معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور
معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: میزان زباله‌ریزی شهرداری‌ها در جنگل‌ها افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۸۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 16 February 2016

به گزارش تابناک مازندران،بهزاد انگورج تقوی در نشست خبری با خبرنگاران نوشهری با اشاره به معضل زباله در جنگل‌های شمال كشور اظهار كرد: زباله یكی از رفتارهای خسارت بار انسانی در داخل جنگل است كه منحصر به اقدامات شهرداری ها نیست.

وی با بیان اینكه فرهنگ مصرف از منابع طبیعی در کشور مناسب نیست و به درستی از آن استفاده نمی شود، افزود: باید در همه فعالیت‌ها و از هر طریق با مدیریت درست، با استفاده مناسب از منابع طبیعی بتوانیم از منابع طبیعی استفاده درست داشته باشیم.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برج و بارو زدن به دور منابع طبیعی را راه حل درستی جهت مدیریت بر منابع طبیعی ندانست و گفت: در چگونه استفاده كردن از منابع طبیعی است كه مدیریت معنا پیدا می كند، وقتی مردم با منابع طبیعی تبادل و بهره برداری سنتی دارند مدیریت برایبهبود و ارتقای بهره برداری می تواند معنا پیدا كند.

انگورج تقوی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از منابع طبیعی ابراز كرد: امروزه بخشی از مردم می دانند كه به چه شكلی از منابع طبعی استفاده كنند كه به آن صدمه وارد نكنند و این كار حاصل تلاش رسانه ها است.

وی با بیان اینكه كاهش سطح تخریب در حال برجسته شدن است، تصریح كرد: باز هم باید به چگونگی بهره برداری فكر كرد، با نصب تابلوی ایست و توقف ممنوع در بهره برداری هرگز نمی توان به نتایج دلخواه برسیم.

این مسئول خاطرنشان كرد: مردم در منابع طبیعی انواع بهره برداری را تحت عنوان تعارضات اجتماعی دارند؛ زباله یكی از این تعارضات اجتماعی است كه مدیریت جنگل در راستای رفع این تعارضات بسیار حائز اهمیت است.

انگورج تقوی با بیان اینكه ماهیت امر رفع مشكل است، تاكید كرد: با توجه به موضوعیت رفع تعارض، باید به مدیریت این بخش در جنگل توجه كرد و برای انواع فعالیت ها در داخل جنگل و چگونگی رفع تعارض و مدیریتبر آن توجه ویژه كرد.

وی متذكر شد: اگر به زباله تنها از منظر عملكرد شهرداری پاسخ دهیم، عملكرد شهرداری ها در این بخش ضعیف بوده است، كل شهرداری های كشور ارزیابی درستی درخصوص دفع و دفن بهداشتی زباله ندارند.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: علت بروز مشكل را باید در فرهنگ استفاده از منابع طبیعی و چگونه مصرف كردن جستجو كرد.

انگورج با بیان اینكه چگونه مصرف كردن و جلوگیری از اسراف در فرهنگ دینی ما تاكید شده است،اظهار كرد: در فرایند توسعه شهروندی و مدنی، آداب استفاده از انواع مواد مصرفی و چگونگی دفع و دفن آن و فرآوری را داریم و متاثر از این منابع فرهنگی باید استفاده از مواد مصرفی را مدیریت كنیم.

وی خاطرنشان كرد: مادامی كه در برای حل مشكل زباله به جنبه های فرهنگی مدیریت جمع آوری زباله و فرآوری نپردازیم، مشكل ما در جنگل به عنوان یك عرصه در مدیریت شهرداری و منابع طبیعی حل و فصل نخواهد شد.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها ادامه داد: مدیریت منابع طبیعی هیچ گاه با اقبال، یك عرصه را برای دفن بهداشتی اختصاص نداده است و همیشه جنگل بانان ما در شرایط اكراه و اجبار با یك عرصه برای دفن بهداشتی زباله موافقت كردند.

انگورج تقوی افزود: در هیچ یك از زباله دانی های شمال كشور عملا دفن بهداشتیانجام نشده است و این از مشكلات اساسی زباله دانی ها خصوصا در دهه اخیر است.

وی از زباله ریزی به عنوان یك معضل یاد كرد و خاطر نشان كرد: شهرداری ها زباله هایی كه از محدوده شهری خود جمع آوری می كنند در گوشه ای به عنوان زباله دانی می ریزند و زباله ریزی هیچ گاه مطرح نبوده است، در حالی كه شهرداری ها در وضعیت كنونی به سمت زباله ریزی در حركت هستند كه باعث انباشته شدن حجم بسیار زیادی زباله شده است.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورتصریح كرد: در همه جای جنگل كه انسان دسترسی دارد زباله قابل مشاهده است و این از جمله مشكلات اساسی همه بهره برداران منابع طبیعی است.

انگورج تقوی با اشاره به پیگیری ادارات كل منابع طبیعی شمال كشور در خصوص ابلاغ به شهرداری ها و رفع معضل زباله ریزی ابراز كرد: مشكل اصلی ما در زباله دانی های فعلی موكول بهاجرای برخی پروژه های تحت اجر ا است كه شهرداران درخواست زمین برای اجرای طرح های زباله سوز كردند و می خواهند برای برون رفت از این فضا با استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی مشكل را حل و فصل كنند.

وی بیان كرد: بعد از پیگیری ما ، استانداری پیگیر كرد و قرار شد یك واحد نیروگاه زباله سوز در محدوده ساری احداث شود و افق انجام كار نیز خوب ترسیم شد.

معاون جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشوربر ضرورت فرهنگ درست استفاده از منابع طبیعی تاكید كرد و گفت: اگر بتوانیم مردم را به سمت تفكیك زباله از مبدا سوق دهیم كارنامه ارزیابی اقدامات ترویجی ما می تواند مثبت باشد.

انگورج تقوی با تاكید بر اینكه فرهنگ ارتقای مصرف باید توسعه یابد، افزود: مدیریت زباله دانی مرهون مدیریت مطلوب است و شهرداری ها می توانند در خصوص 50 میلیون مسافری كه در طول سالسفر می كنند به خوبی مدیریت كنند این امر به خوبیرفع خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار