معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای طرح سطح بندی دانشگاه‌های غیردولتی کشور در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۱ 02 September 2015
به گزارش تابناک مازندران به نقل از تسنیم مجتبی شریعتی نیاسر امروز در همایش گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور در دانشگاه شمال آمل با بیان اینکه بسیار خوشحال هستیم که در خدمت معاونان آموزشی دانشگاه‌های کشور هستم، اظهار داشت: امیدواریم با برگزاری این گردهمایی در پرتو مشورت‌ها به جهت‌گیری هدفمند قابل قبولی متناسب با نظام دست یابیم.
وی با اعلام اینکه مشارکت دانشگاهیان در مدیریت آموزش عالی باید تحقق یابد، افزود: راه اعتلای آموزش عالی در گرو خرد جمعی و عقلانیت در مدیریت است.
وی افزود: یکی از دلایل چالش‌ها عدم توجه به دو نکته عدم استفاده از خرد جمعی و عقلانیت است چرا که بررسی کارشناسی در تصمیم گیری‌ها کم بوده است.
شریعتی نیاسر با اشاره به تفویض اختیار به دانشگاه‌ها بیان داشت: در این امر بر این باوریم که مدیریت دانشگاه‌ها به خوبی می‌توانند اقتدار و استقلال خود را برای آموزش عالی داشته باشند و بیشتر کارها را خود دنبال کنند.
معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید براینکه باید مابقی امور به دانشگاه‌ها واگذار وزارت علوم نظارتی شود، ابراز داشت: متاسفانه اکنون نهاد بالادستی در این امر بیشتر در حوزه اجرا دارد.
وی نقش معاونین آموزشی در دانشگاه‌ها را انتقال این رویکرد به بدنه جامعه دانشگاهی بیان و عنوان کرد: در بسیاری از موارد بدنه جامع دانشگاهی اگرچه امیدوار هستند به وضعیت آموزش عالی باشند کمتر در جریان تصمیم سازی‌ها و کمتر توجیه نسبت به برنامه‌هاهستند.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه در داخل دانشگاه‌ها به بهانه مختلف سیاست دستگاه آموزش عالی را به تصویر بکشند، ادامه داد: بازنگری رشته‌ها یکی از مصادیق تفویض اختیار بود که انجام شد.
وی با اعلام اینکه باید در دانشگاه‌های گروه یک این بازنگری واگذار شود، بیان داشت: در حالی که در جلسات توجیه می‌شدند که دانشگاه‌هایی که در زمینه خاصی برتری دارند خود به خوبی در بازنگری‌ها می‌توانند دخالت داشته باشند و از پتانسیل دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار دهند.
وی با بیان اینکه پذیرش دکتری در سال 95 از مصادیق تفویض اختیار است، افزود: بدنه دانشگاه‌ها نسبت به این سیاست در سطوح میانی و بالاتر توجیه شوند.
شریعتی نیاسر افزود: ارزیابی دانشجو با چهار درس پایه مورد سئوال است و این تفیذ اختیار برای این است که دانشگاه‌ها استقلال خود را نشان دهند.
معاون آموزشی وزیر علوم بعد تخصصی در راهکار ارزیابی دانشجو را برعهده دانشگاه دانست و گفت: قرار نیست سامان سنجش ارزیابی علمی داشته باشد و در این زمینه به اساتید تشریح شود که اساسا انتخاب دانشجو به لحاظ توانمندی دانشجو بر عهده دانشگاه‌ها است.
وی با اعلام اینکه در برگزاری آزمون باید غربالگری شود تا هجمه ورودی به دانشگاه‌ها کاهش یابد، اذعان داشت: متاسفانه در این خصوص برای اجتناب از برخی اقدامات سلیقه ای شیوه نامه ابلاغ می شود اما به زودی در نظام آموزشی بر این رسیدگی می‌شود به طوری که روزی برسد امتحان مرکزی در دروس پایه هم نداشته باشیم.
شریعتی با تاکید بر اینکه با توجه به ضرورت ساماندهی باید به ساماندهی مراکز نوپا بپردازیم و به حداقل‌های استاندارد برسیم، اظهار داشت: اکنون از مجموع بیش از 140 مرکز دانشگاهی دولتی نزدیک به 50 درصد که 70 مورد از حداقل استانداردها هم برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه در این زمینه راستی آزمایی شده که امیدواریم گام‌هایی برای ساماندهی برداریم، عنوان کرد: بخشی از این حرکت در گرو همیاری دانشگاه‌های مادر و بزرگتر است بنابراین باید به بررسی شاخصه‌های ساماندهی پرداخت.
وی با اعلام اینکه جمعیت دانشجویی از سال 84 بیشتر از 100 درصد افزایش یافته و از دومیلیون به چهارمیلیون و 800هزار نفر رسیده است، افزود: با توجه به اینکه جمعیت کشور از اوایل انقلاب نسبت به اکنون دو برابر افزایش یافته جمعیت دانشجویی با افزایش 25 برابری روبه‌رو شده است.
شریعتی نیاسر از در دست اقدام بودن اجرای طرح سطح بندی دانشگاه‌ ها در مراکز غیردولتی خبر داد وگفت: یکی از دلایل مهم انتخاب دانشگاه شمال برای برگزاری این همایش سطح یک بودن این دانشگاه بوده است.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه تا آخر شهریور معیارهای سطح بندی و فاز اول رتبه‌بندی اعلام می‌شود، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های وزارت علوم بین المللی کردن دانشگاه‌ها است.
وی از باز کردن ورودی دانشگاه‌ها به دانشجویان خارجی از دیگر سیاست‌های وزارت علوم بیان و مطرح کرد: در دوران پساتحریم اقبال به حضور در ایران افزایش یافته است.
شریعتی نیاسر با تاکید براینکه به طور جدی بر پویایی در اقتصاد آموزش عالی داشته باشیم، ابراز داشت: یکی از مصادیق توجه به اقتصاد توجه به نقش بخش خصوصی در آموزش عالی است.
این مسئول از تصویب شدن برداشتن واژه غیرانتفاعی از موسسات از ماه آینده خبر داد و گفت: در قالب زیر آمایش آموزش عالی نیز این امر تا پایان شهریور به شورای عالی اعلام می‌شود.
وی با بیان اینکه تاسیس برخی دانشگاه‌ها با ماموریت مشخصی بوده است که ضرورت اصلاح فرآیند جذب از خواسته‌های این دانشگاه‌ها است، افزود: سیاست اصلاح شکل‌گیری پردیس‌های بین‌المللی و خودگردان که از اشکال جدی برخوردارند، در دستور کار است با توجه به اینکه این مراکز برای تعاملات خارجی شکل گرفته، بتوانند از خروج جوانان جلوگیری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار