و چین مهم است این است که در بخش اقتصادی و سیاسی، ارتباط این دو کشور مکمل همدیگر تلقی می شود تا همین موجب شود مواضع دو کشور در عرصه بین الملل به ویژه در مسائل مهم جهانی قوی و هماهنگ باشد. 
پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با شی جینپینگ گفت:« جهت تلاش بیشتر برای تقویت ابتکار مشترک دو کشور که مبتنی بر طرح روسیه برای حل چند مرحله ای بحران کره و اندیشه های چین برای تعلیق متوازن برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی و آموزش های نظامی گسترده مشترک میان آمریکا و کره جنوبی است توافق کرده ایم. همانگونه که درباره بحران سوریه و دیگر مسائل تبادل نظر داشتیم.»
شی جینپینگ نیز اظهار داشت:« با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور، در این زمینه که جهان امروز جهان پرتنشی است و به طور مداوم شاهد درگیری ها و اختلافات منطقه ای هستیم موافقم. برخی از مسائل مثل موضوع شبه جزیره کره و بحران سوریه همچنان مبهم باقی مانده اند. معتقدم به همراه روسیه مجدانه پیگیر تقویت هماهنگی ها و همکاری ها در حوزه بین الملل هستیم. در این مسیر با سازمان ملل متحد و با تلاش ها برای بهبود نظام حاکم بر جهان به عنوان ابزاری جهت حفظ توازن راهبردی و ثبات جهان همگام و همراهیم.»
آزمایش موشکی جدید کره شمالی که بار دیگر مبحث ثبات و امنیت شبه جزیره کره را به سرفصل اخبار و توجهات تبدیل کرده است، از محورهای اساسی در کنفرانس پوتین و همتای چینی اش بوده است، همانگونه که پرونده سوریه به عنوان دیگر موضوع محوری گفتگوهای دو طرف، بخش زیادی از بیانیه مشترک روسیه و چین درباره اوضاع کنونی جهان را به خود اختصاص داده است. 
سرگئی چوگروف از پژوهشگران حوزه مطالعات بین الملل می گوید:« روابط روسیه و چین در مراحل متعدد و به روال عادی توسعه یافته تا دو کشور در قضایای مختلف امروز جهان به ویژه در حوزه امنیت بین الملل و توازن راهبردی، به این سطح از هماهنگی برسند. بر همین اساس برداشت من این است که مسکو و پکن بدون مشورت، طرح های راهبردی ارائه نمی دهند.»
به نظر می رسد کنفرانس آینده روسیه و چین در آستانه کنفرانس گسترده گروه بیست در هامبورگ، جهت هماهنگی دقیق تر میان مسکو و پکن در بسیاری از موضوعات مهم باشد. رؤسای جمهور دو کشور در کنفرانس مسکو درباره اولویت ها در سیاست بین الملل به توافق رسیده اند و این توافق یعنی موضع هر یک از دو طرف در دیدار با دونالد ترامپ، متکی بر قدرت و توانمندی دیگری است.




منبع : المیادین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار