برنامه تلویزیونی «دل گپ» که با حضور شاعران برتر استانی و معرفی شعر، ادب، فرهنگ و مشاهیر از شبکه تبرستان پخش و مرحله جدید آن هم به‌زودی به روی آنتن می‌رود از جمله برنامه‌هایی است که در مسیر جریان‌سازی فرهنگی و ادبی مازندران نقش‌آفرینی کرده است.
کد خبر: ۲۱۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲ 11 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، جریان‌سازی یکی از قله‌های مهم رسانه‌ها است تا با دستیابی به این هدف مهم، نقش خود را در زندگی اجتماعی و فرهنگی انجام دهد و رسالت‌های آرمانی خود را در خدمت به مردم اجرایی کند.

*«دل گپ» در مسیر جریان‌سازی فرهنگی و ادبی

رسانه ملی با توجه به نقش گسترده خود در تغذیه فکری و انعکاس اخبار و تحلیل‌های مختلف در بین رسانه‌های نوشتاری، مجازی، دیداری و شنیداری نقش برجسته‌ای دارد و اتاق‌های فکر برای ساخت و تحلیل برنامه‌های تلویزیونی با محوریت برنامه‌های مخاطب‌محور در خوراک‌دهی و افزایش آگاهی عمومی نقش مهمی دارد.

برنامه تلویزیونی «دل گپ» که با حضور شاعران برتر استانی و معرفی شعر، ادب، فرهنگ و مشاهیر از شبکه تبرستان پخش دو مرحله جدید آن هم به‌زودی به روی آنتن می‌رود از جمله برنامه‌هایی است که در مسیر جریان‌سازی فرهنگی و ادبی مازندران نقش‌آفرینی کرده است.

* تغییرات در عوامل و محتوای برنامه «دل گپ»

تهیه‌کننده برنامه دل گپ در جلسه شعر و ادب شهرستان سوادکوه و سوادکوه‌شمالی که با حضور شاعران شهر‌های پل‌سفید، زیراب و شیرگاه به میزبانی انجمن شعر زیراب برگزار شد با اشاره به اینکه مرحله جدیدی برنامه فرهنگی و ادبی «دل گپ» شبکه تبرستان با حضور عوامل برنامه در انجمن‌های مختلف شعر و ادب استان و نظر‌خواهی از شاعران در آینده نزدیک ساخته می‌شود، گفت: مطالعه برای ساخت مرحله نخست برنامه «دل گپ» از سال 80 آغاز شد و هشت ماه پیش‌تولید داشت.

مهدی رازقی با بیان اینکه رسانه ملی به اندازه کافی از توانمندی‌های شاعران آگاهی نداشت و ساخت برنامه «دل گپ» که از ابتدا تا انتهای آن با زبان مازندرانی اجرا می‌شد در کشور بی‌نظیر بود، افزود: تقویت ادبیات مازندرانی در دستور کار برنامه «دل گپ» قرار دارد و مرحله جدید این برنامه با تغییراتی در محتوا، تغییر در نمره‌دهی‌ها و توجه به کیفیت شعر‌خوانی‌ها است و شاخص‌های مختلف برای داوری بخش‌های این برنامه وجود دارد.

تهیه‌کننده برنامه فرهنگی و ادبی «دل گپ» با اشاره به اینکه دیدگاه بینندگان و مخاطبان، افزایش سطح آگاهی عمومی، معرفی شاعران و موسیقی مازندرانی، معرفی پژوهش‌گران و مشاهیر و شاعران و افزوده شدن بخش طنز با موضوع آزاد در اولویت تصمیم‌گیری ما در ساخت بخش‌های مختلف برنامه «دل گپ» قرار دارد، خاطر‌نشان کرد: استقبال ویژه‌ای از برنامه «دل گپ» انجام شد و اگر کاری نقد نشود، در همین سطح می‌ماند و با بیان دید‌گاه‌های مختلف در سری دوم شاهد تغییراتی در عوامل و محتوای مسابقه خواهیم بود.

*تقویت بنیه پژوهشی برنامه «دل گپ»

پژوهش‌گر برنامه تلویزیونی «دل گپ» نیز در جمع شاعران سوادکوه با اشاره به اینکه بنیه پژوهشی برنامه «دل گپ» در پخش جدید آن تقویت می‌شود و این برنامه توانست جریان جدید ادبی و فرهنگی را در مازندران ایجاد کند، گفت: در انجمن‌های شعر شهر‌های مختلف مازندران حضور پیدا می‌کنیم و با استفاده از دید‌گاه‌های آنان به افزایش کیفیت این مسابقه اقدام می‌کنیم.

لطف‌الله سعیدی‌فر با بیان اینکه شهرستان سوادکوه از قطب‌های بومی ـ قوی شعر در مازندران است، افزود: برای تقویت فرهنگ بومی و افزایش آگاهی و تلاش برای آموزش عمومی از طریق برنامه «دل گپ» از همه شاعران و علاقه‌مندان دعوت می‌کنیم.

وی خاطر‌نشان کرد: رفع نقص‌های مرحله نخست برنامه تلویزیونی «دل گپ» و توجه به واژه‌های مهجور مازندران و دوری از لوث شدن زبان مازندرانی از اهداف دیگر برنامه است.

* تقدیر از دغدغه فرهنگی عوامل اجرایی برنامه «دل گپ»

کارشناس ادبیات فارسی نیز در جلسه هماهنگی ساخت برنامه «دل گپ» بر اهمیت لزوم توسعه فرهنگ بومی اشاره کرد و گفت: شعر از مسیر‌های مهم فرهنگی در انتقال یاور‌ها و تقویت انسجام اجتماعی در جامعه است.

مبین اکبرنژاد با بیان اینکه توجه به شعر و ادبیات و تقویت حضور علاقه‌مندان به این حوزه باید تقویت شود، افزود: برنامه «دل گپ» در راستای تقویت فرهنگ و ادبیات مازندران و گسترش اشعار مازندرانی نقش تقویت‌کننده‌ای داشته است.

مسئول انجمن شعر و ادب شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه دغدغه فرهنگی عوامل اجرایی برنامه «دل گپ» قابل تقدیر است از حضور آنان در انجمن‌های شعر و ادب شهر‌ها و استفاده از دیدگاه‌های شاعران فعال استان تشکر کرد.

*ضعف‌ها و قوت‌های برنامه تلویزیونی «دل گپ»

دیدگاه تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «دل گپ» درباره نقد و تاکید بر اینکه اگر نقد از یک فعالیت اجرایی حذف شود، شاهد رکود در فعالیت هستیم، نوید رفع اشکالات بخش اول «دل گپ» و افزایش ظرفیت‌های آن می‌دهد.

فکر تهیه برنامه‌ای با محتوای ادبی با زبان و گویش مازندرانی و به تصویر کشیدن از جعبه جادویی و اقبال مناسب عمومی از آن بیانگر موفقیت برنامه‌ای است که لحاظ کردن اولین قدم محکم در این راستا، کاستی‌های آن را به فراموشی می‌سپارد و البته ندیده گرفتن برخی از اشکالات در تعداد اندک تنوع نما‌ها، اندازه نا‌مناسب نما‌ها، تصویر‌برداری غیر‌حرفه‌ای در برخی از بخش‌ها، هم‌امتیاز بودن همه بخش‌ها، استفاده نامناسب از حضور و موسیقی استاد ابوالحسن خوشرو به معنای کمک به تداوم قوی برنامه نیست و انتقاد منصفانه در این مسیر به تقویت ریشه‌های این جریان‌دهی ادبی کمک مناسبی خواهد کرد.

«دل گپ» جریان جدیدی در برنامه‌های فرهنگی و ادبی شبکه تبرستان است که مشارکت بیشتر انجمن‌های شعر و ادب ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های مازندران، تقویت ارتباط هدفمند بین دستگاه‌های فرهنگی و هنری با محوریت فرهنگ و ادب بومی و استفاده از توان چند‌دستگاهی و چند‌رسانه‌ای برای معرفی فرهنگ مازندران می‌تواند به جریان‌سازی مداوم و گسترده با گستره عمیق هویت‌دهی به نسل‌ها تداوم یابد.

نوع مدیریت شبکه تبرستان در استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مازندران و افزایش کیفیت برنامه‌های مختلف با استفاده از دید‌گاه‌های مختلف و دعوت از شاعران توانمند استانی برای ساخت برنامه «دل گپ» قابل تقدیر است و همکاری و همراهی نخبگان و فرهیختگان در این فضا به توسعه فرهنگ و هنر استان کمک می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار