مراکز دفن زباله در مرحله بحران؛
انبوه زباله‌های رهاشده در سواحل،‌ مناطق کوهستانی، حاشیه جاده‌ها و روستاها و لابه‌لای درختان و در دل جنگل‌ها و حاشیه جاده‌ها، نه‌تنها زیبایی این استان‌های گردشگرپذیر را خدشه‌دار کرده و تصاویر زشتی را به نمایش گذاشته...
کد خبر: ۱۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲ 10 March 2015
در حالی استاندار مازندران اعلام کرد موضوع زباله مهمترین مساله در مازندران است که معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران درآیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی گفت: روزانه سه هزار تن زباله در جنگل های شمال کشور انباشته می شود که پیامد آن، آلودگی خاک و آب های زیرزمینی است.
به گزارش تابناک هم اکنون بیش از 90 درصد زباله‌های تولید شده در استان به روش سنتی، دفن و یا زباله‌ها در مراکز دفع در سطح تلنبار می‌شوند و در حال حاضر 27 مرکز دفن زباله شهری در استان وجود دارد.



فخاری دبیر کمیته پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص فن زباله در مازندران می گوید: مدیران شهری، هزینه‌های بسیاری برای جمع‌آوری و انتقال به مراکزی که ده‌ها کیلومتر و در برخی شهرها بیش از صد کیلومتر با محل تولید زباله فاصله دارند، پرداخت کنند. در برخی مواقع ناگزیر به عبور از مسیرهای پرتردد یا مسیرهای روستایی، کوهستانی، پرخطر و پرتنش شده‌ایم که مشکلات فراوانی به همراه داشته است. بی‌تردید نبود برنامه ریزی مناسب در خصوص دفن مناسب زباله و سهل انگاری در اجرای طرح جامع مدیریت پسماند، خسارت مادی و زیست محیطی فراوانی به استان وارد خواهد کرد.



این موارد در حالی مطرح می شود که انبوه زباله‌های رهاشده در سواحل،‌ مناطق کوهستانی، حاشیه جاده‌ها و روستاها و لابه‌لای درختان و در دل جنگل‌ها و حاشیه جاده‌ها، نه‌تنها زیبایی این استان‌های گردشگرپذیر را خدشه‌دار کرده و تصاویر زشتی را به نمایش گذاشته، بلکه باعث آلودگی محیط زیست و تهدید بهداشت و سلامت مسافران و شهروندان نیز شده است. ضمن این‌که ورود شیرابه این زباله‌ها که عمدتا زباله ‌تر است به رودخانه‌ها و سپس دریا‌ در سال‌های اخیر باعث افزایش آلودگی دریا و به مخاطره افتادن زندگی آبزیان شده است.



تداوم این مشکل که می تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدنه طبیعت مازندران وارد کند اگر چه بارها از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گرفته و حتی قول حل آنرا داده بودند اما عملا" شاهدیم  این روزها مازندران با این فاجعه به طوری دست به گریبان شده که کارشناسان امر رسما" اعلام کرده اند برخی مراکز دفن زباله مازندران در مرحله بحران قرار دارند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار